نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل علی روابط نفوذ اجتماعی و هنجار ذهنی بر نگرش جوانان به برنامه های ماهواره ای با تاکید بر نقش واسطه ای درک از سهولت دسترسی و سودمندی برنامه ها انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد بالای 15 سال ساکن در شهرهای استان فارس تشکیل می دهد که به روش خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی از تعداد 600 نفر با استفاده از پرسشنامه مصاحبه شده است. یافته ها حاکی از آن است که متغیرهای نفوذ اجماعی، هنجار ذهنی، سودمندی ادراک شده و درک از سهولت دسترسی بر نگرش استفاده از ماهواره اثر مستقیم و معنادار دارند. نتایج تحقیق نشان می دهد که دلایل گرایش افراد به شبکه های ماهواره ای و میزان اثرگذاری این شبکه ها بر آنها، فرایند پیچیده ای است که به متغیرها و عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از انگیزه و میزان استفاده از رسانه ها، میزان وابستگی و دسترسی به رسانه ها، سود معنوی و رضایت حاصله از رسانه و غیره.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
presenting a causal model for relationships, Socialinfluence and Subjectivenorm : the mediating role of perceptionease of access and perceived usefulness programs
نویسندگان [English]
- Mohammad Hassan Seif 1
- Saeed Talebi 2
- Marzieh Tajvaran 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, IRAN
3 M.A in Educational Management
چکیده [English]
the present study was done with the aim of presenting a causal model for relationships, Socialinfluence and Subjectivenorm emphasizing the mediating role of perceptionease of access and perceived usefulness programs of the Fars Youth people’ attitude to thesatellite programs.
toward satellites T.V. The population of all residents over 15 years in fars were randomly selected through Multistagecluster sample of 600 questionnaires were evaluated. The findingshas shown that the variables of socialinfluence, subjective norm, perceived usefulness andperceivedfacility ofuseofsatellite media have a direct and significant effect on the Useofsatelliteattitude. The author of the survey conclude the causes of pupulation’ attitude toward the satellites T.V. channels and their effectiveness is a complex process which is related to many variables and factors. Some of the factors are as follow: access and media facilities, spiritual benefit, the rate of satisfaction in using the media.
کلیدواژهها [English]
- Socialinfluence
- Subjectivenorm
- perceived usefulness
- perceptionease of access
Paper 290.1-9