غلامرضا آذری
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1390، ، صفحه 1-20
چکیده
«رادیو» به مثابة یک رسانة «حسی ـ شنیداری» به خواست و ارادة تام وابسته است و نه خواست و ارادة ناقص. این «اراده» (Will) گاه به دلیل جبر سازمانی از سوی «مدیر رسانه» به منظور طرح یک برنامه اثرگذار و گاه از سوی «برنامه ساز» یا فاعلِ رسانهای به نیّت «نفوذ در مخاطب» برای تحریک و برانگیختگیِ او به کار میآید. ...
بیشتر
«رادیو» به مثابة یک رسانة «حسی ـ شنیداری» به خواست و ارادة تام وابسته است و نه خواست و ارادة ناقص. این «اراده» (Will) گاه به دلیل جبر سازمانی از سوی «مدیر رسانه» به منظور طرح یک برنامه اثرگذار و گاه از سوی «برنامه ساز» یا فاعلِ رسانهای به نیّت «نفوذ در مخاطب» برای تحریک و برانگیختگیِ او به کار میآید. این مقاله، در هدف بنیادی خود بر آن است تا مفهوم «اراده» را به لحاظ «فلسفی ـ روانشناختی» بکاود و از پرتو چنین رویکردی راهکارهایی را برای خلقِ «حرکت» (Motion) در این رسانه ارائه دهد. بنابراین، نخست از «اراده» و ابعاد معناییِ آن سخن میرانیم و سپس، به وجوه «عینی و ذهنیِ» آن نظر میافکنیم و در پایان به این نتیجه میرسیم که هر حرکتی در رسانه رادیو ـ به ویژه، حرکتهای خودآگاهانه ـ نیازمند ارادة معطوف به «اختیار جمعی»ست و نه «جبر زمانی» یا «مکانی».
حسن بشیر؛ سمانه آذرپور
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 1-20
چکیده
اکنون انسان در عصر ارتباطات و با وجود پدیدههایی از قبیل وبلاگها میتواند به دور از محدودیتهای رسانههای پیشین آزادانه تصورات و نگاه خود را به درون و برون در فضای مجازی اینترنت بسط دهد. وبلاگها در دنیای امروز در حکم رسانهایاند که نهادهای حکومتی بر آنها نظارت کامل نمیکنند و بهسبب ویژگیهای خود ...
بیشتر
اکنون انسان در عصر ارتباطات و با وجود پدیدههایی از قبیل وبلاگها میتواند به دور از محدودیتهای رسانههای پیشین آزادانه تصورات و نگاه خود را به درون و برون در فضای مجازی اینترنت بسط دهد. وبلاگها در دنیای امروز در حکم رسانهایاند که نهادهای حکومتی بر آنها نظارت کامل نمیکنند و بهسبب ویژگیهای خود توانستهاند محدودیت و موانع رسانههای پیشین را حذف کنند و از توان و آزادی بیشتری در تبادل اطلاعات و آرا برخوردار شوند. بنابراین، با اینکه وبلاگنویسی توجه علم را به خود جلب کرده است، کار کمی در مورد اخلاق وبلاگنویسی انجام شده است و در این زمینه گاهی با محدودیتهایی روبهرو بودهاند. در این مقاله، برای گردآوری دادهها و بررسی جایگاه اخلاق در وبلاگ از روش کتابخانهای استفاده شده است. در نهایت، کدهای اخلاقی وبلاگنویسی در چهار زمینۀ گفتن حقیقت (truth telling)، پاسخگویی (accountability)، بهحداقلرساندن آسیب (minimizing harm)، و نسبتدادن (تخصیص) (attribution) شناسایی شدند.
مسعود کوثری؛ محمدرضا جوادی یگانه؛ طاهره خیرخواه
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1391، ، صفحه 1-28
چکیده
مقالة حاضر تأثیر تلفن همراه را در ارتباطات میانفردی جوانان (با مطالعة دانشجویان دانشگاههای تهران) مورد مطالعه قرار میدهد. درواقع این تحقیق قصد دارد تا مشخص کند که آیا عمق و گسترة ارتباطات میانفردی به وسیلة تلفن همراه تغییری یافته است یا خیر؟ در این پژوهش ارتباطات با واسطة تلفن همراه 387 دانشجوی دانشگاههای ...
بیشتر
مقالة حاضر تأثیر تلفن همراه را در ارتباطات میانفردی جوانان (با مطالعة دانشجویان دانشگاههای تهران) مورد مطالعه قرار میدهد. درواقع این تحقیق قصد دارد تا مشخص کند که آیا عمق و گسترة ارتباطات میانفردی به وسیلة تلفن همراه تغییری یافته است یا خیر؟ در این پژوهش ارتباطات با واسطة تلفن همراه 387 دانشجوی دانشگاههای سراسری سطح تهران به روش پیمایش بررسی شده است. بعد از جمعآوری دادهها و بررسی آنها، مشخص شد ویژگیهای شخصی دارندگان تلفن همراه تأثیری در گستره و عمق ارتباطات میانفردی آنان ندارد. اما میزان آشنایی آنان با فنّاوریهای نو (سواد IT) در میزان استفادة آنان از تلفن همراه تأثیر دارد. همچنین نتایج این پیمایش نشان داد که میزان استفاده از تلفن همراه در گستره و عمق ارتباطات میانفردی پاسخگویان تأثیرگذار بوده است. البته این تأثیر در گروهی دیده شد که جوانان دانشجو علاوهبر ارتباطات چهره به چهره با آنان، ارتباطات موبایل واسط نیز داشتهاند.
علی اسکندری؛ رامین چابکی درزآبی
دوره 2، شماره 2 ، آذر 1391، ، صفحه 1-24
چکیده
فهم ابعاد و زوایای پدیدۀ ارتباطات و رسانه، به مثابۀ یکی از تجلیات دنیای جدید و به روایتی علت موجدۀ تحولات تاریخی و اجتماعی و صورتبندیهای فرهنگی، نیازمند مفهومسازی و نظریهپردازی است. حضور و گستردگی وسایل ارتباط جمعی در سپهر عمومی و انباشت نشانهها و تصاویر رسانهای در همۀ عرصههای زندگی، چون اقتصاد و سیاست و فرهنگ ...
بیشتر
فهم ابعاد و زوایای پدیدۀ ارتباطات و رسانه، به مثابۀ یکی از تجلیات دنیای جدید و به روایتی علت موجدۀ تحولات تاریخی و اجتماعی و صورتبندیهای فرهنگی، نیازمند مفهومسازی و نظریهپردازی است. حضور و گستردگی وسایل ارتباط جمعی در سپهر عمومی و انباشت نشانهها و تصاویر رسانهای در همۀ عرصههای زندگی، چون اقتصاد و سیاست و فرهنگ و تولید و توزیع معانی، به رسانهایشدن فرهنگ، سیاست، و اجتماع منتهی شده است. توجه به این نکته ضروری است که از مهمترین مشخصههای تعیینکنندۀ موفقیت در ارتباطاتْ شناخت عناصر ارتباطی و عوامل مؤثر بر این عناصر است. در این مقاله، که هدف آن «بررسی عوامل مؤثر بر عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریم» است، ابتدا، در چهارچوبی مفهومی و با هدف کسب شناختی نسبتاً مجمل، به معرفی هریک از عناصر خواهیم پرداخت و در ادامه، ضمن احصاء آیات مرتبط با این عناصر، با استفاده از روش «دلفی» عوامل مؤثر منتخب را به مثابۀ مهمترین عوامل تأثیرگذار بر عناصر ارتباطی از نظر قرآن کریم تبیین و درنهایت، الگوی هنجاری ارتباطات از نگاه قرآن کریم را بر این اساس ترسیم میکنیم. نتایج تحقیق، بر اساس الگوی هنجاری ارتباطات قرآن کریم، تأثیرپذیری «عنصر فرستنده» از چهار عامل اصل فطرت، تفاوت پیشزمینهها، ویژگیهای شخصیتی و پایگاه اجتماعی، «عنصر پیام» از عوامل تکرار پیام، تعدد پیامرسان، و قالبهای پیام، «عنصر کانال» از عامل ابزارهای انتقال پیام، و «عنصر گیرنده»، علاوهبر چهار مورد تأثیرگذار بر عنصر فرستنده، از چهار عامل ظرفیت درونی، آزادی در انتخاب پیام، تنوع زیستی، و تعدد نیازها را، به منزلۀ مهمترین عوامل تأثیرگذار، تأیید کرد.
وکیل احمدی؛ محمد بازافکن
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 1-27
چکیده
سیمای استانی ایلام برای غنای هرچه بیشتر فرهنگ بومی استان تأسیس شده است. حفاظت از فرهنگ و زبان کردی و در عین حال ارائۀ تصویری واقعبینانه از آن به نسل جدید، از جملۀ وظایف اساسی این رسانه است. پژوهش حاضر در راستای بررسی عملکرد سیمای ایلام در این زمینه، از طریق مصاحبه با نخبگان فرهنگی شهر ایلام انجام شده است. اینکه سیمای ایلام چه ...
بیشتر
سیمای استانی ایلام برای غنای هرچه بیشتر فرهنگ بومی استان تأسیس شده است. حفاظت از فرهنگ و زبان کردی و در عین حال ارائۀ تصویری واقعبینانه از آن به نسل جدید، از جملۀ وظایف اساسی این رسانه است. پژوهش حاضر در راستای بررسی عملکرد سیمای ایلام در این زمینه، از طریق مصاحبه با نخبگان فرهنگی شهر ایلام انجام شده است. اینکه سیمای ایلام چه تصویری از فرهنگ و زبان کردی را به مخاطب ارائه میدهد، پرسش آغازین نوشتار حاضر است. پژوهش به روش کیفی انجام شده است؛ بدینترتیب که نخست با نخبگان فرهنگی شهر ایلام مصاحبه شده است و پس از آن، پژوهشگر با روش تحلیل محتوای کیفی، به بررسی متن مصاحبههای انجامشده پرداخته است. بنا بر اصل اشباع نظری، 15 نفر مورد مصاحبه قرارگرفتهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که برنامههای سیمای ایلام، وجهۀ رسمی زبان کردی را تنزّل میدهند. همچنین، این برنامهها با برجستهسازی ابعاد سنتی فرهنگ کردی و نادیدهگرفتن کارایی آن در زندگی مدرن، فرهنگ کردی را به مثابۀ فرهنگی نازل ترسیم میکنند. مصاحبهشوندگان، کاستیهای زبان کردی معیار را در سیمای ایلام اینگونه بیان کردهاند: عدم انتخاب لهجۀ معیار مناسب، استفادهنکردن از رسمالخط کردی، نبود واژهسازیهای درست و علمی و گرتهبرداری صرفی و نحوی از زبان فارسی.
ناصر باهنر؛ رامین چابکی درزابی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1392، ، صفحه 1-26
چکیده
با پیشرفت و توسعۀ رسانهها، جهان به مرحلۀ جدیدی گام نهاد که در آن، رسانهها ضمن گامبرداشتن در مسیر تکامل و تنوع، به یکی از اجزای اصلی جوامع بشری تبدیلشدند. بر این اساس، بیش از دو دهه است که صاحبنظران ارتباطات به دیدگاه سواد رسانهای رویآوردهاند که بهنظرمیرسد با گسترش آن، میتوان از تأثیرات منفی رسانهها ...
بیشتر
با پیشرفت و توسعۀ رسانهها، جهان به مرحلۀ جدیدی گام نهاد که در آن، رسانهها ضمن گامبرداشتن در مسیر تکامل و تنوع، به یکی از اجزای اصلی جوامع بشری تبدیلشدند. بر این اساس، بیش از دو دهه است که صاحبنظران ارتباطات به دیدگاه سواد رسانهای رویآوردهاند که بهنظرمیرسد با گسترش آن، میتوان از تأثیرات منفی رسانهها تا حدود بسیاری پیشگیری کرد، گسترۀ دسترسی و استفادۀ مخاطبان را به رسانهها افزایش داد و در نهایت، مخاطبان را به تولیدکنندگان پیامهای ارتباطی تبدیلکرد. اگر سواد رسانهای را علم تنظیمکنندۀ روابط میان مخاطب و رسانهها بر اساس هنجارهای درونیشده بدانیم، نباید از جایگاه آن در سیاستهای رسانهای کشورها غافل شویم. برای تحلیل این سیاستها مدلهای گوناگونی ارائهشدهاست که جامعترین آنها مدل EC کمیسیون اروپاست. این مدل چهار مؤلفۀ دسترسی، استفاده، درک انتقادی و تولید ارتباطی را در حوزۀ سواد رسانهای مطرحمیکند. در این پژوهش، بر اساس مدل EC و مؤلفههای مطرح در آن و روش پژوهش اسنادی ـ تحلیلی، اسنادِ سه نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزشوپرورش و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان سه نهاد فرهنگی و آموزشی مهم و تأثیرگذار کشور مورد بررسی و تحلیل قرارگرفت. نتایج پژوهش نشانمیدهد که بیشترین میزان توجه در اسناد وزارت آموزشوپرورش، از میان مؤلفههای سواد رسانهای، تنها معطوف به مؤلفۀ استفاده و درک انتقادی بوده و برای ارتقای مؤلفۀ توانایی ارتباطی، هیچ سیاستی تدویننیافتهاست؛ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاستهای سواد رسانهای به رسانههای دیجیتال محدود بوده و دیگر رسانهها از جمله رسانههای چاپی و الکترونیکی مورد توجه قرارنگرفتهاست.
علیرضا باقری دهآبادی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-28
چکیده
تکنولوژی، که از آغاز و به قصد سلطۀ انسان بر جهان طبیعی شکل گرفت، امروز، با گسترش ابعاد فنّاوری در حوزههای مختلف علم، نقش بیبدیلی در زندگی انسانها ایفامیکند. اگرچه هنوز برخی صاحبنظران از اینکه واژۀ سلطه را در این رابطه استعمال کنند احتیاط میکنند، درحقیقت، سلطۀ تکنولوژی بر انسان مدتهاست که آغاز شده و به اندازهای ...
بیشتر
تکنولوژی، که از آغاز و به قصد سلطۀ انسان بر جهان طبیعی شکل گرفت، امروز، با گسترش ابعاد فنّاوری در حوزههای مختلف علم، نقش بیبدیلی در زندگی انسانها ایفامیکند. اگرچه هنوز برخی صاحبنظران از اینکه واژۀ سلطه را در این رابطه استعمال کنند احتیاط میکنند، درحقیقت، سلطۀ تکنولوژی بر انسان مدتهاست که آغاز شده و به اندازهای این تسلط آرام و سازوار با نیازهای انسان پیشرفته که امروزه اگر کسانی با تردید به این مسئله مینگرند، به دلیل همین بستر منعطف و هماهنگ است. این مسئله اگرچه همواره از آغاز مدرنیته با فراز و فرودهایی همراه بوده و موافقان و مخالفان، هریک با ارائۀ دلایلی، تفوّق تکنولوژی و پیامدهای آن را بر زندگی انسان مورد بررسی و تحلیل قراردادهاند، به دلیل تغییرات گسترده در شیوههای این برتری، همچنان این مسئله به کانون توجه و نقد صاحبنظران مختلف تبدیلشدهاست. در این تحقیق سعی شده با مرور برخی از پژوهشهای پیشین، در چارچوب برخی نظریههای انتقادی و پیوندی مشترک در حوزۀ علوم انسانی، این موضوع مورد بررسی قرارگیرد
فائزه اخوان ملایری؛ محسن نوغانی؛ محمد مظلوم خراسانی
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 1-24
چکیده
چکیده
هدف این مطالعه بررسی اثر شبکۀ اجتماعی مجازی بر سرمایۀ اجتماعی و میزان شادکامی افراد عضو در یکی از سایتشبکههای اجتماعی است. دادهها با تکنیک پیمایش و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با حجم نمونۀ 255 نفر جمعآوری و تحلیل شدهاست. نتایج نشانداد افراد با عضویت و مشارکت در این سایتشبکههای اجتماعی مواردی را ...
بیشتر
چکیده
هدف این مطالعه بررسی اثر شبکۀ اجتماعی مجازی بر سرمایۀ اجتماعی و میزان شادکامی افراد عضو در یکی از سایتشبکههای اجتماعی است. دادهها با تکنیک پیمایش و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با حجم نمونۀ 255 نفر جمعآوری و تحلیل شدهاست. نتایج نشانداد افراد با عضویت و مشارکت در این سایتشبکههای اجتماعی مواردی را بدین شرح بهدستمیآورند: افزایش شبکههای ارتباطی، عضویت در گروههای مختلف، تبعیت از هنجارها و قوانین، ایجاد اعتماد به دیگران و گروهها، بهدستآوردن اطلاعات و حمایت و در نهایت دسترسی به منابع مختلف که همگی این موارد مؤلفههای تشکیلدهندۀ سرمایۀ اجتماعی است. افزایش سرمایۀ اجتماعی در این سایتشبکههای مجازی بر تجربه و احساس مثبت تأثیر افزایشی و بر تجربه و احساس منفی تأثیر کاهشی میگذارد که نهایتاً به افزایش شادکامی منجرمیشود؛ در نهایت، عضویت و مشارکت در شبکههای اجتماعی مجازی باعث افزایش سرمایۀ اجتماعی و در ادامه شادکامی افراد میشود.
عیسی پیری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 1-13
چکیده
این مقاله به دنبال تبیین هرمنوتیکی (بینامتنی) تأثیر بازنماییهای رسانهای در دگرگونیهای فضایی است؛ از این رو هستیهای فضایی نوینی را میکاود که به نوعی مدلول این ارتباط است. در دوران پسامدرن، رسانهها درواقع کنشگران اصلی در هویتبخشی و تفسیر موضوعات محیطی هستند و با توجه به تکثر هویتها و چندگانگی تجربة فضایی ما با دیکتههای ...
بیشتر
این مقاله به دنبال تبیین هرمنوتیکی (بینامتنی) تأثیر بازنماییهای رسانهای در دگرگونیهای فضایی است؛ از این رو هستیهای فضایی نوینی را میکاود که به نوعی مدلول این ارتباط است. در دوران پسامدرن، رسانهها درواقع کنشگران اصلی در هویتبخشی و تفسیر موضوعات محیطی هستند و با توجه به تکثر هویتها و چندگانگی تجربة فضایی ما با دیکتههای فضایی که ریشه در انگارههای مطلقگرایانه و اقلیدسی از فضا دارند زندگی نمیکنیم. عرصههای غیر قابل کنترل رسانهها، آشفتگی و کثرت معانی و ایماژها در هنر معاصر و خیالپردازیهای ظریف و شاعرانه، حادِ واقعی و شکلگیری جامعة مصرفی انبوه، و بحران نشانهها همه منتج از تبلیغات و بازنمودهای رسانهای است که به نوعی به بحران بازنمایی نشانهشناختی در شهر معاصر منجر شده است. این مقاله همچنین از منظر هستیشناسی هایدگر به گشتل تکنولوژی، پگاه فضایی ـ مکانی ناشی از آن در شهر را میکاود؛ بنابراین معطوف به کارکرد و چگونگی گفتمان تکنولوژی و فضا نیست بلکه ناظر بر چیستی این گفتمان است.
محمد تقی ایمان؛ احمد کلاته ساداتی
دوره 5، شماره 2 ، آبان 1394، ، صفحه 1-20
چکیده
هدف از نگارش مقالة حاضر کشف و ارائة الگوی پارادایمیِ رابطة جوانان شیرازی با رسانه است. روش تحقیق بر اساس روش گروه کانونی و تحلیل آن بر اساس مدلهای نظریة زمینهای است. نتایج تحقیق نشان میدهد که جوانان از نظر هویتی خود را افرادی با خلاقیت بالا و عقلانیت پایین تعریف میکنند؛ از نظر عقیده الگوپذیر و در عین حال منتقدند، نگاهشان نسبت ...
بیشتر
هدف از نگارش مقالة حاضر کشف و ارائة الگوی پارادایمیِ رابطة جوانان شیرازی با رسانه است. روش تحقیق بر اساس روش گروه کانونی و تحلیل آن بر اساس مدلهای نظریة زمینهای است. نتایج تحقیق نشان میدهد که جوانان از نظر هویتی خود را افرادی با خلاقیت بالا و عقلانیت پایین تعریف میکنند؛ از نظر عقیده الگوپذیر و در عین حال منتقدند، نگاهشان نسبت به رسانة داخل همراه با بیاعتمادی و تککارکردی بودن آن است و به رسانة خارجی متمایلاند، مدیریت گذران اوقات فراقت از سوی جوانان انجام میشود که بهشدت متأثر از فضای رسانهای است؛ از نظر رابطه با رسانه اعتماد به رسانة بیگانه، کماعتمادی به رسانة داخل، و نیز تمرکز بر رسانة مدرن تا سنتی است؛ از نظر عملکرد رسانه در ایران آن را غیرعملکردی، خاصگرایانه، و عاطفی قلمداد میکنند. در کشور ما ضروری است که رسانه به کیفیت تعامل خود با مخاطب، سبک زندگی و مصرف رسانهای جوانان، و نیز به ترجیحات و علایق آنها توجه داشته باشد. در این زمینه توجه به تغییرات وسیع اجتماعی و شکلگیری رسانههای جدید ضرورتی انکارناپذیر است.
حسین آقابابایی؛ زهرا احمدی ناطور
دوره 6، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 1-24
چکیده
با ورود به عصر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، بهتدریج مسائل و دشواریهای نوینی دربارة حریم خصوصی اشخاص و حقوق حمایت از دادهها مطرح شده است که حل و فصل آنها نیازمند بازنگری در قوانین فعلی یا وضع قوانینی جدید و فراگیر است. اغلب کشورها، از جمله آلمان، قوانین حمایت از داده دارند، اما برخی کشورها، نظیر ایران، فاقد قانونی جامع و منسجم ...
بیشتر
با ورود به عصر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، بهتدریج مسائل و دشواریهای نوینی دربارة حریم خصوصی اشخاص و حقوق حمایت از دادهها مطرح شده است که حل و فصل آنها نیازمند بازنگری در قوانین فعلی یا وضع قوانینی جدید و فراگیر است. اغلب کشورها، از جمله آلمان، قوانین حمایت از داده دارند، اما برخی کشورها، نظیر ایران، فاقد قانونی جامع و منسجم در این زمینهاند. هدف ما از تحقیق حاضر مقایسة جرایم علیه حریم خصوصی دادهها در فضای سایبری ایران و آلمان است. مقایسة مذکور نشان میدهد که حقوق ایران بهلحاظ فقدان برخی از اصول حاکمبر دادههای شخصی، کامل نبودن اصول پیشبینیشده، و ارجاع برخی اصول به آییننامههای گوناگون نقایص جدی دارد که باید از سوی مقنن بازنگری شود. از سوی دیگر، فقدان مقررات جامع در زمینة حمایت از حریم خصوصی مانع از درک و اجرای صحیح حمایت از دادهها در دادگاهها و مراجع اداری میشود. «لایحة حریم خصوصی»، که برای ارائه به مجلس شورای اسلامی تدوین شده، این اشکال را تا حدودی مرتفع کرده است که در صورت رفع ایرادات و تصویب آن این نقایص تا حدی رفع میشود.
سهیلا بورقانی فراهانی؛ نفیسه آقاجانی
دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1395، ، صفحه 1-22
چکیده
در جهان امروز هویت فرهنگی در مقایسه با دیگر ابعاد هویت، از اهمیت فزایندهای برخوردار است. مقاله، حاصل پژوهشی کیفی با هدف ارائه الگویی در خصوص تبیین نقش نمایش فیلمهای مستند میراث فرهنگی در سیمای جمهوری اسلامی ایران، بر تقویت هویت فرهنگی ایرانیان می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، نظریه مبنایی یا گراندد تئوریGrounded theory method) ...
بیشتر
در جهان امروز هویت فرهنگی در مقایسه با دیگر ابعاد هویت، از اهمیت فزایندهای برخوردار است. مقاله، حاصل پژوهشی کیفی با هدف ارائه الگویی در خصوص تبیین نقش نمایش فیلمهای مستند میراث فرهنگی در سیمای جمهوری اسلامی ایران، بر تقویت هویت فرهنگی ایرانیان می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، نظریه مبنایی یا گراندد تئوریGrounded theory method) )می باشد که طی پنج مرحله طرح تحقیق، گردآوری داده ها، تنظیم دادهها، تجزیه و تحلیل دادهها و مقایسه با ادبیات، صورت می پذیرد. جهت گردآوری دادهها از مشاهده، مطالعه اسناد و مدارک و مصاحبه عمیق بهره گرفته شده و کنشگران (به روش گلوله برفی و نمونه گیری نظری) از دو جامعه مستندسازان و مدیران مربوطه انتخاب شدهاند که با در نظر گرفتن اشباع نظری، در کل 13 مصاحبه انجام شده است. در تحلیل دادهها، برای تمامی مصاحبهها کدگذاری باز صورت گرفته و 153 مفهوم بدست آمده در قالب 23 مقوله فرعی و در نهایت در 8 مقوله اصلی(گزاره)جای گرفتند. نتایج بیانگر اثرگذاری نمایش مستندهای میراث فرهنگی در سیما بر تقویت هویت فرهنگی ایرانیان(پدیده)به واسطه قابلیتهای مستند تلویزیونی(شرایط علی) و در تعامل با بسترهای حرفهای و مدیریتی(شرایط زمینه ای)و شرایط میانجی برای اعمال راهبردهای حرفهای و مدیریتی(راهبردها)در جهت تحقق اهداف توسعه فرهنگی کشور(پیامد)می باشد.
کیامرث جهانگیر؛ حسین دیوسالار
دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 1-19
چکیده
موضوع اصلی این مقاله این است که رسانه چه نقشی در فرآیند توزیع قدرت وتحول سیاسی دارد؟ این نوشته در تلاش است تا بتواند ارتباط منطقی و دقیقی میان تحول سیاسی و نقش رسانه ها را در آن بررسی نماید و البته با رویکرد انتخاب شده، نگاهی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران و نقشی که رسانه ها در آن اعمال نموده اند، داشته باشد. رسانه ها توانسته اند ...
بیشتر
موضوع اصلی این مقاله این است که رسانه چه نقشی در فرآیند توزیع قدرت وتحول سیاسی دارد؟ این نوشته در تلاش است تا بتواند ارتباط منطقی و دقیقی میان تحول سیاسی و نقش رسانه ها را در آن بررسی نماید و البته با رویکرد انتخاب شده، نگاهی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران و نقشی که رسانه ها در آن اعمال نموده اند، داشته باشد. رسانه ها توانسته اند نقش مهمی را به ویژه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر جای گذارند . پخش مناظرات تلویزیونی از رسانه ملی برای اولینبار نقش ویژه ای را در تبدیل گفتمان سیاسی و طرح آن در حوزه عمومی کشور به دنبال داشته است که در نوع خود کم نظیر است. این پژوهش ماهیت کیفی و بنیادی دارد که با روش اسنادی -کتابخانه ای و تحلیل و توصیف انجام شده است.
حسین اکبری
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-22
چکیده
مطالعه حاضر به بررسی وضعیت هویت ملی جوانان و ابعاد سازنده آن و رابطه استفاده از انواع رسانههای داخلی و خارجی با هویت ملی جوانان پرداخته است. برای سنجش هویت ملی ابعاد شش گانه مشخص و سپس رابطه مصرف انواع رسانهها با ابعاد مختلف هویت ملی و شاخص ترکیبی هویت ملی بررسی شده است. مطالعهبا روش پیمایشی بر روی 380 نفر از جوانان 15 تا 29 ساله مناطق ...
بیشتر
مطالعه حاضر به بررسی وضعیت هویت ملی جوانان و ابعاد سازنده آن و رابطه استفاده از انواع رسانههای داخلی و خارجی با هویت ملی جوانان پرداخته است. برای سنجش هویت ملی ابعاد شش گانه مشخص و سپس رابطه مصرف انواع رسانهها با ابعاد مختلف هویت ملی و شاخص ترکیبی هویت ملی بررسی شده است. مطالعهبا روش پیمایشی بر روی 380 نفر از جوانان 15 تا 29 ساله مناطق 22 گانه شهر تهران انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین مصرف رسانهای مربوط به استفاده از تلویزیون و ماهواره است. بررسی وضعیت هویت ملی جوانان نشان داد که میانگین هویت ملی جوانان 70 (در بازه 0 تا 100) است. مدل ساختاری رابطه استفاده از انواع رسانهها با هویت ملی نشان داد که از میان شش رسانه مورد بررسی ماهواره با ضریب 0.23- دارای رابطه منفی و تلویزیون داخلی با ضریب 0.16 رابطه مثبت و معنیداری با هویت ملی جوانان دارند.
باقر بهرام شتربان
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-15
چکیده
متحرکسازی کاراکتر بشکل رایانه ای یکی از گونه های متحرکسازی است که امروزه اصلی ترین نقش را در فیلمهای متحرکسازی،زنده و بازی رایانه ای ایفا می کند. این گونه هنری حلقه واصل بین مخاطب و اثر، همچنین کلید همذات پنداری کاربر با کاراکتر های موجود است.از آنجائیکه بسیاری از شرکتهای تولید کننده داخلی در زمینه محصولات رسانه ای فوق دارای بخش تحقیقات ...
بیشتر
متحرکسازی کاراکتر بشکل رایانه ای یکی از گونه های متحرکسازی است که امروزه اصلی ترین نقش را در فیلمهای متحرکسازی،زنده و بازی رایانه ای ایفا می کند. این گونه هنری حلقه واصل بین مخاطب و اثر، همچنین کلید همذات پنداری کاربر با کاراکتر های موجود است.از آنجائیکه بسیاری از شرکتهای تولید کننده داخلی در زمینه محصولات رسانه ای فوق دارای بخش تحقیقات و توسعه نمی باشند لازم است متناسب با فرهنگ ملی وبومی شناخت جامع از مقوله متحرکسازی کاراکتر رایانه ای صورت پذیرد. لذا در راستای آن ، نقش کاراکتر وتاریخچه اش در متحرکسازی،ساختار روانشناسانه آن در تعامل با مخاطب ،سیستم حرکتی وهمچنین نقش رایانه در اعتلای آن بررسی گردید. تلاش بر اینست با پژوهش در یافته های موجود، شناخت کلی و اصولی برای هنرمندان،متحرکسازان و تولیدکنندگان حاصل شود تا گامی باشد در جهت پژوهشها ی آتی، که این مقاله تلاش دارد با ارائه مطالبی در رابطه با موضوع فوق به یک تحلیل کلی برسد.
علیرضا اکبرزاده؛ ثریا معمار؛ مسعود کوثری؛ رضا همتی
دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-18
چکیده
در این پژوهش، ضمن نشان دادن لزوم تغییر رویکردها از رویکردهای مقابله ای بهمعرفی شده « رویکرد مخاط بمحور » رویکردی فرهنگی و اجتماعی، رویکردی با عنواناست که، بهجای توجه صرف به فرستندة پیام، به مخاطب توجه دارد تا با توانمندسازی اوبه او توان نقد و تجزیهوتحلیل پیام را بدهد. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوایکمی انجام شده و نتایجش بیانگر ...
بیشتر
در این پژوهش، ضمن نشان دادن لزوم تغییر رویکردها از رویکردهای مقابله ای بهمعرفی شده « رویکرد مخاط بمحور » رویکردی فرهنگی و اجتماعی، رویکردی با عنواناست که، بهجای توجه صرف به فرستندة پیام، به مخاطب توجه دارد تا با توانمندسازی اوبه او توان نقد و تجزیهوتحلیل پیام را بدهد. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوایکمی انجام شده و نتایجش بیانگر آن است که با رویکردی مخاطبمحور میتوان درقالبراهبرد آگاهسازی و آموزش و ازطریق ارتقای سواد رسانهای به توانمندسازی مخاطب درتحلیل و تفسیر و نقد پیام پرداخت و نیز درقالب راه برد تنوعسازی از تکنیک های اقناعمخاطب برای جلبنظر و جذب او بهره برد.
علیرضا آل بویه؛ محمد سلیمی؛ فاطمه جمشیدی
چکیده
بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه، از اجزا یا زیرسیستمهایی تشکیل شدهاند. تجزیه این بازیها به اجزاء و لایههای تشکیل دهنده آن، میتواند دقت در پژوهشهای اخلاقی درباره بازیها را ارتقاء بخشد. این مقاله برآن است تا با تحلیل بازیهای رایانهای و پژوهشهای صورت گرفته درباره آنها، لایههایی برای بازی ها تعریف کرده ...
بیشتر
بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه، از اجزا یا زیرسیستمهایی تشکیل شدهاند. تجزیه این بازیها به اجزاء و لایههای تشکیل دهنده آن، میتواند دقت در پژوهشهای اخلاقی درباره بازیها را ارتقاء بخشد. این مقاله برآن است تا با تحلیل بازیهای رایانهای و پژوهشهای صورت گرفته درباره آنها، لایههایی برای بازی ها تعریف کرده و به منظور تبیین این لایه ها، نمونههایی از بازیها و مسائل اخلاقی مرتبط با آنها را بررسی کند. در یک تقسیمبندی میتوان هدف، داستان، مکانیک، تعامل و نماد را به عنوان اجزا و لایههای تشکیل دهنده بازیهای رایانهای به شمار آورد. دستاورد این پژوهش علاوه بر تسریع و دقتبخشی به داوریهای اخلاقی، کمک میکند تا لایههایی که ظرفیت بیشتری برای بحثهای اخلاقی دارند، مشخص شوند و گامی در مسیر ایجاد نقشهای برای پژوهشهای اخلاقی در این نوع بازیها برداشته شود و حتی به عنوان رویکردی برای شناخت دیگر موضوعات و مسائل اخلاقی بسط داده شود.
محمدعلی حکیم آرا
چکیده
گرچه مطالعات مربوط به انتخابات سیاسی اغلب در قلمروهایی جز روانشناسی انجام میشود، با این همه، متغیرهای تأثیرگذار بر نگرشهای منتهی به رفتار رایدهی در انتخابات سیاسی در حوزه روانشناسی اجتماعی ریشه دارد. در این انتخابات، مبلغان میکوشند با طرح استدلالهایی رایدهندگان را متقاعدکنند نامزد معرفی شده، بهترین گزینه است. رایدهندگان، ...
بیشتر
گرچه مطالعات مربوط به انتخابات سیاسی اغلب در قلمروهایی جز روانشناسی انجام میشود، با این همه، متغیرهای تأثیرگذار بر نگرشهای منتهی به رفتار رایدهی در انتخابات سیاسی در حوزه روانشناسی اجتماعی ریشه دارد. در این انتخابات، مبلغان میکوشند با طرح استدلالهایی رایدهندگان را متقاعدکنند نامزد معرفی شده، بهترین گزینه است. رایدهندگان، اما با تکیه به استدلالهاییتغییر نگرش میدهند که با هدف آنان از مشارکت سیاسی همسو باشد. از این رو، استدلالهای متقاعدکننده در تبلیغات سیاسی باید متناسب با سطح و نوع درگیری مردم با انتخابات باشد. درگیری حالتی انگیزشی است که بیانگر نیازها، ارزشها، و منافع است؛ متغیرهایی که چرایی و چگونگی مشارکت رایدهندگان را تعیین میکند. پیش از این، در پژوهشی، سوگیریهای استدلالی رایدهندگان در انتخابات ریاست جمهوری، بر پایه سطح کلی درگیری (بالا/پایین) و نوع آن (پیامدی و ارزشی)، در قالب مدل درگیری- استدلالی مطالعه و در چهار گروه دستهبندی، و هر دسته نامگذاری شدند: سوگیریهای روشنفکران، متعهدان، معیشتی، و هواداری. پژوهش حاضر، با هدف تأیید تجربی مدل، ابتدا از راه مصاحبه با 152 شرکتکننده، سوگیریهای استدلالی افراد مشخص، و سپس با استفاده از دو مقیاس مختلف، سطح کلی درگیری و نوع درگیری آنان اندازهگیری شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون لجستیک چندارزشی نشان داد، سوگیریهای چهارگانه استدلالی با سطح و نوع درگیری رابطه دارد. در تبلیغات سیاسی، با استفاده از این مدل میتوان پیامهای درخوری برای گروههای مختلف رایدهنده طراحی کرد و از این راه، کیفیت مشارکت سیاسی مردم را افزایش داد. همچنین، با استفاده از این مدل میتوان به تحلیل تبلیغ نامزدها در انتخابات پرداخت. ادامه مطالعه درباره امتیازها و کاستیهای مدل توصیه شده است.
معصومه اسمعیل نژاد؛ عباس عباسپور؛ علی اکبر فرهنگی؛ محمد سلطانی فر
چکیده
رسانه ها در زندگی امروز ما به جزو لاینفک زندگی مدرن تبدیل شدهاند و در تصمیمگیریهای سیاسی نقشی اساسی در اقناع مخاطب به عهده میگیرند. بی بی سی فارسی بخشی از سازمان رسانهای پیچیده بینالمللی است که هدایتکنندۀ سلیقه عمومی است؛ قدیمیترین رسانه دنیا است و در عین حال از نتایج علوم مرتبط با رسانه برای اقناع مخاطب استفاده ...
بیشتر
رسانه ها در زندگی امروز ما به جزو لاینفک زندگی مدرن تبدیل شدهاند و در تصمیمگیریهای سیاسی نقشی اساسی در اقناع مخاطب به عهده میگیرند. بی بی سی فارسی بخشی از سازمان رسانهای پیچیده بینالمللی است که هدایتکنندۀ سلیقه عمومی است؛ قدیمیترین رسانه دنیا است و در عین حال از نتایج علوم مرتبط با رسانه برای اقناع مخاطب استفاده میکند. سیاست ارتباطی به عنوان مجموعهای از اصول و هنجارها برای رفتار راهبردی نظامهای ارتباطی است. هدف این مقاله شناسایی سیاستهای ارتباطی بی بی سی فارسی در پخش اخبار انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل گفتمان انتقادی است. واحد تحلیل متن است و از روش فرکلاف توصیف، تفسیر و تحلیل برای تحلیل دادهها استفاده شده است و در نهایت سه سطح سیاست ارتباطی در بیبیسی فارسی شناسایی شد: سیاستهای ارتباطی کلان (کل مجموعۀ بی بی سی) مانند استراتژی شفافسازی، بیطرفی و اطلاعرسانی درست و به هنگام، سیاستهای ارتباطی رسانه (بی بی سی فارسی) مانند استراتژیهای بی بی سی فارسی برای ساخت برنامه در ایران و در دوران انتخابات، و سیاستهای ارتباطی در سطح سردبیری رسانه مانند تکنیکهای مختلف رسانهای ساخت برنامه.
ریحانه صالح آبادی؛ سیروس احمدی
چکیده
انقلاب سایبر فضایی متفاوت تر از آنچه در گذشته وجود داشته را پدید آورده است و سبب شده تا روابط بین الملل و ارتباطات بین کشورها در عرصههای گوناگون به شکل متفاوتی مطرح گردد. بنابراین این فضا سبب تحولات قابل توجهی در عرصه نظری و عملی شده است که مطالعه آن را حائز اهمیت نموده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از روش گرندد تئوری انجام ...
بیشتر
انقلاب سایبر فضایی متفاوت تر از آنچه در گذشته وجود داشته را پدید آورده است و سبب شده تا روابط بین الملل و ارتباطات بین کشورها در عرصههای گوناگون به شکل متفاوتی مطرح گردد. بنابراین این فضا سبب تحولات قابل توجهی در عرصه نظری و عملی شده است که مطالعه آن را حائز اهمیت نموده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از روش گرندد تئوری انجام شده است. به این منظور پس از بررسی متون تخصصی مرتبط با موضوع پژوهش از مصاحبه نیمه ساختمند با 16 نفر از صاحب نظران حوزه سایبر (اساتید دانشگاهی و مدیران سایبری) تا اشباع دادهها که به روش نمونه گیری هدفمند بود استفاده شد. یافتههای تحقیق که از طریق کدگذاری باز و محوری انجام شد نشان میدهد که داده ها متشکل از 355 کد باز، 100کد محوری و 17مقوله است و در نهایت مدلی در قالب هسته مرکزی پژوهش با 5 عامل زمینهای، 4 عامل راهبردی، 2 عامل علی و 6 پیامد تدوین شد. در نهایت میتوان گفت این فضا ایجاد کننده فرصتهای بسیار مهم و قابل توجهی میباشد که بازیگران سیاسی در صورت درک مناسب شرایط جدید، در عرصه بین المللی نسبت به افزایش قدرت ملی و برقراری پیوندهای شبکهای اقدام نمایند.
حسین افخمی؛ عطیه پیرهادی؛ مسعود تقی آبادی
چکیده
چکیده:روزنامه نگاری دینی از ژانرهای رسانه ای است که در نزدیک به دو قرن تجربه روزنامه نگاری چاپی در کشور، هنوز هیچ روزنامه ای خبرنگار ثابت در حوزه ادیانندارد. این پژوهش به مطالعه تطبیقی محتوای مطالب دینی روزنامههای کیهان و اطلاعات در سیزده روز اول ماه محرم طی سال های 1335 تا 1385 می-پردازد . در این مطالعه به روش نمونهگیری غیر احتمالی ...
بیشتر
چکیده:روزنامه نگاری دینی از ژانرهای رسانه ای است که در نزدیک به دو قرن تجربه روزنامه نگاری چاپی در کشور، هنوز هیچ روزنامه ای خبرنگار ثابت در حوزه ادیانندارد. این پژوهش به مطالعه تطبیقی محتوای مطالب دینی روزنامههای کیهان و اطلاعات در سیزده روز اول ماه محرم طی سال های 1335 تا 1385 می-پردازد . در این مطالعه به روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند 118 روزنامه بررسی و 1126 مطلب با موضوع مذهبی استخراج و به روش تحلیل محتوای کمی، کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند. مقایسه میان محتوای دو روزنامه حاکی است که موضوعات دینی، کارکرد و ژانر آنها طی دو دوره مورد بررسی دچار تحول شده است. استفاده از سبک خبر در سه دهه پس از انقلاب افزایش و در مقابل آگهیهای دینی کاهش یافته است. در حالی که عمده مطالب منتشر شده در دوره قبل از انقلاب دارای کارکرد آموزشی و تبلیغ دینی بوده است؛ در سالهای پس از انقلاب کارکرد خبری و ارشادی با تمرکز بر زندگینامه بزرگان دینی بیشتر غالب است. کارکرد آموزشی در روزنامه کیهان و کارکردهای تبلیغ دینی و خبری در روزنامه اطلاعات مشهودتر است. همچنین دو روزنامه از نظر تعداد و اندازه مطالب قبل و بعد از انقلاب روندی متضاد دارند.
افشین آزادی؛ مهرداد متانی؛ علی فلاح؛ یوسف قلی پور کنعانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مدل سازی ساختاری زنجیره ارزش تولیدات رسانهای در دیپلماسی رسانهای ایران در قبال دنیای عرب می باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی است و از لحاظ طرح تحقیق بهصورت پژوهش کمی و از نظر جمع آوری اطلاعات بهویژه توصیف ویژگیهای جامعه مورد مطالعه از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری مشتمل بر تمام کارشناسان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مدل سازی ساختاری زنجیره ارزش تولیدات رسانهای در دیپلماسی رسانهای ایران در قبال دنیای عرب می باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی است و از لحاظ طرح تحقیق بهصورت پژوهش کمی و از نظر جمع آوری اطلاعات بهویژه توصیف ویژگیهای جامعه مورد مطالعه از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری مشتمل بر تمام کارشناسان حوزه رسانه در تهران و نیز شامل نخبگان، اساتید دانشگاه در رشتههای ارتباطات و رسانه، مسئولین سیاست خارجی کشور، مسئولین سازمانهای رسانهای کشور و در صورت امکان دانشجویان عرب اهل رسانه دانشگاه بغداد و بیروت بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 385 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه 41 سوالی می باشد. روایی آن به شیوه صوری و محتوایی تایید شده و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ به میزان 84/0 اثبات شده است. داده های گردآوری شده بر اساس تحلیل معادلات ساختاری در نرم افزار LISREL انجام شد. نتایج بیانگر آن بود که شاخص های (نوآوری، مشتری مداری، اعتبار برند، زیرساخت های فناوری، مدیریت، محتوا، پشتیبانی، مزیت رقابتی ، کیفیت خدمات، ارزش آفرینی ، بازاریابی، منابع انسانی و ارتباطات سازمانی) بر دیپلماسی رسانه ای با ضریب تاثیر متناسب، اثرگذار بوده اند.
هامون مهدوی؛ حسین اردلانی
چکیده
عکاسی در جایگاه رسانهای مؤثر در بیان واقعیات اجتماعی و ارتقا سطح آگاهی جمعی، دارای نقشهای روایتی و مفهومی کارآمد است. عکسهای جنگ ایران و عراق به عنوان متونی ضمنی از عوامل گفتمانی، مؤلفههای اجتماعی و شناختی، از جمله نظامهای ارزشی اجتماعی- فرهنگی هستند. دراین پژوهش نگارندگان تلاش دارند تا با استفاده از مفاهیم نظری موجود در ...
بیشتر
عکاسی در جایگاه رسانهای مؤثر در بیان واقعیات اجتماعی و ارتقا سطح آگاهی جمعی، دارای نقشهای روایتی و مفهومی کارآمد است. عکسهای جنگ ایران و عراق به عنوان متونی ضمنی از عوامل گفتمانی، مؤلفههای اجتماعی و شناختی، از جمله نظامهای ارزشی اجتماعی- فرهنگی هستند. دراین پژوهش نگارندگان تلاش دارند تا با استفاده از مفاهیم نظری موجود در نشانهشناسی گفتمانی به عنوان روشی کارآمد برای بررسی و شناخت چگونگی سازو کار نشانهها در خدمت تولید معنا و نیز تدوین الگویی منسجم و نظاممند برای استخراج و تفسیر اطلاعات موجود در عکسهای دفاع مقدس را مورد بررسی قرار دهد. هدف پژوهش پاسخ به این پرسشها است که ساختارهای بازنمودی، تعاملی و ترکیبی عکسهای دفاع مقدس از چه الگوهایی تبعیت میکنند و این سه ساختار چگونه نقش عکسها در بازنمود مفهوم دفاع مقدس را نمایان میسازند؟ عکسهای مورد تحلیل از آثار آلفرد یعقوبزاده عکاس جنگ تحمیلی به دلیل ویژگی روایتگری آنها انتخاب شدهاند. یافتهها نشان داد که عکسهای مورد پژوهش، مملو از منابع نشانهای روایتی، مفهومی، دارای ساختارهای گفتمان مدار و ایدئولوژی نهفتهای هستند که نقشی موثر در شکلگیری تعاملات در حوزههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را ایفا می نمایند.
اسماعیل جمشیدی حسن آبادی؛ لیلا نیرومند؛ حبیب صبوری خسروشاهی
چکیده
مطالعه حاضر تحلیلی کیفی بهروش گراندتئوری است که بر اثرپذیری روانی کووید19در شبکههایاجتماعی با رویکرد سوادرسانهای پرداخته است.هدف این مطالعه شناسایی تاثیر سوادرسانهای [رژیم مصرف رسانهای،درک محتوا،اهداف پنهان،گزینش آگاهانه،نگاه انتقادی و تجزیهوتحلیل پیام] در اثرپذیری روانی [اضطراب،وسواس،خودبیمار پنداری و خستگی] ...
بیشتر
مطالعه حاضر تحلیلی کیفی بهروش گراندتئوری است که بر اثرپذیری روانی کووید19در شبکههایاجتماعی با رویکرد سوادرسانهای پرداخته است.هدف این مطالعه شناسایی تاثیر سوادرسانهای [رژیم مصرف رسانهای،درک محتوا،اهداف پنهان،گزینش آگاهانه،نگاه انتقادی و تجزیهوتحلیل پیام] در اثرپذیری روانی [اضطراب،وسواس،خودبیمار پنداری و خستگی] کووید19بوده است،که آیا شبکههایاجتماعی باعث اثرپذیری روانی میشوند؟در این راستا با بهرهگیری از روش گراندتئوری،باید گفت که چارچوب نمونه با دو معیار محک میخورد1-ورود (اشباعدادهها) 2-خروجی (اشباعنظری) در این تحقیق نیز تعداد مصاحبهها تا اشبا ع دادهها و نظریهها تداوم یافته.با در نظر گرفتن اشباعنظری با 15نفر مصاحبه عمیق صورت گرفت.در مصاحبه عمیق و ورود اطلاعات به نرم افزار اطلستیآی،ابتدا کدگذاری باز انجام،سپس در قالب مقولات محوری قرار گرفتند،که چون برخی کدهای باز در قالب اثرپذیری روانی مثبت جای نمیگرفتند کدگذاری مجدد باز انجام و اثرپذیری مثبت در قالب مقولات محوری جدید قرار گرفت.به این ترتیب با توجه به رژیم مصرف رسانهای کاربران برای استفاده از شبکههایاجتماعی در زمان قرنطینه پاندومی کووید19 بهعنوان ابزار ارتباط میان فردی جایگزین تعاملات رودرور بوده است،لذا مقولات اهداف پنهان پیام،گزینش آگاهانه پیام،نگاه انتقادی بهپیام و تجزیهوتحلیل پیام وجاهت لازم را نداشته است؛و در عین حال اثرپذیری مثبت شامل کاهش اضطراب،همدلی،احساس تعلق،تخلیه روانی،اشتراک فکری و تسلی خاطر بر جنبه اثرپذیری روانی منفی ارجحیت داشته است.
محمد علی توانا؛ سید عبدالله هاشمی اصل
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 15-36
چکیده
به نظر میرسد مشخصة اصلی جهانی شدن معاصر، رسوخپذیری مرزهای سرزمینی و تزلزل حاکمیت مطلق دولتهاست. این پدیده با انقلاب اطلاعاتی اخیر همذات است. پروژة ارتباطی ـ اطلاعاتی (اینترنت) طی روند تکاملی خود توانسته است در فضای وبسازی جهانی، اتصال رایانههای شخصی را در هر نقطهای از جهان با حداقل امکانات فراهم آورد؛ بر این اساس، مقالة ...
بیشتر
به نظر میرسد مشخصة اصلی جهانی شدن معاصر، رسوخپذیری مرزهای سرزمینی و تزلزل حاکمیت مطلق دولتهاست. این پدیده با انقلاب اطلاعاتی اخیر همذات است. پروژة ارتباطی ـ اطلاعاتی (اینترنت) طی روند تکاملی خود توانسته است در فضای وبسازی جهانی، اتصال رایانههای شخصی را در هر نقطهای از جهان با حداقل امکانات فراهم آورد؛ بر این اساس، مقالة حاضر این پرسش را طرح میکند که تأثیر فضای مجازی بر هویت سوژهها چیست؟ هدف این نوشتار واکاوی تأثیر فضای مجازی بر حوزههای هویتی سوژههاست. چهارچوب نظری مقاله از نظریة «خودنمایشی» گافمن گرفته شده است. بر اساس این چهارچوب، فضای مجازی، محیطی برای بازیگری و نمایش سوژه قلمداد میشود. فرضیة مقالة حاضر بدین قرار است: فضای مجازی فراقلمرویی عرصهای برای نمایش انگارهها و دالهای معنایی فراهم میآورد که خود به تقابل و تعامل انگارههای هویتی متفاوت میانجامد. روش مقالة حاضر تحلیل انتقادی بینامتنی است. در پایان راهکارهایی را برای برونرفت سوژه از سرگشتگی هویتی ارائه خواهیم کرد.