رفیق حسنی؛ دلنیا عبدی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تحلیل کیفی محتوای کتاب تفکر و سواد رسانهای متوسطه دوم از منظر توجه به ابعاد سواد رسانهای انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوا بوده و بهمنظور بررسی مسئلهی سواد رسانهای در متن کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای دوره دوم متوسطه، از واحدهای تحلیل ازلحاظ میزان برخورداری آنها از مؤلفههای سواد رسانهای ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تحلیل کیفی محتوای کتاب تفکر و سواد رسانهای متوسطه دوم از منظر توجه به ابعاد سواد رسانهای انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوا بوده و بهمنظور بررسی مسئلهی سواد رسانهای در متن کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای دوره دوم متوسطه، از واحدهای تحلیل ازلحاظ میزان برخورداری آنها از مؤلفههای سواد رسانهای بهره گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل کتاب تفکر و سواد رسانهای مورد پژوهش از نظر مولفههای سواد رسانهای نشان داد که به مؤلفه شایستگیهای شخصی بیشترین توجه و به مؤلفه شایستگی اجتماعی کمترین توجه شده است. در میان شاخصهای شایستگیهای شخصی به ترتیب به مولفههای رفتار کاربر؛ دانش در مورد رسانهها و مقررات رسانهای و مولفه درک محتوای رسانهها و عملکرد آن بیشترین توجه شده بود. همچنین در میان شاخصهای مولفه مهارت فنی، استفاده فعال و متعادل از رسانه؛ استفاده پیشرفته از اینترنت و مهارتهای رایانهای و اینترنتی بیشترین توجه شده بود. در میان شاخص مولفه شایستگیهای اجتماعی به مولفه تولید محتوا توجه بهتری شده بود و به مولفههای روابط اجتماعی و مشارکت شهروندی خیلی کم توجهی شده بود.