فائزه اخوان ملایری؛ محسن نوغانی؛ محمد مظلوم خراسانی
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 1-24
چکیده
چکیده
هدف این مطالعه بررسی اثر شبکۀ اجتماعی مجازی بر سرمایۀ اجتماعی و میزان شادکامی افراد عضو در یکی از سایتشبکههای اجتماعی است. دادهها با تکنیک پیمایش و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با حجم نمونۀ 255 نفر جمعآوری و تحلیل شدهاست. نتایج نشانداد افراد با عضویت و مشارکت در این سایتشبکههای اجتماعی مواردی را ...
بیشتر
چکیده
هدف این مطالعه بررسی اثر شبکۀ اجتماعی مجازی بر سرمایۀ اجتماعی و میزان شادکامی افراد عضو در یکی از سایتشبکههای اجتماعی است. دادهها با تکنیک پیمایش و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با حجم نمونۀ 255 نفر جمعآوری و تحلیل شدهاست. نتایج نشانداد افراد با عضویت و مشارکت در این سایتشبکههای اجتماعی مواردی را بدین شرح بهدستمیآورند: افزایش شبکههای ارتباطی، عضویت در گروههای مختلف، تبعیت از هنجارها و قوانین، ایجاد اعتماد به دیگران و گروهها، بهدستآوردن اطلاعات و حمایت و در نهایت دسترسی به منابع مختلف که همگی این موارد مؤلفههای تشکیلدهندۀ سرمایۀ اجتماعی است. افزایش سرمایۀ اجتماعی در این سایتشبکههای مجازی بر تجربه و احساس مثبت تأثیر افزایشی و بر تجربه و احساس منفی تأثیر کاهشی میگذارد که نهایتاً به افزایش شادکامی منجرمیشود؛ در نهایت، عضویت و مشارکت در شبکههای اجتماعی مجازی باعث افزایش سرمایۀ اجتماعی و در ادامه شادکامی افراد میشود.