بازنمایی کلیشه ها در قاب سینمای ایران: مطالعۀ موردی فیلم فروشنده اثر فرهادی از منظر شرق‌شناسی نوین

سیما زعفرانچی؛ عذرا قندهاریون؛ علی بهداد

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 171-198

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.31084.2199

چکیده
  در راستای پاسخگویی به این پرسش که آیا فرهادی بر طبق ادعای خود موفق به شکستن کلیشه‌های موجود از ایران در فیلم فروشنده (1394) شده است، هدف پژوهش شکل می‌گیرد. هدف از این پژوهش کیفی، تحلیل کلیشه‌هایی می‌باشد که فیلم فروشنده به آن‌ها نزدیک شده است. میدان مطالعۀ این پژوهش، علاوه بر متن و بافت فیلم، نظرات منتقدان و بینندگان خارجی زبان در دو ...  بیشتر

تحلیل مقایسه‌ای بازنمایی مهارت‌های ارتباطی در پویانمایی‌های ایرانی و غیرایرانی

علیرضا خسروی فسایی؛ سمیه تاجیک اسماعیلی؛ سرو ناز تربتی؛ لیلا نیرومند

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 37-54

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5074

چکیده
  فیلم‌های پویانمایی (انیمیشن) در همه جای دنیا و از جمله جامعه ایران بسیار دیده می‌شوند و مخاطبان زیادی دارد. کودکان، مهارت‌های زندگی و ارتباطی را از مجراهای مختلف فراوانی فرا می‌گیرند. باتوجه به اهمیت مهارت‌های زندگی کسب شده از محیط که انیمیشن‌ها نقش موثرتری دارند، سوال اینست که نحوه نمایش مهارت‌های ارتباطی در پویانمایی‌ چگونه ...  بیشتر

بازنمایی کلیشه های قومی در سریال های تلویزیون (بازه زمانی:1392-1380)

محمد مظلوم خراسانی؛ محسن نوغانی دخت بهمنی؛ راضیه شامخ نیا

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 111-130

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5077

چکیده
  پژوهش حاضر به بازنمایی کلیشه های منتسب به اقوام در سریال های تلویزیونی می پردازد. سؤال اصلی عبارتست از این که شخصیت‌های قومی به لحاظ به ابعاد شخصیتی و اجتماعی چگونه به تصویر کشیده می‌شوند. روش تحلیل محتوای کیفی برای پاسخ به این سوال مورد استفاده قرار گرفت. مروری بر توصیف نمودهای متنی حاکی از آن است که بر خلاف ادعای برخی پیشینه های ...  بیشتر

واکاوی نقش رسانه‌های غربی در اسلام‌هراسی معاصر

عباس عیسی زاده؛ سید حسین شرف الدین

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 149-172

چکیده
  اسلام­هراسی طبق مصطلح رایج، ایجاد هراس و نفرت برنامه­ریزی­شده از اسلام و مظاهر اسلامی و در نتیجه روا شمردن گونه­های مختلف تبعیض، خشونت و اعمال محرومیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ارتباطی علیه مسلمانان و نهادها و سازمان­های ذی­ربط است. رسانه­های جمعی به­ویژه مطبوعات، شبکه­های رادیو- تلویزیونی و فیلم­های سینمایی همواره ...  بیشتر

بازنمایی «نگرش مردم به روحانیت» در سینمای ایران (مورد مطالعه: سه فیلم زیرنورماه، مارمولک، و طلا و مس)

محمدساجد هاشمی؛ میثم فرخی

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 111-133

چکیده
  هدف این پژوهش، سنخ­شناسی نگرش­های ابراز شده  مردم نسبت به روحانیت در سه فیلم زیرنورماه، مارمولک، و طلا و مس می­باشد. تلاش بر آن بوده تا با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سه فیلم مورد نظر -که با نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند- مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. نتایج این تحلیل نشان می دهد که نگرش مردم نسبت به روحانیت در فیلمهای ...  بیشتر

نقد پسااستعماری بازنمایی شخصیت‌های سریال قهوۀ تلخ در مواجهه با مدرنیتۀ ایرانی

مهدی منتظرقائم؛ فرزاد غلامی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 107-134

چکیده
  مسئلۀ این پژوهش، بازنمایی جامعۀ ایران در مواجهه با مدرنیته در سریال قهوۀ تلخ مهران مدیری است؛ یعنی، پرسش اصلی ما این است که آیا در این سریال، جامعۀ ایران پدیده‎ای نامعقول و ناسازگار با مدرنیته بازنمایی می‎شود؟ برای پاسخ به این پرسش، از روش تحلیل روایت (الگوی تحلیل شخصیت‌های گریماس) استفاده کرده‎ایم. سپس، با استفاده از مطالعات ...  بیشتر