نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسنده
مرکز نوآوری نوفل لوشاتو
چکیده
انقلاب فناوری ارتباطات تحولات عمیقی در سبک زندگی، کار و ارتباطات انسانها ایجاد کرده است. پلتفرمهایی مانند اینستاگرام با تغییر در زنجیره تولید سنتی و اعمال حکمرانی دیجیتالی، تأثیرات اجتماعی و سیاسی زیادی به همراه داشتهاند که منجر به تضعیف قدرت دولتهای ملی و هویتهای فرهنگی میشود. این پژوهش به بررسی چگونگی تأثیرگذاری اینستاگرام بر ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و حکمرانی دولتها و همچنین نحوه ترویج اهداف 2030 میپردازد و از روش توصیفی-تحلیلی بهره برده و منابع مختلفی از جمله اسناد رسمی شرکت متا و اینستاگرام را استفاده کرده است.
چارچوب پژوهش نشان میدهد که پلتفرمها در رقابت با دولتها و شرکتها، تلاش دارند زنجیره ارزش رقابتی را بشکنند. آنها با تغییر ساختار تولید که بازار بر اساس قدرت دولت مدرن ایجاد کرده، و با ایجاد همتایان تولیدکننده و مصرفکننده، موجب کاهش قدرت دولتها و شکلگیری زنجیره تولید جدید میشوند. در این راستا، اینستاگرام با شکستن زنجیره ارزش رقابتی که پیشتر تحت سلطه دولتها بود، توانسته است هنجارها و سیاستهای خود را بر کاربران اعمال کند. نتایج نشان میدهند که این سیاستها در راستای پیادهسازی اهداف سند 2030 هستند و ایجاد چالشهای جدی برای دولتها و هویتهای فرهنگی میکنند که نیاز به واکنش و سیاستگذاری دقیق برای حفظ این عناصر دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the role of Instagram in promoting the 2030 document
نویسنده [English]
- komeil khojasteh
خ حافظ خ نوفل لوشاتو ط2 سمت راست
چکیده [English]
The communication technology revolution has brought profound changes to human lifestyles, work, and communication. Instagram, by altering the traditional production chain and implementing digital governance, have had significant social and political impacts, weakening the power of national governments and cultural identities. This study examines how Instagram influences social, cultural, and governance structures of governments, as well as promotes the goals of the 2030 agenda. The research utilizes a descriptive-analytical method and draws on various sources, including official Meta and Instagram documents.
The framework of the study indicates that internet platforms, in competition with governments and companies, aim to disrupt the competitive value chain. instagram change the production structure, which markets have created based on the power of modern governments. By creating producer and consumer counterparts and establishing new governance practices, they reduce the power of governments and form new production chains. In this regard, Instagram, by breaking the competitive value chain previously controlled by governments, has been able to impose its own norms and policies on users. The findings suggest that these policies align with the implementation of the 2030 agenda, creating significant challenges for national governments and cultural identities, which require precise responses and policymaking to preserve these elements.
کلیدواژهها [English]
- Social Changes
- Platform
- 2030 Agenda
- Production Chain