نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشدمدیریت رسانه، دانشگاه علامه
2 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه تهران
چکیده
پژوهش حاضر که به بررسی رابطۀ اعتیاد به اینترنت و سلامت روانی دانشجویان میپردازد، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که چه رابطهای بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روانی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی وجود دارد.
برای پاسخ به این پرسش، با بررسی ادبیات موجود در حوزههای رفتاری و رسانهها، سه فرضیه در قالب بررسی رابطۀ سلامت روانی با اعتیاد به اینترنت؛ جنس و مقطع تحصیلی دانشجویان تدوین گردید. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعۀ آماری آن، همۀ دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی را دربر میگیرد که تعداد آنها 3600 نفر میباشد. حجم نمونه بر اساس فرمول و جدول مورگان، 368 نفر و روش نمونهگیری از نوع تصادفی سیستماتیک است. گردآوری دادهها از طریق مطالعات نظری و میدانی انجام شده و ابزار سنجش پژوهش عبارت است از: تست اعتیاد اینترنتی یونگ و پرسشنامۀ سلامت عمومی (GHQ) که با استفاده از آنها رابطۀ اعتیاد و سلامت روانی همۀ دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد با جنس و مقطع تحصیلی آنها آزموده شد. نتایج تحقیق نشانمیدهد که بین اعتیاد به اینترنت و جنسیت رابطۀ معناداری وجود ندارد، اما بین اعتیاد به اینترنت و مقطع تحصیلی رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، بین سلامت روانی و اعتیاد به اینترنت و جنسیت رابطۀ معناداری وجود دارد، اما بین سلامت روانی و مقطع تحصیلی رابطۀ معناداری وجود ندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Study of the Relation between Internet Addiction and Mental Health of the BA and MA Students of the Faculty of Management and Accounting at Allameh Tabataba’i University
نویسندگان [English]
- Fatemeh Taji 1
- Fereidoon Verdinejad 2
1 M.A. in Media Management, Allameh Tabataba'i University
2 Assistant Professor, Department of Management, University of Tehran
چکیده [English]
This study investigates the relationship between Internet addiction and mental health of the BA and MA students in the Faculty of Management and Accounting at Allameh Tabataba’i University. To answer this question, the existing literature in the fields of behavior and the media is investigated and three hypotheses are suggested for examining the relationship between mental health, Internet addiction, gender and level of education of the students. In this descriptive–correlation study, the statistical population consists of all the BA and MA students of the said faculty which amount to 3600 persons. Moreover, the sample is 368 persons selected based on the Morgan formula systematic random sampling. Theoretical and field studies are used for data collection and the measurement tools in clued the Young’s Internet Addiction Test and General Health Questionnaire. The results of this study show that there is no significant relationship between Internet addiction and gender, but there is a positive significant relationship between Internet addiction and educational level. Moreover, there is a significant relationship between mental health and gender, but there is no significant relationship between mental health and educational level.
کلیدواژهها [English]
- Internet Addiction
- mental health
- Students