نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی گروه رادیو، دانشگاه صدا و سیما
2 کارشناس ارشد تهیهکنندگی رادیو farah.ghanizadeh@yahoo.com
چکیده
استفاده از رادیو برای آموزش گروههای مختلف اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان سابقۀ طولانی دارد، اما نتایج تحقیقات انجامشده نشانمیدهد در ایران، به طور جدی، از ظرفیتهای آموزشی رادیو در دو حوزۀ آموزش رسمی و غیررسمی بهرهبرداری نشدهاست. این پژوهش با هدف طرح ضرورت تأسیس رادیوی آموزشی در ایران، با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور و نیز ارائۀ الگوهای مطلوب برنامهسازی در چنین رادیویی انجامشدهاست و چارچوب نظری آن را نظریههای لاسول و دانیل لرنر تشکیلمیدهند.
این پژوهش با استفاده از روش کیفی انجامشده و برای جمعآوری دادهها، از مطالعۀ اسنادی و مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 8 نفر کارشناس استفاده شدهاست.
با تحلیل یافتههای پژوهش، میتوان گفت در کشوری مانند ایران، با گسترۀ جغرافیایی وسیع، فراوانی جامعۀ روستایی، تعدّد فرهنگها و مشکلاتی مانند دسترسینداشتن به خدمات و امکانات آموزشی، نیاز به راهاندازی ایستگاه رادیویی آموزشی به صورت مبرم احساس میشود. رادیو به دلیل سهولت دسترسی و برخورداری از پوشش وسیع و گسترده، میتواند با بهرهگیری از الگوی برنامهای مناسب، هم به عنوان وسیلۀ کمکآموزشی در اثربخشی آموزشهای رسمی نقش مؤثر ایفاکند و هم با آموزشهای غیررسمی، گام مؤثری در بالابردن سطح آگاهیهای مردم، تسهیل و تسریع فرایند توسعه و برقراری عدالت آموزشی برداشته، پاسخگوی مناسبی به نیازهای آموزشی لایههای مختلف اجتماعی باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Educational Radio Programming in Iran: Requisites and Functions
نویسندگان [English]
- Vida Hamraz 1
- Farah Ghanizadeh Seyedlar 2
1 Assistant Professor, Radio Department, Islamic Republic of Iran Broadcasting University
2 M.A in Radio Programming, Islamic Republic of Iran Broadcasting University
چکیده [English]
Radio is used for educational purposes in many countries all over the world. However, its significance, for both formal and informal learning, has been overlooked in Iran, regarding the data driven from multiple researches on this subject. The current study is aimed at outlining the significance of starting an educational radio station in Iran, considering the social, cultural and economic settings of the country, and it tries to introduce patterns for educational programming. The underlying theoretical framework of this study is based on Lasswell & Lerner’s theories. The data will be driven from the semi-structured interviews with eight experts on the field.
Upon data analysis, it will become apparent that an educational radio station is greatly needed in a country like Iran with a large number of rural societies, multiplicity of cultures, and problems like inaccessibility to educational services. Radio, as it is easily accessible for all, can be used as a teaching assistant tool for formal learning. Moreover, concerning informal learning, radio can have an effective role in increasing public knowledge, accelerating social development and generating educational justice.
کلیدواژهها [English]
- Formal learning
- Informal learning
- Development
- Educational media