نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه حقوق،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30465/ismc.2025.50465.2901

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر استفاده از بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز بر بزهکاری کودکان و نوجوانان انجام شده است. در این مطالعه، رابطه بین متغیرهای مستقل (استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، دسترسی به بازی‌های خشونت‌آمیز، و آموزش استفاده صحیح از بازی‌ها) و متغیر وابسته (بزهکاری) مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی و هدف پژوهش، کاربردی است. گردآوری داده‌ها از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و پرسشنامه محقق‌ساخته انجام شده است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و اساتید و روایی صوری با استفاده از پیش‌آزمون و اصلاح سؤالات مبهم تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای هر بخش و کل پرسشنامه محاسبه شد. جامعه آماری شامل کودکان و نوجوانان حاضر در مراکز اصلاح و تربیت اهواز در سال 1402-1403 است که به دلیل ارتکاب جرم در این مراکز نگهداری می‌شوند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 132 نفر تعیین شد که در نهایت 109 پرسشنامه معتبر گردآوری گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش صحیح استفاده از بازی‌ها تأثیر منفی معناداری بر بزهکاری دارد، در حالی که دسترسی آسان به بازی‌های خشونت‌آمیز و استفاده بیش از حد از این بازی‌ها رابطه مثبتی با افزایش بزهکاری و رفتارهای ضداجتماعی دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of computer games in child and adolescent delinquency (case study of Ahvaz Correctional Center)

نویسنده [English]

  • Mehdi zakavi

, Assistant Professor, Department of Law, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

In this study, the relationship between independent variables (use of computer games, access to violent games, and training in the correct use of games) and dependent variable (delinquency) was examined. The research method is descriptive-correlational and the purpose of the research is applied. Data collection was carried out through library studies and a researcher-made questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and professors, and the face validity was confirmed using a pre-test and correction of ambiguous questions. The reliability of the questionnaire was also calculated using Cronbach's alpha coefficient for each section and the entire questionnaire. The statistical population includes children and adolescents present in Ahvaz correction and education centers in 1402-1403 who are kept in these centers due to committing crimes. The sample size was determined as 132 people using the Cochran formula, and finally 109 valid questionnaires were collected. The research findings showed that proper training in the use of games has a significant negative effect on delinquency, while easy access to violent games and excessive use of these games have a positive relationship with increased delinquency and antisocial behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Delinquency
  • violent computer games
  • antisocial behavior
  • parental education
  • access to video games