نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه امام رضا
چکیده
در عصر ارتباطات، دستیابی به مخاطبان و اثرگذاری بر آنان از اهداف دستاندرکاران رسانههای مختلف است. هدف این پژوهش بررسی و مقایسۀ مدلهای تبیین تأثیرات رسانهها بر مخاطبان است. در این مقاله به چهار مدل از آثار رسانهها یعنی تأثیرات مستقیم، شرطی، انباشتی و شناختی و متغیرهای مهم در هر مدل پرداختهشدهاست. تفاوت مدلها در این است که هر یک بر جنبۀ خاصی از محتوای رسانهها یا مخاطبان به عنوان دریافتکنندگانِ تأثیرات رسانهها تأکید دارند. از آنجا که هر مدل فقط بر بخشی از دلایل تأثیر رسانهها تأکید دارد، هیچکدام از آنها بهتنهایی نمیتواند تبیین کاملی از تأثیرات رسانهها ارائهدهد. بنابراین، با استفاده از روش تاپسیس فازی (Topsis Fuzzy)، مدلهای مورد نظر با هم مقایسه شده و مدلها از لحاظ تأثیرگذاری بر مخاطبان رتبهبندی شدند؛ در پایان، دلایل برتری هر مدل بر دیگری مشخص شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparison and Evaluation of Models of Media Effects on the Audience by Applying Fuzzy Topsis Method
نویسندگان [English]
- Abdullah Bicharanloo 1
- Sayed Aziz Yunesifar 2
1 Assistant Professor, Department of Media Management, Tehran University
2 Ph.D Candidate in Media Management, Imam Reza International University
چکیده [English]
Attracting and influencing the audience is one of the objectives of programmers in various media. The aim of the current paper is to analyze and compare the models of media effects. Four models of media effects, namely direct effects, conditional effects, accumulative effects and cognitive effects will be studied along with their variables. The significance of these models lay in their different focus on content and audience. Since these models are not comprehensive per se, they cannot be used individually for the analysis of data. Therefore, these models are compared by applying Fuzzy Topsis method and then they are ranked according to their effectiveness. Details about the priority of each model are discussed fully.
کلیدواژهها [English]
- Media Effects
- Fuzzy Topsis Algorithm
- Fuzzy decision matrix