آزادی، پیام، (1389). سواد رسانه یا شناختی؛ ضرورت توسعه آموزشهای عمومی رهبران افکار، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علامه طباطبایی.
باهنر، ناصر، چابکی،رامین، (1393)، تحلیل سواد رسانه ای بر اساس مدل EC؛ مورد مطالعه: سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه امام صادق (ع).
پاتر دبلیو جیمز (1391)، نظریه سواد رسانه ای رهیافتی شناختی، ترجمه ناصر اسدی، محمد سلطانی فر و شهناز هاشمی. تهران: انتشارات سیمای شرق.
تقی زاده، عباس، کیا، علی اصغر، (1393)، نیازسنجی برنامه آموزشی سواد رسانه در مدارس، فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات، دوره 15، شماره 26.
رضوی زاده، ندا و محمدپور، احمد (تابستان و پاییز 1389)،
برساخت تفسیری تجربه زیسته خیران مدرسه ساز، فصلنامه راهبرد فرهنگ. 3 (10و 11)، صص 41-66. بازیابی از
http://www.sccr.ir/UserFiles/Rahbord/10/2.pdf
شاهحسینی، وحیده(1392)، نقش آموزش تفکر انتقادی و سواد رسانهای در بازگشایی پیام، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی.
عقیلی، سید وحید، نصیری، بهاره (1387)، بررسی آموزش سواد رسانه ای در کشورهای کانادا و ژاپن، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 41
لیتل، جان (1384)، نظریه های ارتباطات، ترجمه سید مرتضی نوربخش و سید اکبر میر حسنی، نشر جنگل.
محمودی، محمد (1390)، بررسی ضرورت رسانهای کودکان و نوجوانان از نگاه متخصصان آموزش و پرورش شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
مک کوئیل، دنیس، (1385)، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، مترجم اجلالی، پرویز، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها.
هاشمی، شهناز، (1393)، بررسی نقش رسانه در نظام تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: تاکید بر ضرورت آموزش سواد رسانه ای، فصلنامه رسانه، سال بیست و پنجم، شماره 4.
یزدیان امیر، (1390)، سواد رسانه ای انتقادی: بررسی موردی سطح سواد رسانه ای دانشجویان کارشناسی ارشد، تحقیق در ارتباطات، دانشکده صدا و سیما ج.ا.ا پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
Anderson, Rosemarie(2007), Thematic content analysis (TCA) descriptive presentation of qualitative data, sage publication.
Chapman,Martina, Insight,Mercury,(2016) Mapping of Media Literacy Practices and Actions in EU-28, European Audiovisual Observatory, Strasbourg.
Potter,W.J.,(2004).Theory of Media Literacy: A Cognitive Approach, London. Sage Publication,Inc: 1 edition.
Ryan Gery w.(2003). Techniques to identify themes, sage publication, university of Florida.
Thomas David r.(2003), A general inductive approach for qualitative data analysis, university of Auckland, new Zealand.
پی نوشت:
نقشه عملکردها و اقدامات سواد رسانهای در اتحادیه اروپا(Mapping of Media Literacy Practice and Actions in EU-28)
مرکز تماس مستقیم اتحادیه اروپا (the Europe Direct Contact Center)
الکساندر ریدل (Alexander Riedl: Media literacy consultant)
اویلین شیلدر(Evelien Schilder, e-learning developer)
جون لاوری(June.Lowery-Kingston, Head of unit accessibility multilingualism and Safer Internet European Commission)
آرین آندریوپولو(Irene Andriopoulou, Media analyst/film and media literacy expert)
پائولو کسارینی(Paolo Cesarini, media expert)
رورد استروود(Ruurd Oosterwoud ,Assistant professor of communication)
می می ون دان(Mimi Van dun,Media consultant)
ساسکیا کوجل(Saskia Kuijl,Media literacy expert)
سارا سالوما(Saara Salomaa, Media literacy Senior Adviser and Team Leader at National Audiovisual Institute)
نادیا بلاردی(Nadia Bellardi, transcultural media consulting)
مدل AACRA(Renee Hobbs model for schools: مدل رنه هابز برای مدارس)