نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسنده
دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
چکیده
چهارچوببندی موضوعهای عمومی یکی از مهمترین امکانات و ابزارهای رسانه برای شکل دادن به افکار عمومی و تأثیرگذاری در تصمیمهای سیاسی است. رسانهها از طریق چهارچوببندی بر درک مخاطبان از موضوعها تأثیر میگذارند. از این رو، میتوان انتظار داشت که رسانهها از چهارچوببندی موضوعهای عمومی بهمنزلة ابزاری رقابتی استفاده کنند. رسانهها با خلق چهارچوبهای رقیب به پیشبرد اهداف سیاسی و اتخاذ تصمیمهای سیاسی مد نظرشان کمک میکنند. شناسایی انواع چهارچوببندیهای رسانههای رقیب از موضوعهای عمومی مانند هدفمندی یارانهها نشاندهندة چگونگی تلاش رسانهها برای تأثیرگذاری در سیاستهای عمومی است. به این منظور همة داستانهای خبری پیرامون موضوع هدفمندی یارانهها در دو گروه روزنامة رقیب تحلیل مضمونی شدند تا نحوة چهارچوببندی متضاد این رسانهها از موضوعهای عمومی آشکار شود. نتایج تحقیق نشان میدهد که این دو گروه از روزنامهها، که در رقابت سیاسی جهتگیریها و گرایشهای مخالفی دارند، از چهارچوببندیهای متضاد برای تأثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی استفاده میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification of MediacounterFrames created to shape public policy in Iran; Case study of subsidy plan
نویسنده [English]
- masoud qolampor
چکیده [English]
Public Issues framing is one of the main tools of media to shape public opinion and to influence political decisions. The media influence understanding of audiences through framing. Hence it could be expected that media use Public Issues framing as a competitive tool. Creating competitive frames, the media contribute to advance political goals and to make intended political decisions. Identification of different media frames regarding a public issue such as subsidy plan illustrates how media influence public policy. For this purpose, contents of all news stories regarding the subject of subsidy plan within two competing groups of newspaperwere analyzed to reveal how the counter framings of these media of one public issue. The results of research indicate that these two groups of newspapers that have contrary orientations and tendencies use counter framings to influence political decisions.
کلیدواژهها [English]
- : media effects
- framing
- counter frames
- Core theme
- frame package