نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسنده
دکترای مدیریت رسانه و مدرس دانشگاه
چکیده
این پژوهش به دنبال توانسنجی از نظام رسانهای نوین و جستوجوی کارکردهای مناسب و متناسبِ آن در طراز یک جامعۀ آرمانی است. در این میان، نقشآفرینی مؤثر شبکههای رادیویی منوط به تعامل مؤثر و حداکثری با بافت اجتماعی و بازاریابی مفید و مؤثر فرهنگی ـ اجتماعی است. از این رو، در این پژوهش، در سطح کلان، ادبیات و رویکردهای کلاسیک حوزۀ رسانه رصد میشود و نقشۀ جامعی از این رسانهها و همنشینی و جانشینی آنها با یکدیگر ارائهمیکنیم که به جایابی رادیو در این گستره میانجامد و سپس با تعریف ثقل ارتباطی رسانههای دیداری و شنیداری و چندرسانهایها، به تخصیص نقش و همپوشانی شبکههای رادیویی در منظومۀ رسانههای موجود و نیز پذیرش نقشهای مکمل این رسانهها نسبت به یکدیگر پرداخته و با فراتحلیل ادبیات حوزۀ رسانه، سه محور اساسی زیر را در کارکردهای رسانهای رادیو مطرح میکنیم:
1. نقطهگذاری فرهنگی ناظر به نقش رادیو در هویتبخشی فرهنگی (Cultural Punctuation)؛
2. رایانش اجتماعی ناظر به کارگزاری و خدمات عمومی رادیو
(Social Computation)؛
3. پایش و پالایش (باغبانی) زبانی ناظر به مرجعیت زبانی رادیو (Language Gardening).
استقرار و استمرار (آمایش) این سه رویکردِ رسانهای در عرصۀ اجتماعی یک الزام را با خود دارد و آن هم شکلگیری مناسبات یک فرهنگ رسانهای است که اشاعۀ آن، راهگشا و بسترساز تعامل اجتماعی و تأثیرگذاری رسانهها و از جمله رادیو در زندگی ما و تعیینکنندۀ حدود و ثغور این تأثیرگذاری است. برای رسیدن به چشمانداز مناسبی از اثرگذاری شبکههای رادیویی بر زندگی اجتماعی، فرهنگ ارتباطات رسانهای به عنوان یک بیانیۀ مأموریت برای دستاندرکاران و متولّیان شبکههای رادیویی اعم از عمومی، خصوصی، اختصاصی و تخصصی عمل میکند. ما این راهبرد فرهنگی را با شش جهتگیری اساسی معرفی میکنیم.
در سطح خرد، میباید اهداف عملیاتی و به عبارتی کارویژههای رادیویی مشخص شود. سطح خرد بحث، به کمک مطالعات کتابخانهای و مشاهدۀ میدانی، به نسخۀ رادیویی مباحث فوق پرداخته و دوازده نقش اساسی را برای شبکههای رادیویی داخلی مدّنظر قرارمیدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Radio in the New Age: Cultural Punctuation, Social Computation and Language Gardening
نویسنده [English]
- Hossein Mostaghimi
Lecturer in Media Management, Sooreh University
چکیده [English]
The current paper tries to evaluate new media system and identify its functional roles in an ideal society. Considering radio stations, their effectiveness mostly rely on their interaction with the society and on marketing. Therefore, the researcher has tried to analyze the literature on media studies with a focus on radio to map its roles and analyze its functions in the following criteria:
1. Cultural Punctuation (the role of radio in cultural identification)
2. Social Computation (radio as an agent for public service efficacy)
3. Language Gardening (radio as a reference of language standardization)
Promoting these three major roles will lead to the formation of a media culture, which by propagating will enhance the role of media in our lives. At macro level, the current study tries to trace how radio stations affect our social lives by introducing six major methods of effectiveness. At micro level, it is aimed at identifying operational goals by introducing 12 sub-roles for radio stations, which could be done by studying previous researches and carrying out field studies.
کلیدواژهها [English]
- Conductor
- Media Communication Culture
- Cultural Punctuation
- Social Computation
- Language Gardening