فراز صادق وزیری؛ الهام ابراهیمی؛ سعید شادمان
چکیده
امروزه میتوان کنترل و هدایت افکار عمومی را یکی از مأموریتهای اصلی رسانهها دانست. در این پژوهش الگویی از استفاده صاحبان قدرت از رسانهها با هدف تأثیرگذاری بر سرمایه فرهنگی و سبک زندگی افراد جامعه ارائه و آزمون شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان یکی از دانشگاههای دولتی کشور بودند که 280 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
امروزه میتوان کنترل و هدایت افکار عمومی را یکی از مأموریتهای اصلی رسانهها دانست. در این پژوهش الگویی از استفاده صاحبان قدرت از رسانهها با هدف تأثیرگذاری بر سرمایه فرهنگی و سبک زندگی افراد جامعه ارائه و آزمون شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان یکی از دانشگاههای دولتی کشور بودند که 280 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از روشهای کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی، برای تحلیل اطلاعات جمعیتشناختی از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آمار استنباطی در قالب روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMART PLS نسخه 3 بهره گرفته شد. طبق نتایج پژوهش، بین سیاستگذاران و رسانه، رسانه و سرمایه فرهنگی و سرمایه فرهنگی با سبک زندگی جامعه رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؛ اما سواد رسانهای، تأثیر رسانهها بر سرمایه فرهنگی را تعدیل نمیکند. نتایج این پژوهش کاربردهایی برای اصحاب رسانه و سیاستگذاران این حوزه دارد که در بخش پایانی پژوهش به اهم آنها اشاره شده است.
بهاره صفوی؛ سمیه تاجیک اسماعیلی؛ اکرم قدیمی؛ لیلا نیرومند
چکیده
سیاستگذاری روزنامه نگاری علم، راهبردی کلان است که بر نقش و کارکردهای روزنامه نگاری علم و همچنین تغییر پارادایمهای رایج با توجه به تاثیر اینترنت و رسانههای نوین تاکید دارد تا با هدایت تصمیمات، دستیابی به اهداف منطقی را میسر کند و چالشهای موجود را کاهش دهد. مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی سیاستگذاری روزنامهنگاری علم مبتنی ...
بیشتر
سیاستگذاری روزنامه نگاری علم، راهبردی کلان است که بر نقش و کارکردهای روزنامه نگاری علم و همچنین تغییر پارادایمهای رایج با توجه به تاثیر اینترنت و رسانههای نوین تاکید دارد تا با هدایت تصمیمات، دستیابی به اهداف منطقی را میسر کند و چالشهای موجود را کاهش دهد. مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی سیاستگذاری روزنامهنگاری علم مبتنی بر رسانههای نوین انجام گرفته است. این مطالعه از نظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعهای است و با رویکردی پیمایش مقطعی انجام شده است. جامعه آماری شامل خبرگان نظری (اساتید دانشگاهی) و خبرگان تجربی (روزنامهنگاران با سابقه) است. برای نمونهگیری از روش هدفمند استفاده و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در نهایت از دیدگاه 20 نفر از خبرگان استفاده شد. برای شناسایی مقولههای زیربنایی سیاستگذاری روزنامهنگاری علم از روش تحلیل مضمون و نرمافزار MaxQDA استفاده شد. جهت ارائه الگو نیز از روش ساختاری-تفسیری و نرمافزار MicMac استفاده گردید. یافتههای پژوهش عواملی را نشان می دهد که در نهایت به سیاستگذاری روزنامهنگاری علم در ایران منجر میشوند.
فرناز سربندی؛ ابراهیم حاجیانی؛ سیدرضا صالحی امیری
چکیده
هدف این مقاله، تحلیل و بررسی خطمشیها و سیاستها و عملکرد دولتهای پس از انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد سینما است. روش مورد استفاده از نظر هدف کاربردی، از نظر داده کمی و کیفی و از نظر نحوه اجرا مکانیسم علّی و ردیابی فرایند است. دادهها شامل تمامی اسناد و مصوبات و آئیننامههای دولتها و وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ...
بیشتر
هدف این مقاله، تحلیل و بررسی خطمشیها و سیاستها و عملکرد دولتهای پس از انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد سینما است. روش مورد استفاده از نظر هدف کاربردی، از نظر داده کمی و کیفی و از نظر نحوه اجرا مکانیسم علّی و ردیابی فرایند است. دادهها شامل تمامی اسناد و مصوبات و آئیننامههای دولتها و وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و مصاحبه با صاحبنظران بوده است. از دادههای ثانویه و آمارهای موجود نیز برای بررسی نتایج عملکرد دولتها در حوزه اقتصاد سینما بهره برده شده است. سپس با روش فرایند ردیابی و مکانیسم علّی روند وقایع هر دوره در قالب نمودار واقعه-ساختار نمایش داده شده است. یافتهها نشان میدهد: در تمامی دورهها و دولتها خطمشیها و سیاستها بر اساس دیدگاهها و تفکرات خاص هر دولت و حتی سلایق فردی اتخاذ شده و با تغییر افراد و دولتها به یکباره در خطمشیها تغییر روی داده است. تکاهش اکران فیلم خارجی و افزایش تعداد جشنوارههای داخلی بوده است. حتی در شاخص تولید نیز در برخی دورهها کمتوجهی و غفلت صورت گرفته است. بنابراین در حوزه اقتصاد سینما خلأ وجود یک سیاستگذاری کلی و غالب وجود دارد که تمامی دولتها و مسئولان در راستای تحقق اهداف آن فعالیت نمایند.
لطیفه گودرزی؛ علی اکبر فرهنگی؛ اکبر نصراللهی
چکیده
نظارت و کنترل یکی از ارکان اصلی مدیریت در هر سازمانی است. در سازمان های رسانه ای به ویژه سازمان صدا و سیما، به دلیل ضریب نفوذ بالا، گستره پخش و نقش مهمی که رسانه ملی بر اقشار جامعه دارد نظارت مستمر و پایش نظام مند برنامه ها و به ویژه بخش های خبری در جهت بررسی میزان انطباق و انحراف از اهداف کلان ملی و چشم انداز سازمانی از اهمیت بسزایی برخوردار ...
بیشتر
نظارت و کنترل یکی از ارکان اصلی مدیریت در هر سازمانی است. در سازمان های رسانه ای به ویژه سازمان صدا و سیما، به دلیل ضریب نفوذ بالا، گستره پخش و نقش مهمی که رسانه ملی بر اقشار جامعه دارد نظارت مستمر و پایش نظام مند برنامه ها و به ویژه بخش های خبری در جهت بررسی میزان انطباق و انحراف از اهداف کلان ملی و چشم انداز سازمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مقاله کیفیت و کاستی های نظارت و ارزیابی اخبار صداوسیما را بررسی و تلاش می کند راهکاری برای بهبود شیوه های نظارتی بر اخبار ارائه کند.با توجه به اهمیت موضوع، با استفاده از روش مصاحبه عمیق، با یازده نفر از خبرگانی که به روش نمونه گیری هدفمند از میان مدیران، سردبیران و پژوهشگران صداوسیما و متخصصان حوزه نظارت و ارزیابی انتخاب شدند مصاحبه و نتایج زیر حاصل شد: تهیه سیاستگذاریها و شاخصهای نظارتی مدون، توجه ویژه به چگونگی انتخاب دبیران و ناظران خبر، آموزش مستمر شاخصهای نظارتی به نیروهای تولیدی و نظارتی، آموزش زبان فارسی به لحاظ ساختاری و محتوایی، ورود نظارت از حوزه ستاد به صف، ارتقای کیفیت کنداکتورهای خبری باتوجه به شاخصهای نظارت و ارزیابی.