نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 استاد گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.30465/ismc.2025.49288.2871

چکیده

افزایش آگاهی زیست‌محیطی به کودکان از طریق بازی‌های رایانه‌ای آموزشی، یک هدف حیاتی تلقی می‌شود. در واقع این رسانه‌های نوین، به آنها می‌آموزد تا از طریق احترام به منابع طبیعی، خود را در قبال حفظ و حراست از محیط اطراف مسئول بدانند. پژوهش پیش‌رو، ضمن شناساندن این گونه بازی‌ها به متولیان هنری، با تمرکز بر آموزش تجربه زیست محیطی در جهت فرهنگ‌سازی به قشر کودک، بازی‌ رایانه‌ای آموزشی ماموریت یازده را از منظر نشانه‌شناسی "جان فیسک"، مورد واکاوی قرار داده است و نگارندگان درصدد پاسخگویی به این پرسش هستند که کودک چه نوع مهارت‌هایی در جهت حفظ محیط زیست می‌تواند از طریق این بازی به دست آورد؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است و شیوه گردآوری اطلاعات، به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی می‌باشد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که نقش طراحان بازی به عنوان فرستندگان پیام، از نگاه فیسک بی‌اهمیت تلقی می‌شود و از طرفی، تولید معنایی که کودک از بازی مذکور، دریافت می‌کند با درک و تفسیر کودکی در فرهنگ و جامعه دیگر، متفاوت است. از طرفی نحوه تولید معنا به فرهنگ آن جامعه بستگی دارد که اهمیت محیط‌زیست و آموزش‌های لازم را در جهت حفظ منابع طبیعی، مهم و کاربردی به نظر برساند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Environmental experience in the computer game, educational mission eleven based on the theory of John Fiske

نویسندگان [English]

  • maryam sheikhzade 1
  • Efat al-sadat Afzaltousi 2

1 PhD student of Art Research, , Department of Research of Art, Faculty of Arts, Al-Zahra University. Tehran. Iran

2 Professor Department of Art Research .Factulty of Arts. Alzahra university. tehran. iran

چکیده [English]

Increasing environmental awareness to children through educational computer games is considered a vital goal.In fact, this new media teaches them to be responsible for the preservation and protection of the surrounding environment through respect for natural resourcesThe upcoming research,while introducing such games to art curators,with a focus on teaching environmental experience in order to create culture for children, has analyzed the educational computer game Mission Eleven from the semiotic perspective of John Fiske,and the authors are trying to respond to The question is, what kind of skills can a child acquire through this game in order to protect the environmentThe research method is descriptive-analytical and the method of collecting information is in the form of library and documents.The results of the research show that the role of game designers as message senders is considered unimportant from Fisk'spointof view,and on the other hand, the production of meaningthat a child receives from the saidgame is different from the understanding and interpretation of a child in another culture and society On the other hand, the way of producing meaning depends on the culture of that society,which makes the importance of the environment and necessary education to preserve natural resources seem important and practical.

کلیدواژه‌ها [English]

  • environment
  • educational computer game
  • mission eleven
  • semiotics
  • John Fiske