کاظم شاملو؛ سیدعلیرضا افشانی؛ علی روحانی؛ علی محمد مزیدی
چکیده
هدف پژوهش، واکاوی بسترها و فرایندهای شکلگیری پدیده انتشار دومینویی یا همهگیری پیام در رسانههای اجتماعی با تاکید بر نقش کاربران بود. روش این پژوهش کیفی و رویکرد آن، نظریه زمینهای است. جامعه هدف، کارشناسان فعال در حوزه رسانه و مراکز علمی و دانشگاهی بودند که با استفاد از نمونهگیری نظری و هدفمند 17 نفر از آنان برای مصاحبه عمیق ...
بیشتر
هدف پژوهش، واکاوی بسترها و فرایندهای شکلگیری پدیده انتشار دومینویی یا همهگیری پیام در رسانههای اجتماعی با تاکید بر نقش کاربران بود. روش این پژوهش کیفی و رویکرد آن، نظریه زمینهای است. جامعه هدف، کارشناسان فعال در حوزه رسانه و مراکز علمی و دانشگاهی بودند که با استفاد از نمونهگیری نظری و هدفمند 17 نفر از آنان برای مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. دادههای به دست آمده پس از تبدیل به متن با استفاده ازکدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند که نتایج حاصل از آن در قالب 28 مقوله اصلی و 1 مقوله هسته به همراه خط داستان، مدل پاردایمی و طرحواره خرد نظری ارائه شد. نتایج به دست آمده نشان دهنده آن بود که «شبکهی کنش دومینویی» به عنوان پدیده مرکزی به دنبال مجموعهی شرایط عِلی از جمله کنشهای فرهنگی و سیاسی، کنش آموزشمحور، کنش هنجارشکنانه، شبکهی کنش مشارکتی، مشارکت عاطفی مردم و سرگرمی در رسانه به همراه مجموعهای از شرایط زمینهای و مداخلهگر برساخته میشود. این شبکه کنشی برساخته شده، حامل استراتژیهایی چون شفافیت شبکهای، کنش تنهایی گریزانه، بازاندیشی رسانهای بوده و به دنبال خود پیامدهایی نظیر واقعیتنمایی شبکهها، ارتقاء سواد رسانهای، زوال رژیمهای حقیقت و زیست شبکهای کاربران را به دنبال داشته است.
داوود مهرابی
چکیده
استفاده از رسانههای اجتماعی با فرصتها و تهدیدهایی از جمله بروز رفتارهای پرخطر همراه است. مطالعه حاضر با استفاده از نظریه استفاده و رضایتمدی و نظریه هنجارهای اجتماعی و همچنین تکیه بر ادبیات پیشین تحقیق درصدد شناخت رابطۀ بین الگوی مصرف رسانههای اجتماعی و انجام رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان و جوانان است. در این پژوهش مقطعی که ...
بیشتر
استفاده از رسانههای اجتماعی با فرصتها و تهدیدهایی از جمله بروز رفتارهای پرخطر همراه است. مطالعه حاضر با استفاده از نظریه استفاده و رضایتمدی و نظریه هنجارهای اجتماعی و همچنین تکیه بر ادبیات پیشین تحقیق درصدد شناخت رابطۀ بین الگوی مصرف رسانههای اجتماعی و انجام رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان و جوانان است. در این پژوهش مقطعی که به صورت کمّی انجام شد، پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، 406 پاسخگوی 18 تا 25 ساله نسبت به تکمیل پرسشنامه آنلاین اقدام کردند. تحلیل کمی با استفاده از نرمافزار SPSS و ایموس انجام شد. از بین رسانههای مورد مطالعه، اینستاگرام، واتساپ، شاد و تلگرام بیشترین استفاده را داشته که کاربران به طور عمده شبها و از طریق گوشی تلفنهمرا به این رسانهها دسترسی مییابند. بر اساس یافتههای تحقیق، بروز رفتارهای پرخطر به طور کلی در بین پاسخگویان پایین گزارش شده است. سهولت استفاده از رسانههای اجتماعی با رفتارهای پرخطر دارای همبستگی معنادار است. در بررسی تأثیر غیرمستقیم روابط بین متغیرهای نظریه استفاده و رضایتمندی از طریق هنجارهای اجتماعی، رابطه معناداری مشاهده نشد. این یافتهها میتواند در طراحی و اجرای برنامههای مداخله ای با هدف پرهیز از انجام رفتارهای پرخطر ناشی از استفاده رسانههای اجتماعی کمککننده باشند.
محمدجواد نائیجی؛ محمدرضا هوشمند
چکیده
امروزه گسترش و نفوذ رسانههای اجتماعی آن را به یک زیرساخت دیجیتال با اثرات شگرف در دنیای کسبوکار تبدیل کرده است. با وجود حیاتی بودن کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد مدرن، مطالعات اندکی در خصوص تاثیرگذاری رسانههای اجتماعی بر این دو متغیر صورت پذیرفته است. از سوی دیگر، در مواجه با پدیده جهانیشدن تمایزهای فرهنگی نمود بیشتری یافته ...
بیشتر
امروزه گسترش و نفوذ رسانههای اجتماعی آن را به یک زیرساخت دیجیتال با اثرات شگرف در دنیای کسبوکار تبدیل کرده است. با وجود حیاتی بودن کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد مدرن، مطالعات اندکی در خصوص تاثیرگذاری رسانههای اجتماعی بر این دو متغیر صورت پذیرفته است. از سوی دیگر، در مواجه با پدیده جهانیشدن تمایزهای فرهنگی نمود بیشتری یافته که ممکن است مانعی برای شناسایی فرصتها به شمار آید. لذا پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تاثیر استفاده از رسانههای اجتماعی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی و نوآوری با تبیین نقش میانجی خودکارآمدی و هوش فرهنگی صورت گرفته است. دادههای تحقیق از 147 پرسشنامه که میان مدیران کسبوکارهای اینترنتی دارای نماد الکترونیکی در شهر تهران توزیع شد گردآوری شده است و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها بیانگر تاثیر دو کارکرد اطلاعاتی و اجتماعی رسانههای اجتماعی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی و در نهایت بر نوآوری است. همچنین خودکارآمدی و هوش فرهنگی نقش میانجی را در تاثیر رسانههای اجتماعی بر تشخیص فرصتها ایفا میکند. بر مبنای نتایج این مطالعه پیشنهاد میشود مدیران و شرکتهای فعال در محیطهای متنوع فرهنگی، برای ارتقا سطح خودکارآمدی و هوش فرهنگی خود و کارکنانشان، تمرکز ویژهای بر بهکارگیری رسانههای اجتماعی داشته باشند.