نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 ارشد فلسفۀ غرب، دانشگاه آزاد ، تهران مرکزی
2 دانشیار دانشکدۀ سینما تئاتر، دانشگاه تهران
چکیده
سینمای کیارستمی قابلیت بحث و بررسی موضوعات فلسفی را در نهاد خود دارد. بدین لحاظ، ژان لوک نانسی، فیلسوف فرانسوی، کوشیدهاست با نگارش کتاب بداهت فیلم، جهان فلسفی سینمای کیارستمی را مورد کاوش قراردهد. آنچه در این مقاله در پی آن هستیم، تبیین تأویلهای فلسفی از سینمای کیارستمی بر پایۀ آراء فلسفی ژان لوک نانسی بر پایۀ مفهومهای «بداهت»، «ذات واقع» و «نگاه و تصویر» است. نانسی، ضمن توصیف و تحلیل مبانی فلسفی خود، سعی دارد بر اساس شیوۀ پدیدارشناسی، سینمای کیارستمی را تحلیل کند. در این مقاله، پس از بررسی جایگاه بحث پدیدارشناسی در سینمای کیارستمی، بحث بداهت را تحلیل خواهیمکرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Philosophical Interpretation of Kiarostami’s Cinematic Works; Considering Jean-Luc Nancy’s Views
نویسندگان [English]
- Manouchehr Dinparast 1
- Mohammad Shahba 2
1 MA in Western Philosophy, Islamic Azad University, Tehran Central Branch
2 Associate Professor in Cinematology, Tehran University
چکیده [English]
Abbas Kiarostami’s cinematic works could potentially be analyzed in the realm of philosophy. French philosopher Jean-Luc Nancy in his book, ‘The Evidence of Film’, discovers the philosophical world of Kiarostami’s works. The Evidence of Film demonstrates Nancy’s own cinematic viewpoints and by discussing seven films of Kiarostami portraits the interaction between his own thoughts and Kiarostami’s views. It contains some critical elements for the modern aesthetics advancement as well. However, as the book is an artistic work rather than an academic endeavor, more effort is needed to identify the significance of its logical comparison to film theory. It contains three sections: an article on Kiarostami’s films—“Where is the Friend’s Home” to “The Wind Will Carry Us”—a viewpoint on “Life and Nothing More…” and a conversation between Nancy and Kiarostami. The current paper is an attempt to analyze Kiarostami’s works based on Nancy’s philosophical views which have their basis in notions of “evidentio”, “true essence”, “sight and image” and “the meaning of life”.
کلیدواژهها [English]
- Nancy
- Kiarostami
- philosophy
- Cinema
- Interpretation
- Culture
- West