نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
2 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
3 دکتری مدیریت راهبردی وعضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیم
4 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی در سیمای جمهوری اسلامی ایران با محوریت برنامههای نمایشی است. این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از روش مفهومسازی بنیادی (دادهبنیـاد) انجام گرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعـداد چهارده نفر از مراجع عظام تقلید، وزرای دولتهای گذشته، اعضای هیئت علمی دانشگا هها وافراد دارای تجربه کاری در حوزه سیمای ج.ا.ایران مورد مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته قرار گرفتند و سپس دادههای حاصل، از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تعبیر و تفسیر قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تلویزیون، سه کارکرد اصلی جهت ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی در برنامههای نمایشی ایفا مینماید. اولین کارکرد تلویزیون که در این پژوهش شناسایی شده، عبارت از فراهمسازی عواملِ میانجیِشکوفاییِ سبک زندگی اسلامی-ایرانی اسـت. دومین کارکرد نمایشخصوصیات فرهنگ ملی و خردهفرهنگهای بومی-محلی است. سومین کارکرد تلویزیون جهت ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی اسـت کـه در ایـن پژوهش مورد شناسایی قرار گرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Presentation of theIslamic-IranianLifestylePromotionModel in IRIB with a Focus on TV Dramas
نویسندگان [English]
- ali akbar farhangi 1
- mojtaba amiri 2
- seyed morteza mosavian 3
- kazem nazari 4
1 Full Professor in Management College, University of Tehran, Tehran, Iran
2 AssistantProfessor in Management College, University of Tehran, Iran
3 PhD, Faculty Member of IRIB University,Tehran
4 PhDCandidate in Media Management, Management College,University of Tehran,Tehran, Iran
چکیده [English]
The main purpose of this research is to present an Islamic-Iranian lifestyle promotion model in IRIB (Islamic Republic of Iran Broadcasting) with a focus on TV dramas. This is a qualitative data-based research conducted through the basic conceptualization procedure. Using purposive sampling and snowball technique, fourteen people,including grand clerics (marja’), ministers of previous governments, faculty members of universities, and experienced people in IRIB (TV field),are selected through in-depth semi-structured interviews. Next, the data are analyzed and interpreted through open, axial and selective codification. The research findings show that television performs three functions in prompting theIslamic-Iranianlifestyle in TV dramas.Thefirst function identified in the study isproviding the intermediary elements of bloomingthe Islamic-Iranianlifestyle. The second function is presenting the features of the national culture and ethnic-local semi-cultures. Finally, using threestrategies of avoiding contradiction, cognition of the represented lifestyle and research in media and audience assessmentis the third function of television in promptingIslamic-Iranianlifestyle that is identified in the present study.
کلیدواژهها [English]
- TV Series
- basic conceptualization theory
- Islamic-Iranian lifestyle
- Culture
- family
- Consumption