شیوا مژدهی فر؛ علی اکبر رزمجو
چکیده
رادیو بعنوان رسانهای جمعی که خصوصیات منحصربفردی نسبت به دیگر رسانهها دارد، میتواند همانند یک مرکز قدرتمند فرهنگی-اجتماعی؛ عمل کند. دراینمیان زبان و ادبیات کهن فارسی گستردهترین افق فرهنگی-اجتماعی است که در خلال گزارشهای آن میتوان مؤلفههای اصلی هویت را بازشناخت. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که کاربرد ظرفیت های ...
بیشتر
رادیو بعنوان رسانهای جمعی که خصوصیات منحصربفردی نسبت به دیگر رسانهها دارد، میتواند همانند یک مرکز قدرتمند فرهنگی-اجتماعی؛ عمل کند. دراینمیان زبان و ادبیات کهن فارسی گستردهترین افق فرهنگی-اجتماعی است که در خلال گزارشهای آن میتوان مؤلفههای اصلی هویت را بازشناخت. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که کاربرد ظرفیت های هویتی ادبیات کهن در برنامه های رادیویی به چه صورت است؟ برای رسیدن به این مقصود از روش دادهبنیاد استفاده شدهاست. باتوجه به یافتههای پژوهش، پنج مرحله برای کاربرد بهینه از عناصر هویتی ادبیات کهن در برنامههای رادیویی شناسایی شد که عبارتنداز: شناخت ظرفیتهای ادبیات کهن، شناسایی ظرفیتهای رسانه رادیو جهت بهرهگیری از ادبیات کهن، شیوههای بهرهگیری از ادبیات کهن در برنامههای رادیویی، آمادهسازی عوامل انسانی و ارائه راهکارهای مدیریتی. نتایج حاکی از آن است که برای بهبود عملکرد رسانه رادیو جهت ترویج هویت اجتماعی اسلامی-ایرانی، توجه هرچه بیشتر به ادبیات کهن سرزمینمان ضروری است و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باید رویکرد جدیتری نسبت به استفاده از ادبیات کهن ایرانی در برنامهها اتخاد کرده و ضمن آموزش و ایجاد انگیزه در عوامل انسانی، از ابزارهای رسانه رادیو جهت ترویج هویت اجتماعی با استفاده از ظرفیتهای ادبیات کهن استفاده کند.
علی اکبر رزمجو؛ محمدعلی هرمزی زاده؛ محسن حسنوند
چکیده
سازمان صدا و سیما همانند همه رسانهها در دهه آینده با چالشهای مختلفی از جمله بقا و رقابت در جامعه جهانی رسانهای مواجه خواهد شد. در چنین سازمانی بار اصلی حیات سازمانی بر عهده نیروی انسانی متخصص قرار دارد که از شایستگی خلق، تبدیل ، بکارگیری و به اشتراک گذاری دانش تخصصی و سازمانی برخوردار است، اما مسالهای که وجود دارد این است ...
بیشتر
سازمان صدا و سیما همانند همه رسانهها در دهه آینده با چالشهای مختلفی از جمله بقا و رقابت در جامعه جهانی رسانهای مواجه خواهد شد. در چنین سازمانی بار اصلی حیات سازمانی بر عهده نیروی انسانی متخصص قرار دارد که از شایستگی خلق، تبدیل ، بکارگیری و به اشتراک گذاری دانش تخصصی و سازمانی برخوردار است، اما مسالهای که وجود دارد این است که فرآیند مدیریت دانش در سازمان صدا و سیما در وضعیت مناسبی قرار ندارد در راستای حل مساله مذکور هدف این پژوهش شناسایی راهکارهای بکارگیری رسانههای اجتماعی در بهبود فرآیند مدیریت دانش سازمان صدا و سیما است. از رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی و ویکیها و از فرآیندهای مدیریت دانش، اشتراکگذاری و بکارگیری دانش با توجه به اهمیت انها بررسی شدهاند. در این مسیر پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، جهت جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید و پس از آن در محیط رسانه ملی و با حضور 20 تن از نخبگان دانشگاهی و خبرگان رسانهای با انجام سه دور روش دلفی 30 راهکارشناسایی شد که به سه دسته راهکارهای مدیریتی، انگیزشی و ابزاری تقسیم می شوند.