نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشیار ارتباطات دانشگاه تهران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فرهنگ شهرت بر نظام ارزشها و هنجارهای عشق در متن آهنگهای رپ فارسی انجام شده است. با اتخاذ رویکردی برساختگرایانه، پژوهش عشق را پدیدهای فرهنگی و سیال میداند که در تعامل با مؤلفههایی چون شهرت، مصرفگرایی و رسانه، دچار دگرگونی معنایی میشود. در این راستا، سه پرسش اصلی طرح شده و متن آهنگهای «ساسی مانکن»، «بهزاد لیتو» و «تاکداون» طی سه سال اخیر با روش تحلیل تماتیک در نرمافزار MAXQDA بررسی شدهاند. یافتهها از شکلگیری نوعی «عشق سلبریتیزه» حکایت دارند که ویژگیهایی چون ناپایداری، هوسمندی جنسی، احساسات اقتصادی و خودبرندسازی را شامل میشود. این نوع عشق در قالب و شیوههای «گفتارسرخوشانه»، «رفتارسرخوشانه» و «فضای سرخوشانه» به شریک عاطفی ابراز میشود و بر اساس مضامین استخراج شده، زمینههای فرهنگی چون «فرهنگ مصرفی»، «ارزش دیدپذیری»، «زیباییشناسی شهرت» و «فراواقعیت رسانهای» در ایجاد و تقویت آن موثر است. در نتیجه، فرهنگ شهرت یکی از فرایندهایی است که در سیالیت و ناپایداری روابط عاطفی موثر است. زیرا عشقسلبریتیزه نه تنها معنای خود را از فرهنگ شهرت وام می گیرد بلکه متاثر از ارزشهای حاکم بر آن به کالایی پرزرق و برق برای نمایش خود در بازار نمایشها تبدیل می شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Persian rap's Celebritization of love in the night party of celebrity culture
نویسندگان [English]
- Mohamad Maghamianzadeh 1
- Abdollah Bicharanlou 2
1 PHD Student in Communication Sciences, Department of Communication Sciences, Communication Sciences Faculty, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, The University of Tehran
چکیده [English]
This study explores the impact of celebrity culture on the value system and norms of love as portrayed in Persian rap lyrics. Taking a constructivist approach, the research views love as a cultural and fluid phenomenon that undergoes semantic transformation through interaction with elements such as fame, consumerism, and media.
To this end, three main research questions are posed, and the lyrics of songs by Sasy Mankan, Behzad Leito, and Talkdown from the past three years have been analyzed using thematic analysis in MAXQDA software. The findings point to the emergence of a form of “the celebritization of love,” characterized by economic emotions, relationship instability, sexual impulsivity, and self-branding through romantic relationships.
This type of love is expressed through “cool discourse,” “cool behavior,” and “cool environments” toward the romantic partner. Based on the extracted themes, cultural contexts such as consumer culture, the value of visibility, the aesthetics of fame, and media hyperreality play a key role in shaping and reinforcing it.
In conclusion, fame culture acts as a dominant force shaping the fluidity and instability of contemporary romantic relationships. The celebritization of love not only derives its meaning from the codes of fame culture but, influenced by its visu
کلیدواژهها [English]
- the celebritization of love
- Persian rap
- celebrity culture
- sociology of love
- Sasy
- Behzad Leito