مهدی بیگدلو
چکیده
با توسعه کمی و کیفی رسانههای نوین، هویت و همبستگی ملی را نه در نفی گونهگونی هویتها بلکه در ابراز هویت و ایفای نقش اقوام در میدان فرهنگی ایران باید جست. تحقیق کمی حاضر با مدنظر قراردادن این باور اساسی و با استفاده از روش موردی- زمینهای در پی شناسایی موثرترین برنامه رسانه ملی در ارتقاء هویت قومی شهر زاهدان به عنوان مرکز یکی از استانهای ...
بیشتر
با توسعه کمی و کیفی رسانههای نوین، هویت و همبستگی ملی را نه در نفی گونهگونی هویتها بلکه در ابراز هویت و ایفای نقش اقوام در میدان فرهنگی ایران باید جست. تحقیق کمی حاضر با مدنظر قراردادن این باور اساسی و با استفاده از روش موردی- زمینهای در پی شناسایی موثرترین برنامه رسانه ملی در ارتقاء هویت قومی شهر زاهدان به عنوان مرکز یکی از استانهای پهناور و البته چند قومی کشور در دهه پیش رو است. از اینرو از بین 6132 نفر از جوانان 18 تا 20 ساله این شهر بهعنوان جامعه آماری، 651 نفر بهعنوان حجم نمونه با روش تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه 13 سئوالی محقق ساخته که اعتبار و روایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و نظرات صاحبنظران تایید شده بین آنان توزیع گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه با استفاده از آزمون خی دو و فریدمن نشاندهنده این موضوع است که در برنامههای متنوع رسانه ملی در شهر زاهدان از نگاه پاسخدهندگان «پخش حوادث و رویدادهای اجتماعی اقوام» میتواند بیشترین تاثیر را بر تقویت هویت قومی در دهه آتی داشته باشد.