مهدی منتظر قائم؛ رضوانه عرفانی حسین پور
دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1395، ، صفحه 145-170
چکیده
امروزه حوزه ارتباطات زیستمحیطی به عنوان یکی از حوزههای مهم در ارتباطات توسعه شناخته میشود و از این رو توانسته است توجه بسیاری از تحلیلگران رسانه را به خودجلب کند تا دربارهی محیطزیست و رابطهی فردی و اجتماعیمان با آن به تحقیق و تأمل بپردازند. در این مقاله، ضمن ارائه مقدماتی درباره توسعه پایدار و اهمیت و جایگاه ...
بیشتر
امروزه حوزه ارتباطات زیستمحیطی به عنوان یکی از حوزههای مهم در ارتباطات توسعه شناخته میشود و از این رو توانسته است توجه بسیاری از تحلیلگران رسانه را به خودجلب کند تا دربارهی محیطزیست و رابطهی فردی و اجتماعیمان با آن به تحقیق و تأمل بپردازند. در این مقاله، ضمن ارائه مقدماتی درباره توسعه پایدار و اهمیت و جایگاه محیطزیست در آن، به ارتباطات توسعه میپردازیم و در ذیل آن معرفی تفصیلی ارتباطات زیستمحیطی را آغاز میکنیم. پس از ارائه تعاریف، تاریخچه و ویژگیهای این حوزه، موضوعات پژوهشی آن را معرفی کرده و نهایتاً با ورود به بحث ارتباطگری درباره محیطزیست، رابطه آن با رسانه را از نظر میگذرانیم. پیشنهاد موضوعات جدید در این حوزه به پژوهشگران ایرانی حوزه ارتباطات و مطالعات رسانه، بخش پایانی این مقاله را تشکیل میدهد.