نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسنده
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
مطالعه حاضر به بررسی وضعیت هویت ملی جوانان و ابعاد سازنده آن و رابطه استفاده از انواع رسانههای داخلی و خارجی با هویت ملی جوانان پرداخته است. برای سنجش هویت ملی ابعاد شش گانه مشخص و سپس رابطه مصرف انواع رسانهها با ابعاد مختلف هویت ملی و شاخص ترکیبی هویت ملی بررسی شده است. مطالعهبا روش پیمایشی بر روی 380 نفر از جوانان 15 تا 29 ساله مناطق 22 گانه شهر تهران انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین مصرف رسانهای مربوط به استفاده از تلویزیون و ماهواره است. بررسی وضعیت هویت ملی جوانان نشان داد که میانگین هویت ملی جوانان 70 (در بازه 0 تا 100) است. مدل ساختاری رابطه استفاده از انواع رسانهها با هویت ملی نشان داد که از میان شش رسانه مورد بررسی ماهواره با ضریب 0.23- دارای رابطه منفی و تلویزیون داخلی با ضریب 0.16 رابطه مثبت و معنیداری با هویت ملی جوانان دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between internal and external media with the youth national identity
نویسنده [English]
- hossein akbari
Assistant Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Ferdowsi University of Mashhad,Iran
چکیده [English]
This study examined the situation of youth’s national identity and constructive dimensions and the relationship between the use of domestic and foreign media and youth’s national identity. To measure the national identity specified six dimensions andthen is investigated the relationship of media types with dimensions of national identity andcombined index of national identity. The studydone of 380 young people aged 15 to 29 that are in 22 regions in Tehran.The results showed themost consumption of the media is the TV and satellites. The study of youth’s national identity situation showed that average of youth’s national identity is 70 (range 0 to 100). The study of structural equation model of relationship showed thatamong of the six media that studied, satellites with coefficient of -0.23 have negative and significant relationship and domestic television with coefficient of 0.16 have a positive and significant relationship with youth’s national identity
کلیدواژهها [English]
- National Identity
- youth
- media consumption
- media programs