سید حمید حسینی
چکیده
رسانهها یکی از عوامل و نیروهای مهم تغییرات اجتماعی در جوامعاند. از این رو باید برای این نهادهای تأثیرگذار سیاستهایی در سطح کلان تدوین کرد تا بتوان بیشترین بهرهبرداری را از آنها به عمل آورد. رویکرد شناختی با توجه بـه در نظر گرفتن نقش فرد تصمیمگیرنده، عوامل سازمانی و تأثیر محیط، بهتر می تواند مدل سیاستگذاری را تبیین نماید. ...
بیشتر
رسانهها یکی از عوامل و نیروهای مهم تغییرات اجتماعی در جوامعاند. از این رو باید برای این نهادهای تأثیرگذار سیاستهایی در سطح کلان تدوین کرد تا بتوان بیشترین بهرهبرداری را از آنها به عمل آورد. رویکرد شناختی با توجه بـه در نظر گرفتن نقش فرد تصمیمگیرنده، عوامل سازمانی و تأثیر محیط، بهتر می تواند مدل سیاستگذاری را تبیین نماید. هدف اصلی: هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی جامع در سیاستگذاری رسانهی ملی با رویکرد شناختی است. روش تحقیق در این پژوهش با استفاده از روش دلفی مهمترین عوامل موثر بر سیاستگذاری رسانهای استخراج گردید و یازده عامل استخراجی از روش دلفی در قالب ماتریس خودتعاملیساختاری، تفسیری در اختیار خبرگان قرار گرفت تا ارتباط بین عوامل شناسایی شود و پس از تعیین روابط آنها مدل سیاستگذاری رسانهای رسانهی ملی با رویکرد شناختی تدوین شده و در اختیار پانل خبرگان قرار گرفت. روش جمعآوری دادههای مورد استفاده محقق در این پژوهش روش دلفی و روش جمع آوری عوامل ابتدایی در مصاحبه با خبرگان ،تحلیل مصاحبه های عمیق از روش ZMET بوده است.