نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه صدا وسیما

2 دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانـشگاه آزاد اسـلا می واحد تهران مرکز

3 دکتری علوم و کامپیوتر دانشکده علوم کامپیوتر ومهندسی برق اسکس انگلستان

چکیده

هدف این مقاله درک این موضوع است که چگونه در طی دهه گذشته با تغییرات فناوری، مخاطبان در سراسر جهان تغییر کرده‎اند و آنها چگونه بر فضای رسانه‎ای خود اثرگذار بوده‎اند. بنابراین به اجمال، می‎توان ادعا کرد که خلاء پژوهشی همه­جانبه نگر در دیدگاه هارولد لاسول در حوزه رسانه با دیدگاه چه ذی­نفعانی، چه نوع پیام و محتوایی با چه تکنولوژی و پلتفرمی به کجا و با چه محدودیت­هایی ارسال می­نمایند موجب انجام این پژوهش شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of Five Elements of Harold Lasswell's Model in Mass Media The emergence of new media

نویسندگان [English]

  • melika bordbar 1
  • seyed vahid aghili 2
  • shirin ghakbari 3

1 Ph.D. Student of Media Management University of IRIB

2 Associate Professor Islamic Azad University, Dean of Faculty of Communication and Media Studies

3 PhD in Computer Science and Electrical Engineering, Essex England

چکیده [English]

The purpose of this article is to understand how over the past decade, technology has changed, audiences around the world have changed and how they influenced their media space. So briefly, one can claim that where and with what limitations, what kind of message and content, with what technology and platform, is there a vacuum in research in the field of media with a stakeholder view of Harold Lasswell? This study was carried out.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology
  • New Media
  • Harold Lasswell
آکسمن، ویرپی و سانتو تیوونن (1393)، کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیآمدهای آن، ترجمۀ احسان موحدیان و احمدرضا شاه‌علی، تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
بصیریان جهرمی، حسین (1392)، رسانه‌های اجتماعی؛ ابعاد و ظرفیت‌ها، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، و ارتباطات.
تانکارد، جیمز و ورنر سورین (1316)، نظریههایارتباطات، ترجمۀ علی‌رضا دهقان، تهران: دانشگاه تهران.
جام‌جم آنلاین، «افزایش بینندگان تلویزیون به‌استناد آمار»:
>http://press.jamejamonline.ir/Newspreview1<.
جعفری، مهدی (1390)، «هفده میلیون ایرانی عضو فیس‌بوک هستند»، سخن‌رانی رئیس فناوری و اطلاعات سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور در همایش نهضت روشن‌گری در آمل:
 >www.asriran.com/fa/news/183862/17<.
خانیکی، هادی (1391)، «گفت‌وگویی درمورد روزنامه‌نگاری شهروندی»، مرکز آموزش و پژوهش مؤسسۀ همشهری: <http://www.hamshahritraining.ir/news-3528.aspx>.
خانیکی، هادی و محمود بابایی (1391)، «تأثیر سازوکارهای ارتباطی اینترنت بر الگوهای تعامل کنش‌گران فضای سایبر ایران»، فصل‌نامۀ علمی ‌ـ ‌پژوهشی علوم اجتماعی، ش 56.
خجسته، حسن (1394)، «سپهر رسانه و چالش‌های پیش ‌رو»، فصل‌نامۀ رسانه، س 26، ش 3.
خجسته، حسن (1396)، «الگوهای هنجاری تولید محتوای رسانه‌ها؛ راه‌برد ایجاد مزیت رقابتی»، مطالعات فرهنگـ ارتباطات، س 18، ش 37.
«رفتار کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی؛ فرهنگ مصرف رسانه‌های اجتماعی» (1394)، نشست تخصصی جهت‌گیری‌های راه‌بردی سازمان صداوسیما در رسانه‌های اجتماعی.
ساختار و تشکیلات IPTV در ایران، دبیرخانۀ شورای عالی رسانه‌های نوین.
علی‌عسکری، عبدالعلی و افسانه موفقی (1394)،سپهر جهانی رسانه؛ روندهای عمده در زیرساخت رسانه‌های نوین،تهران: دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
علی‌عسکری، عبدالعلی و ابراهیم حقیقی (1395)، مدیریت رسانه؛ نگاهی نو، تهران: دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
فیسک، جان (1316)، درآمدیبرمطالعاتارتباطی، ترجمۀ مهدی غبرایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانه‌ها.
کاستلز، مانوئل (1393)، قدرت ارتباطات، ترجمۀ حسین بصیریان جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، و ارتباطات.
کوثری، مسعود (1386)، جهان فرهنگی کاربران ایرانی در شبکۀ دوست‌یابی اورکات، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، و ارتباطات.
مرکز پژوهش‌های صداوسیما (1395): .<http://www.farsnews.com/13950218000323>
معصوم‌پور، م. (1396)، «محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران؛ تلگرام پرطرف‌دارترین پیام‌رسان شد»: <http://gadgetnews.net/171217>.
«مدیریت و رسانه‌های اجتماعی» (1394)، نشست تخصصی جهت‌گیری‌های راه‌بردی سازمان صداوسیما در رسانه‌های اجتماعی: <http://iribresearch.ir/news.asp>.
 
Adtech-Overview (2016): <http://techrasa.com/2016/11/11/report-iran>.
Alexa (2014): <www.alexa.com/topsites>.
Azali, Mohammad Reza (2017(, “Facebook Usage Statistics in Iran”,
Bosman, Lisa and Tom Zagenczyk (2011), “Revitalize Your Teaching; Creative Approaches to Applying Social Media in the Classroom”, in: Social Media Tools and Platforms in Learning Environmens; Concepts and Cases, Bebo White, Irwin King, and Philip Tsang (eds.), London and New York: Springer.
Boyd, Danah M. and Nicole B. Ellison (2007), “Social Network Sites; Definition, History, and Scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, vol. 13, no.1.
Castells, Manuel (2007), “Power and Counter-Power in the Network Society”, International Journal of Communication, no. 1.
Greenhow, Christine and Beth Robelia (2010), “Educational and Social Benefits of Social Network Sites”, in: Information Communication Technologies for Human Services Education and Delivery; Concepts and Cases, Jennifer Martin and Linette Hawkins (eds.), New York: Information Science Reference.
Hirata, Tsukamoto and Hirata Nishi (2013), “Discourse Analysis on the NHK Reform; Public Service Media and its Audience in Japan”, Communication Review, no. 35.
Ofcom (August 2017), “Market Report Communications”, United Kingdom: <https://ofcom.org.uk>.
Public and Private Broadcasters across the World (2013), The Race to the Top: <http://bbc.co.uk>.