سیدمحمدرضا فیاضی بروجنی؛ حسن خجسته
چکیده
تکثر و پویایی ارتباطات شبکهای که بارزترین مصداق آن در بستر شبکههای اجتماعی محقق شده؛ یک گام اساسی به اغلب پژوهشهای ارتباطی و تحقیقات مرتبط با حوزه افکار عمومی اضافه کرده است. چیزی که میشود از آن به عنوان مرحله پالایش داده نام برد. پالایشی که هدف از آن مرتبسازی دادهها، حذف اطلاعات پرت و شناسایی روشمند محتوا یا کاربرانی است ...
بیشتر
تکثر و پویایی ارتباطات شبکهای که بارزترین مصداق آن در بستر شبکههای اجتماعی محقق شده؛ یک گام اساسی به اغلب پژوهشهای ارتباطی و تحقیقات مرتبط با حوزه افکار عمومی اضافه کرده است. چیزی که میشود از آن به عنوان مرحله پالایش داده نام برد. پالایشی که هدف از آن مرتبسازی دادهها، حذف اطلاعات پرت و شناسایی روشمند محتوا یا کاربرانی است که به اقتضای موضوع تحقیق به دنبال آنها هستیم. با توجه به حجم وسیع اطلاعات در شبکههای اجتماعی، برای پالایش دادهها در مقیاس کلان داده، چارهای جز روی آوردن به رویکردهای میانرشتهای وجود ندارد. بهرهگیری تیمی از امکانات رشتههایی نظیر علوم کامپیوتری، ریاضیات و هوش مصنوعی، راهکاری است که در تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفته تا شبکهای اختصاصی تشکیل شود. در گام بعد با استفاده از روش تحلیل شبکه، بهینهترین روش برای شناسایی رهبران افکار سیاسی در بستر توییتر انتخاب شد.اطلاعات کاربران در چهار لایه، مشتمل بر اطلاعات حدود 700 میلیون کاربر بررسی شد. سپس با تعریف شاخصهایی برای پالایش داده، شبکهای اختصاصی و 94 هزار نفره تشکیل داده شد. شش شاخص رتبهبندی برآمده از اجماع نخبگانی به صورت تطبیقی مورد مقایسه قرار گرفت.