TY - JOUR ID - 1307 TI - ضرورت‎ها و کارکردهای رادیوی آموزشی در ایران JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - همراز, ویدا AU - غنی زاده سیدلر, فرح AD - عضو هیئت علمی گروه رادیو، دانشگاه صدا و سیما AD - کارشناس ارشد تهیه‌کنندگی رادیو farah.ghanizadeh@yahoo.com Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 1 SP - 107 EP - 139 KW - آموزش رسمی KW - آموزش غیررسمی KW - توسعه KW - رسانۀ آموزشی DO - N2 - استفاده از رادیو برای آموزش گروه‌های مختلف اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان سابقۀ طولانی دارد، اما نتایج تحقیقات انجام‌شده نشان‌می‌دهد در ایران، به طور جدی، از ظرفیت‌های آموزشی رادیو در دو حوزۀ آموزش رسمی و غیررسمی بهره‌برداری نشده‌است. این پژوهش با هدف طرح ضرورت تأسیس رادیوی آموزشی در ایران، با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور و نیز ارائۀ الگوهای مطلوب برنامه‌سازی در چنین رادیویی انجام‌شده‌است و چارچوب نظری آن را نظریه‌های لاسول و دانیل لرنر تشکیل‌می‌دهند. این پژوهش با استفاده از روش کیفی انجام‌شده و برای جمع‌آوری داده‌ها، از مطالعۀ اسنادی و مصاحبۀ نیمه‌ساختار‌یافته با 8 نفر کارشناس استفاده شده‌است. با تحلیل یافته‌های پژوهش، می‌توان گفت در کشوری مانند ایران، با گسترۀ جغرافیایی وسیع، فراوانی جامعۀ روستایی، تعدّد فرهنگ‌ها و مشکلاتی مانند دسترسی‌نداشتن به خدمات و امکانات آموزشی، نیاز به راه‌اندازی ایستگاه رادیویی آموزشی به صورت مبرم احساس می‌شود. رادیو به دلیل سهولت دسترسی و برخورداری از پوشش وسیع و گسترده، می‌تواند با بهره‌گیری از الگوی برنامه‌ای مناسب، هم به عنوان وسیلۀ کمک‌آموزشی در اثربخشی آموزش‌های رسمی نقش مؤثر ایفاکند و هم با آموزش‌های غیررسمی، گام مؤثری در بالابردن سطح آگاهی‌های مردم، تسهیل و تسریع فرایند توسعه و برقراری عدالت آموزشی برداشته، پاسخ‌گوی مناسبی به نیازهای آموزشی لایه‌های مختلف اجتماعی باشد. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1307.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1307_ffa0515d0423c9e2e1c1f14a12e16f68.pdf ER -