v اخوانملایری، فائزه؛ نوغانی، محسن؛ مظلومخراسانی، محمد.(1393). رسانه و فرهنگ. سال چهارم. شماره دوم. صص 24-1.
v افشار، سیمین؛ میرمحمدتبار، سیداحمد؛ پیرحیاتی، نرگس؛ اقبالی، سمیه.(1395). شبکه اجتماعی فیسبوک و هویت شخصی مدرن دختران و زنان شهر تهران. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیست و سوم. شماره3. صص 157-137.
v افشاریان، ندا.(1396). پیشبینی شکلگیری هویت مدرن در دانشجویان دختر براساس میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیست و چهارم. شماره1. صص 147-121.
v اووه؛ فلیک.1391. درآمدی بر تحقیقات کیفی. ترجمۀ هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
v بشیر، حسن؛ افراسیابی، محمدصادق.(1391). شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگترین جامعه مجازی ایران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره پنجم. شماره 1. صص 62-31.
v بصیریانجهرمی، حسین؛ عبدالحسینی، محمد؛ بردبار، ملیکا. (1395). رسانههای اجتماعی و مدیریت بحران (نقش تلفنهای هوشمند در کنشگری اجتماعی. رسانه. سال بیست و هفتم. شماره 1. صص 83-57.
v بصیریانجهرمی، حسین؛ نحوی نظامآبادی، مرضیه. (1395). نشانهشناسی عناصر بازنمایی هویت آنلاین (مطالعه کاربران پرطرفدار ایرانی در اینستاگرام). رسانه. سال بیست و هفتم. شماره 4. صص 28-5.
v بیباکآبادی، غزال؛ سلطانیفر، محمد؛ دلاور، علی. (1395). مطالعه رابطه فرهنگ و زندگی روزمره در شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی فیسبوک). فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیست و سوم. شماره 3. صص 112-93.
v پستمن، نیل. (1387). نقش رسانههای تصویری در دوران کودکی، تهران: انتشارات اطلاعات
v پوررضا کریمسرا، ناصر. (1393). تأثیر رسانه بر شبکههای اجتماعی و کنش اجتماعی در ایران. رسانه و فرهنگ. سال چهارم. شماره دوم. صص 72-55.
v پولادی، کمال (1387) جهانیشدن و هویت فرهنگی، پژوهشنامه پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، شماره 19.
v تقوایی، داود؛ آبکار، نرگس.(1396). مقایسه نگرش صمیمانه نسبت به همسر در زنان متأهل کاربر و غیرکاربر شبکههای مجازی اجتماعی. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده. سال پنجم. شماره هشتم. صص 143-129.
v تولایی، روحالله؛ صباغی، زهرا؛ نظافتی، نوید.(1396). شناسایی و تحلیل فرصتها و تهدیدهای شبکههای اجتماعی در فضای مجازی؛ مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران. دوره دهم. شماره 3. صص 175-153.
v حبیبی، میترا؛ بهنامیفرد، فائزه.(1396). رابطۀ بین میزان رضایت نوجوانان کرجی از فضاهای شهری با گذران اوقات فراغت آنها در شبکههای اجتماعی مجازی. رسانه. سال بیست و هشتم. شماره1. صص 102-81.
v حسنی، حسین؛ کلانتری، عبدالحسین.(1396). تحلیل پدیدارشناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران. مطالعات فرهنگ- ارتباطات. دوره هجدهم. شماره چهلم. صص 63-33.
v حسینینثار، مجید. (1395). شبکههای مجازی و توانمندسازی زنان (مروری بر نظریهها و تحقیق). فصلنامه تخصصی جستارهای اجتماعی. سال دوم. شماره سوم. صص 76-53.
v حیدری، حسین؛ شاوردی، تهمینه. (1392). شبکههای اجتماعی مجازی و قومیت: فرصتها و تهدیدهای پیشرو. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیستم. شماره 4. صص 64-37.
v دهقان، علیرضا؛ مولایی، محمدمهدی.(1395). تقابلهای اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانههای اجتماعی: مطالعه موردی تعاملات پیرامون شش رویداد در یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام. مطالعات فرهنگ-ارتباطات. سال هفدهم. شماره سی و چهارم. صص 232-207.
v ذوالقدر، حسین؛ قاسمزادهعراقی، مرتضی.(1392). بررسی انگیزههای کاربران در استفاده از رسانههای اجتماعی(مطالعه موردی کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک). فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیستم. شماره3. صص 58-35.
v رازقی، نادر؛ شارعپور، محمود؛ علیزاده، مهدی. (1395). تحلیل کیفی انگیزههای عضویت در شبکه اجتماعی فیسبوک. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. سال سیزدهم. شماره 47. صص 42-11.
v رزاقی، افشین (1381) نظریههای ارتباطات اجتماعی. تهران: نشر پیکان.
v رستمینژاد، محمدعلی؛ شوکتیراد، احمدرضا.(1395). پیشبینی عضویت در شبکههای مجازی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان براساس سبکهای فرزندپروری و سازگاری. فصلنامه روانشناسی کاربردی. سال 10. شماره2. صص 208-193.
v رفعتجاه، مریم و شکوری، علی (1384) اینترنت و هویت اجتماعی، فصلنامه پژوهش زنان، دوره اول، شماره دو.
v رفیع، حسین؛ بلباسی، میثم؛ قربی، سیدمحمدجواد.(1395). جنبشهای اجتماعی جدید، جهانیشدن و اینترنت؛ مطالعه موردی: جنبش تسخیر والاستریت. فصلنامه دانش سیاسی. سال دوازدهم. شماره اول. صص 166-129.
v رهبرقاضی، محمودرضا؛ آشنایی، سهیلا؛ شهریاری، اعظم.(1396). بررسی رابطه استفاده از شبکههای مجازی و گسترش فرهنگ سیاسی دموکراتیک: مطالعه موردی شهروندان شهر اصفهان. فصلنامه سیاستگذاری عمومی. دوره3. شماره2. صص 233-217.
v رهبرقاضی، محمودرضا؛ فداییدهچشمه، مرضیه.(1396). انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94: نقش ریانهها در رفتار انتخاباتی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیست و چهارم. شماره1. صص 91-65.
v زارعی، بتول؛ جعفری نویمیپور، نیما. (1395). ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی با استفاده از ظرفیت شبکههای مجازی و اجتماعی. فصلنامه علمی-ترویجی اخلاق. سال 6. شماره 22. صص 249-219.
v زمانی، عباس؛ تقیپور فائزه. (1396). شناسایی عوامل جذابیت شبکههای اجتماعی تلفن همراه از منظر کاربران. جامعهپژوهی فرهنگی. سال هشتم. شماره دوم. صص 80-51.
v سامانی، سمانه؛ فراهانی، اعظم. (1395). هویت آنلاین و اینستاگرام (مطالعه چگونگی نمایش هویت جوانان در اینستاگرام). رسانه. سال بیست و هفتم. شماره 2. صص 104-58.
v سراجی، فرهاد؛ حبیبزاده، اصحاب؛ شریفیرهنمو، سعید.(1396). انگیزههای استفاده دانشآموزان متوسطه از شبکههای مجازی اجتماعی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات. دوره هجدهم. شماره سی و نه. صص 205-183.
v سلیمانی، ندا؛ کریمی، لاله.(1396). تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر سطح اعتماد به نفس جوانان. رسانه. سال بیست و هشتم. شماره 2. صص 117-101.
v سیدزادهطلاتپه، مریم؛ مهدوی، سیدمحمدصادق؛ ازکیا، مصطفی.(1395). بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی و مشارکت بر محرومیت اجتماعی زنان(مورد مطالعه: زنان شهر ارومیه). بررسی مسائل اجتماعی ایران. دوره هشتم. شماره اول. صص 272-253.
v شریعتمدار، آسیه. (1395). کارورزی مشاوره در شبکهاهی مجازی: پرورش و تقویت هویت حرفهای، امکانات و موانع. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. سال دوم. شماره7. صص 60-35.
v صانعپور، مریم. (1390). هویت در عصر رسانههای دیجیتال. مطالعات میانرشتهای در رسانه و فرهنگ. سال اول. شماره دوم. صص 130-115.
v طالبپور، اکبر؛ منصوری، فردین؛ رستمی، تورج.(1396). تأثیر استفاده غیرمتعارف و بیرویه از شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان به ناهنجاریهای اجتماعی(مورد مطالعه کرمانشاه). ). بررسی مسائل اجتماعی ایران. دوره هشتم. شماره دوم. صص 126-103.
v طالبی، ابوتراب؛ نجفپور، آذر. (1395). خوانش شهروندان از نقض قانون توسط نخبگان: مطالعه موردی حضور دولتمردان در شبکه اجتماعی فیسبوک. مطالعات فرهنگ- ارتباطات. سال هفدهم. شماره سی و چهار. صص 162-139.
v عاملی، سعیدرضا؛ حسنی، حسین.(1391). دوفضایی شدن آسیبها و ناهنجاریهای فضای مجازی: مطالعه تطبیقی سیاستگذاریهای بینالمللی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره پنجم. شماره1. صص 30-1.
v عبداللهیان، حمید؛ شیخانصاری، مهین.(1395). مفهومسازی و عملیاتیکردن کنش ارتباطی هابرماس در فیسبوک. جامعهپژوهی فرهنگی. سال هفتم. شماره سوم. صص 126-97.
v عبدالملکی، احمد؛ ملکی، امیر؛ زاهدیمازندرانی، محمدجواد؛ علیاکبریف اسماعیل.(1395). فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیست و سوم. شماره4. صص 71-53.
v عدلیپور، صمد؛ قاسمی، وحید؛ میرمحمدتبارف سداحمد.(1393). تأثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران. دوره هفتم. شماره 1. صص 28-1.
v عدلیپور، صمد؛ یزدخواستی، بهجت؛ خاکسار، فائزه.(1392). شبکه اجتماعی فیسبوک و شکلگیری هویت بازاندیشانه در بین دانشجویان دانشگاه تبریز. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیستم. شماره 3. صص 128-101.
v علیزاده، توحید؛ محمدی، نریمان.(1394). بررسی نقش شبکههای اجتماعی وایبر در برساخت هویت نسبی جوانان. مطالعات فرهنگ- ارتباطات. سال شانزدهم. شماره سی و دو. صص 144-119.
v قاسمی، وحید؛ عدلیپور، صمد؛ برندگی، بدری.(1395). تبیین رابطۀ استفاده از شبکۀ اجتماعی فیسبوک با هویت جنسیتی دانشجویان دانشگاه اصفهان. رسانه و فرهنگ. سال ششم. شماره دوم. صص 100-77.
v قاضینوری، سیدسروش؛ روشنی، سعید؛ رجبزاده، مهسا.(1395). الزامات طراحی و راهاندازی شبکه اجتماعی مجازی اختصاصی برای نخبگان ایرانی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات. سال هفدهم. شماره سی و ششم. صص 173-145.
v قربانی، ابراهیم؛ کیانی، جواد؛ ابراهیمی، علی؛ مالکی، اسدالله.(1395). پیشبینی سهم فضای سایبر(شبکههای مجازی) در میزان گرایش به سوءمصرف مواد مخدر و روانگردان. فصلنامه پژوهشهای اطلاعاتی و جنایی. سال دوازدهم. شماره دوم. صص 28-9.
v قربانی، علیرضا؛ خسروی، مصطفی.(1396). رفتارهای پرخطر پیامد عضویت در شبکههای مجازی(مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز گنبد کاووس). ). بررسی مسائل اجتماعی ایران. دوره هشتم. شماره دوم. صص 169-149.
v قصابی، فاطمه؛ نقیبالسادات، سیدرضا. (1394). نقش ارزشهای فرهنگی در محتوای شبکههای اجتماعی (مطالعه تطبیقی محتوای شبکههای اجتماعی ایرانی و غیرایرانی). رسانه و فرهنگ. سال پنجم. شماره اول. 103-79.
v کاستلز، مانوئل (1380) عصر اطلاعات: ظهور جامعه شبکهای، ترجمه: احد علیقلیان . افشین خاکباز، ج اول. تهران: طرح نو.
v کریمی بلان، الهام (1387) جهانیشدن و هویت فرهنگی، پژوهشنامه پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، شماره 19.
v کرمانی، حسین. (1395). مشاهده مشارکتی در گروههای تلگرامی؛ راهنمای عمل و نمونه موردی. مطالعات فرهنگ- ارتباطات. سال هفدهم. شماره سی و پنج. صص 79-53.
v کرمانی، حسین؛ پاکدامن، یوسف.(1395). مطالعه رابطه بین سرمایه اجتماعی کاربران ایرانی در فیسبوک و مشارکت مدنی آنها در دنیای واقعی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال بیست و سوم. شماره3. صص 35-9.
v کرمانی، حسین؛ ساعی، منصور.(1396). مطالعه تأثیر استفاده از سایتهای شبمه اجتماعی بر هویت قومی دانشجویان دانشگاههای تهران. رسانه و فرهنگ. سال هفتم. شماره اول. صص 108-89.
v کفاشی، مجید (1388) بررسی تأثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال دوم، شماره سوم.
v کلانتری، عبدالحسین؛ حسنی، حسین. (1387). رسانههای نوین و زندگی روزمره: تأثیر تلفن همراه بر هویت و سبک زندگی جوانان. رسانه، صص 136-119
v کمالجو، علی؛ نریمانی، محمد؛ عطادخت، اکبر؛ ابوالقاسمی، عباس. (1395). مدل علی تأثیرات هوش معنوی و اخلاقی بر روابط فرازناشویی با واسطههای شبکههای مجازی و رضایت زناشویی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی. دوره6. شماره24. صص 73-53.
v کمالجو، علی؛ نریمانی، محمد؛ عطادوخت، اکبر؛ ابوالقاسمی، عباس. (1395). پیشبینی روابط فرازناشویی براساس هوشمعنوی، هوش اخلاقی، رضایت زناشویی و استفاده از شبکههای کجازی اجتماعی با نقش تعدیلگری جنسیت. مجله مشاوره و رواندرمانی خانواده. سال 6. شماره2. صص 67-39.
v محسنی، منوچهر (1380) جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: دیدار.
v محمدی، جمال؛ خالقپناه، کمال؛ غلامی، الهه. (1395). تجربۀ مصرف شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی بیتاک). فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران. دوره نهم. شماره 4. صص 88-59.
v مرادی، شهاب؛ رجبپور، مجتبی؛ کیانارثی، فرحناز؛ حاجلو، نادر؛ رادبخش، ناهید.(1393). انگیرههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی. سال چهارم. شماره اول. صص 118-95.
v مسعودنیا، ابراهیم (1396). جامعهشناسی پزشکی، تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
v معینیکیا، مهدی؛ زاهدبابلان، عادل؛ آریانی، ابراهیم؛ خالقخواه، علی.(1394). بررسی اهداف و انگیزههای دانشجویان از کاربست شبکههای اجتماعی مجازی. رسانه. سال بیست و ششم. شماره 4. صص 130-105.
v منتظرقائم، مهدی؛ عرفانی حسینپور، رضوانه. (1394). استفاده نوجوانان از تلفن همراه: اسیبشناسی و روشهای فرهنگی و فنی مقابله. رسانه و فرهنگ. سال پنجم. شماره دوم. صص 83-55.
v مهدیزاده، سیدمحمد؛ اتابک، محمد. (1395). استفاده از شبکههای اجتماعی و شکلگیری فرهنگ جوانی در جوانان تهرانی کاربر فیسبوک. مطالعات فرهنگ- ارتباطات. سال هفدهم. شماره سی و چهار. صص 138-103.
v مهدیزاده، سیدمحمد؛ توفیقی، مظاهر. (1394). رابطه حضور در فضای مجازی و هویت مدرن. رسانه. سال بیست و ششم. شماره 3. صص 200-179.
v نوغانی، محسن؛ چرخزرین، مرتضی.(1392). بررسی تأثیر فیسبوک بر سرمایه اجتماعی پیوندی و پلزننده در بین جوانان. فصلنامه مطالعات جامعهشناختی جوانان. سال چهارم. شماره دوازدهم. صص 188-173.
v هابرماس، یورگن (1389) جهانیشدن و آینده دموکراسی منظومه پساملی، ترجمه: کمال پولادی. تهران: نشر مرکز، چاپ پنجم.
v همتی، رضا؛ حاجیلری، آمنه؛ اصلانی، شهنار. (1395). دانشجویان دختر و تجربه فیسبوک: یک پژوهش کیفی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی. سال 6. شماره1. صص 80-45.
v وبستر، فرانک (1380) نظریههای جامعه اطلاعاتی، ترجمه: اسماعیل قدیمی. تهران: قصیدهسرا.
v ویلیامز، کوین (1386) درک تئوری رسانهها، ترجمه: رحیم قاسمیان، تهران: نشر ساقی.
v Aagaard, H., & Hall, E. O. C. (2008). Mothers' experiences of having a preterm infant in the Neonatal Care Unit: A meta-synthesis. Journal of Pediatric Nursing, 23(3), e26-e36. doi:
http://dx.doi.org/10.1016/j.pedn.2007.02.003.
v Boyd, D. m., & Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230. doi:10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
v Chandler, D. (1994). Why do people watch television. Retrieved November, 8, 2007.
v Ellison NB, Lampe C, & Steinfield C. (2009) Feature Social network sites and society: current trends and future possibilities. interactions, 16(1): p. 6-9.
v fernandes, p. (2004). stigma scale of epilepsy. conceptual issues."journal of empilepsy and clinical neurophysiology". 10. pp :213-218.
v Merton, R. K. (1976). Sociological ambivalence and other essays: Simon and Schuster.
v Siau, K., & Long, Y. (2005). Synthesizing e-government stage models–a meta-synthesis based on metaethnography approach. Industrial Management & Data Systems, 105(4), 443–458.
v Yedidia MJ, Gillespie CC, Kachur E, Schwartz MD, Ockene J & Chepaitis AE. (2003) MBA Effect of Communications Training on Medical Student Performance. JAMA,,. 290(9): p. 1157- 1165.