نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانش اموخته مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، گروه علوم ارتباطات
چکیده
مقاله حاضر، موانع خصوصی سازی رسانه (تلویزیون) را مورد بررسی قرار داده است. به منظور بررسی موانع خصوصی سازی با استفاده از روش دلفی، موانع اصلی شناسایی شده و در چهار گروه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی-قانونی طبقه بندی شده است. با استفاده از یافته های روش دلفی پرسشنامه تحقیق طراحی شده است. جامعه آماری تحقیق 600 نفر و جامعه نمونه 234 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و استخراج شده است. یافته های تحقیق با از استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون پارامتریک بررسی یک جامعه یا آزمون t تست، تحلیل شده است. داده های جمع آوری شده که به صورت عبارتهای کلامی جمع آوری شده، با در نظر داشتن مقدار عدد فازی نظیرش، دیفازی گردیده و برخی از شاخص های گرایش به مرکز و پراکندگی از مرکز محاسبه شده است برای آزمون فرضیه ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمون پارامتریک بررسی میانگین یک جامعه یا آزمون t تست استفاده شده است. بدین منظور از نرم افزارهای SPSS و Excel برای انجام عملیات آماری بهره گرفته شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating cultural, economical and social, barriers on television privatization
نویسندگان [English]
- Roghiyeh jame 1
- mohammad dadgaran 2
1 PhD student in Department of Economic and management, College of Management
2 Assistant professor, Islamic Azad university, Tehran, Central brancch,Iran
چکیده [English]
During the past few years, there has been growing interests in reducing costs of products and services among developing countries. Privatization is believed to be one of the most important techniques to increase relative efficiencies of publically held Organizations. In this thesis, we study important barriers on privatization of Media Industry (TV) in Iran. The proposed study of this thesis designs and distributes a questionnaire using a sample of 234 out of 600 graduate students who were enrolled in media communication studies and examined 14 hypothesis based on one-side t-test.
Results show that cost of television privatization, short and long term investment security,, economical barriers, people’s attitude towards private media does not influence media privatization.
کلیدواژهها [English]
- Media
- privatization
- cultural
- social
- economical barriers