متحرکسازی کاراکتر در رسانه های سینما، انیمیشن و بازی رایانه ای با رویکرد به فناوری رایانه ای

نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی

نویسنده

مربی کارگردانی انیمیشن، دانشگاه هنر اسلامی تبریز

چکیده

متحرکسازی کاراکتر بشکل رایانه ای یکی از گونه های متحرکسازی است که امروزه اصلی ترین نقش را در فیلمهای متحرکسازی،زنده و بازی رایانه ای ایفا می کند. این گونه هنری حلقه واصل بین مخاطب و اثر، همچنین کلید همذات پنداری کاربر با کاراکتر های موجود است.از آنجائیکه بسیاری از شرکتهای تولید کننده داخلی در زمینه محصولات رسانه ای فوق دارای بخش تحقیقات  و توسعه نمی باشند لازم است  متناسب با فرهنگ ملی وبومی شناخت جامع از مقوله متحرکسازی کاراکتر رایانه ای صورت پذیرد. لذا در راستای آن ، نقش کاراکتر وتاریخچه اش  در متحرکسازی،ساختار روانشناسانه آن در تعامل با مخاطب ،سیستم حرکتی وهمچنین نقش رایانه  در اعتلای آن بررسی گردید. تلاش بر اینست با پژوهش در یافته های موجود، شناخت کلی و اصولی برای هنرمندان،متحرکسازان و تولیدکنندگان حاصل شود تا گامی باشد در جهت پژوهشها ی آتی، که این مقاله تلاش دارد با ارائه مطالبی در رابطه با موضوع فوق به یک تحلیل کلی برسد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Character Animation in Cinema, Animation, and Computer Games Media An Approach to Computer Games

نویسنده [English]

  • Bagher Bahram Shotorban
Lecturer of animation direction, Tabriz Islamic Art University,
چکیده [English]

Nowadays digital character animation as one of the animation genres plays a major role in animation films, cinema and video games. This type of art acts as a chain link between audience and artwork, and also is the user’s key of empathy with characters. Since the most of domestic production companies haven't had research and development center in media product field, it is necessary to achieve a general cognition of character animation according to national and domestic culture. So accordingly the role and history of character in animation, psychological construction in interaction with audience, movement system, and also the role of computer in its progress were studied. In addition, studying available results, it is attempted to provide a general and systematic cognition for artists, animators and producers, in order to be a step toward future researches.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • character animation
  • digital character
  • movement system
  • computer
اسلین، مارتین(1391)، دنیایدرام، ترجمة محمد شهبا، تهران: هرمس.

بلکر،اروین آر. (1392)، عناصرفیلم‌نامه‌نویسی، ترجمة محمد گذرآبادی، تهران: هرمس.

زرین‌‌کوب، عبدالحسین(1393)، ارسطووفنشعر، تهران: امیرکبیر.

سیگر،لیندا(1387)، خلق شخصیت‌های ماندگار؛راه‌نمای شخصیت‌پردازی در سینما،تلویزیون،وادبیاتداستانی، ترجمة عباس اکبری، تهران: نیلوفر.

مکی، ابراهیم(1390)، شناختعواملنمایش، تهران: سروش.

Isbister, Katherine (2006), Better Game Characters by Design;A Psychological Approach, Amsterdam, Netherlands: Elsevier Inc.

Maestri, George (2002), Digital Character Animation 2, vol. II: Advanced Techniques,Indianapolis, Ind.: New Riders; Hemel Hempstead: Prentice Hall.

O'neil, Rob (2008), Digital Character Development; Theory and Practice, Amsterdam, Netherlands: Elsevier Inc.

Seyama, Jun’ichiro (2007), “The Uncanny Valley; Effect of Realism on the Impression of Artificial Human Faces”, Presence; Teleoperators & Virtual Environments, v. 16, n. 4.