نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
2 دانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
سینما در مقایسه با سایر هنرها سهمی انکار ناپذیر در تجلی، ایجاد و حیات اسطورههای امروزین دارد. این مقاله با مطالعۀ چهار فیلمنامۀ مرز، دو چشم بیسو، آژانس شیشهای و اتوبوس شب به روش تحلیل روایت، بر آن است که بخشی از بازنمایی قهرمان مظلوم در سینمای دفاع مقدس را شرح و تحلیل کند و برای این منظور نظریه سطوح بازنمایی واقعیت بودریار را به عنوان چارچوب خود انتخاب کرده است. این مقاله در جستجوی یافتن ماهیت اسطورۀ امروزین قهرمان در سینمای دفاع مقدس است و به این نتیجه میرسد که قهرمان فیلمهای مورد مطالعه، قهرمانی توانمند نیست که بتواند برای مخاطبش به عنوان الگو و اسطوره مطرح شود و اگر دو روی توانمندی و مظلومیت داشته باشد، در فیلمنامههای مورد مطالعه مقالۀ حاضر، عنصر مظلومیت است که خود را بیشتر بروز میدهد و توانمندی اگر نگوییم موجودیتی غایب داشته، همواره در پس پرده و در اندرونی محتوای داستان، جایگاهش را یافته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Representation of the oppressed hero mythology in the narratives of the Holy Defense Cinema (Case study of four films from four decades of Iranian cinema)
نویسندگان [English]
- shokrolah pouralkhas 1
- mohammad yahyaei 2
1 Associate Professor of Language and Literature, University of Mohaghegh Ardabili
2 PhD student in Farsi language and literature University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]
Compared to other arts, cinema has an irrefutable share in the manifestation, creation and life of modern myths. This article, by analyzing the four narrations of the frontier films, two blind eyes, glass agency and bus of the night, analyzes the part of the representation of the oppressed hero in the Holy Defense Cinema, and to this end The theory of Baudrillard's representations of levels has been chosen as their framework. This article seeks to find the heroic mythological nature of the hero in holy defense cinema, and it turns out that the hero of the studied films is not a powerful hero that could be presented to her audience as a model and myth, and if two are on empowerment and innocence In the filmmaking articles of this article, the article is an element of innocence, which is more evident and the ability, if not to say, of an absent existence, has always found its place behind the scenes and beyond the content of the story.
کلیدواژهها [English]
- Holy Defense Cinema
- Oppressed Hero
- Narrative Analysis
- Baudrillard