علی اصغر کیاء؛ جعفر حسینپور
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 81-105
چکیده
استدلال اصلی نوشتارِ حاضر این است که فضای فعالیت رسانهای (در این پژوهش، مطبوعات مدّ نظر است)، بهعنوان یکی از اضلاع سهگانۀ بسیج اجتماعی، در کنار رشد شهرنشینی و سواد، رفتهرفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهبود یافته است و در میانۀ دهۀ 70، با رشد سریع سواد عمومی و عالی به همراه شهرنشینی و افزایش تقاضا برای آزادیهای سیاسی، ...
بیشتر
استدلال اصلی نوشتارِ حاضر این است که فضای فعالیت رسانهای (در این پژوهش، مطبوعات مدّ نظر است)، بهعنوان یکی از اضلاع سهگانۀ بسیج اجتماعی، در کنار رشد شهرنشینی و سواد، رفتهرفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهبود یافته است و در میانۀ دهۀ 70، با رشد سریع سواد عمومی و عالی به همراه شهرنشینی و افزایش تقاضا برای آزادیهای سیاسی، فضای فعالیت مطبوعاتی نیز رشد مطلوبی یافته است. یکی از شاخصهای مهم توسعۀ سیاسی، بسیج اجتماعی است؛ به عبارتی، بسیج اجتماعی اغلب زیرساختهای توسعۀ سیاسی را دربرمیگیرد. همچنین، به نوعی زیربنای روند توسعه است. بسیج اجتماعی نتیجۀ رابطه میان سطح شهرنشینی، سطح سواد و آموزش و فضای فعالیت رسانهای و نشر اطلاعات است. این سه متغیر بهعنوان عوامل بههموابسته، با رشد خود به فرآیند مشارکت سیاسی کمک کرده و توسعۀ سیاسی را موجب میگردند.