نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 استادارتباطات دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
2 دانشیار دانشگاه پیام نور تهران
3 دانشجوی دکتری جامعهشناسی، پیام نور تهران
چکیده
مقالۀ حاضر با استفاده از روش مشاهدۀ مشارکتی و مستقیم، به مطالعه و مقایسۀ ساختار، کنشهای متقابل، گمنامی و شیوۀ بازتاب «خود» در چهار شبکۀ اجتماعی مجازی به شرح زیر میپردازد: 1. چترومها در یاهو؛ 2. گروههای مجازی در یاهو؛ 3. شبکۀ قرارملاقات اکیوپید؛ 4. شبکۀ اجتماعی فیسبوک. مسئلۀ این مقاله به تعامل بین ویژگیهای ساختاری و کنشهای متفاوت کاربران در این چهار شبکۀ اجتماعی مربوط میشود. بر اساس ترکیبی از نظریۀ «تعریف وضعیت» توماس و رویکرد کیفی لیندلاف و تیلور نسبت به رشتۀ ارتباطات، مدلی را ارائهکرده و برای فهم بهتر معنای کنش، کاربران در دنیای مجازی بدان عمل کردهایم؛ همچنین، به بازتعریف مفاهیم گروههای ارادی، تجمع و جمع دونفره در فضای مجازی پرداختهایم. نتایج پژوهش نشانمیدهد شیوۀ بازتاب «خود» تحتتأثیر ویژگیهای ساختاری، گمنامی یا هنجارها در دنیای مجازی شکل میگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Structure, Interaction, Anonymity and Self-Representation in Four Social Networks of the Virtual World
نویسندگان [English]
- Hamid Abdollahian 1
- Mohammad Javad Zohdi 2
- Mahin Sheikh Ansari 3
1 Associate Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Communications, University of Tehran
2 Associate Professor, Payame Noor University
3 Ph.D. Candidate in Sociology, Tehran Payame Noor University
چکیده [English]
This paper studies and compares elements of social networks, including structure, interaction, user anonymity and self-representation, in the following social networks: a) Yahoo chat rooms, b) Yahoo Groups, c) OkCupid (online dating network), and (d) Facebook. The paper addresses the question as to the relationship between structural elements and user actions in the four networks. It proposes a model build on Thomas theory and on Lindlof and Taylor’s qualitative approach to communication in order to provide a better understanding into user actions in the virtual world. The paper also redefines notions of voluntary groups, circles and aggregates, and dyads. Results suggest that user self-representation is influenced by structural elements of the network, anonymity and norms of the virtual world.
کلیدواژهها [English]
- okcupid
- chat room
- self
- yahoo groups
- anonymity