نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه اصفهان
2 دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
3 استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران
4 استادیار جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان
چکیده
در این پژوهش، ضمن نشان دادن لزوم تغییر رویکردها از رویکردهای مقابله ای به
معرفی شده « رویکرد مخاط بمحور » رویکردی فرهنگی و اجتماعی، رویکردی با عنوان
است که، بهجای توجه صرف به فرستندة پیام، به مخاطب توجه دارد تا با توانمندسازی او
به او توان نقد و تجزیهوتحلیل پیام را بدهد. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای
کمی انجام شده و نتایجش بیانگر آن است که با رویکردی مخاطبمحور میتوان درقالب
راهبرد آگاهسازی و آموزش و ازطریق ارتقای سواد رسانهای به توانمندسازی مخاطب در
تحلیل و تفسیر و نقد پیام پرداخت و نیز درقالب راه برد تنوعسازی از تکنیک های اقناع
مخاطب برای جلبنظر و جذب او بهره برد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An audience-centric approach in dealing with virtual social networks
نویسندگان [English]
- Alireza Akbarzadeh 1
- soraya memar 2
- Masoud Kousari 3
- Reza Hemmati 4
1 Ph.D. Student of Sociology, University of Isfahan
2 Associate Professor, Department of Sociology, University of Isfahan
3 full Profesor, Department of Sociology, University of Tehran
4 Assistant Professor, Department of Sociology, University of Isfahan
چکیده [English]
The researcher in this study, while demonstrating the need to change approaches from coping approaches to a cultural and social approach, has introduced as "audience-oriented approach ". An approach based on the focus of attention instead of paying attention to the sender of the message, is to pay attention to the audience, in order to empower the audience, give him the power to critique and analyze the message. The present study was carried out using quantitative content analysis method. The results show that using an audience-centered approach, it can be used in the form of awareness and education strategy and by promoting media literacy to empower the audience in analyzing, interpreting and criticizing the message, and also in The strategy formulated the creation and diversification of the audience's persuasion techniques to attract the audience's attention and attraction
کلیدواژهها [English]
- social networks
- Strategy
- Audience- Oriented Approach
- Media Literacy
- Audience Persuasion