نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحد شرق تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 هیآت علمی گروه دانشی ارتباطات و علوم اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
چکیده
هدف مقاله و چیستی مسئله: با افزایش هزینههای درمانی و نیاز به مشارکت آگاهانه بیماران، نقش حیاتی سواد سلامت در نظامهای بهداشتی مدرن، بهویژه در ایران، آشکارتر شده است. این مطالعه مدلی مبتنی بر رسانه برای ارتقای سواد سلامت جامعه و کاهش هزینههای درمانی توسعه میدهد.
چارچوب نظری یا مفهومی: پژوهش بر مدل سهلایه سواد سلامت ناتبیم استوار است که شامل سطوح کاربردی، تعاملی و انتقادی میشود و با نظریههای یادگیری اجتماعی و باور سلامت پشتیبانی میشود.
روششناسی: رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) به کار گرفته شد؛ در فاز کیفی، مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۷ کارشناس سلامت تا اشباع نظری با کدگذاری محوری و گزینشی تحلیل شد، و در فاز کمی، پرسشنامه 77 سؤالی میان 382 بیمار تهران توزیع و با SPSS و PLS-SEM تحلیل شد.
مهمترین یافتهها: رسانههای اجتماعی (β=0.211) بیشترین تأثیر را بر سواد سلامت داشت، پس از آن عوامل اجتماعی-فرهنگی (0.201) و خدمات بیمهای (0.197) قرار داشتند، با اثرات معنادار برای همه ابعاد.
مهمترین نتیجه: مدل پیشنهادی، با تأکید بر نقش رسانه در ترویج سلامت مبتنی بر فرهنگ، چارچوبی عملی برای سیاستگذاران و آموزشدهندگان جهت اجرای مداخلات پایدار و کمهزینه ارائه میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Media-Based Model to Enhance Health Literacy and Reduce Healthcare Costs in Iran: An Interdisciplinary Study
نویسندگان [English]
- sadollah shokri 1
- NAHID KORDI 2
- amrollah amani Kolarijani 3
1 ¹ PhD Student in Communication Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran,
2 Assistant Professor, Department of Communication Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Department of Communication and Social Sciences, ET.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran. Email: Amani.shargh58@iau.ir
چکیده [English]
Objective and Problem Statement: With rising healthcare costs and the need for informed patient participation, the critical role of health literacy in modern healthcare systems, especially in Iran, has become evident. This study develops a media-based model to enhance community health literacy and reduce healthcare expenses.
Theoretical Framework: The study is grounded in Nutbeam’s three-level health literacy model (functional, interactive, critical), supported by social learning theory and the health belief model.
Methodology: A mixed-methods approach (qualitative-quantitative) was employed; the qualitative phase involved semi-structured interviews with seven health experts until theoretical saturation, analyzed via axial and selective coding, while the quantitative phase distributed a 77-item questionnaire to 382 Tehran hospital patients, analyzed using SPSS and PLS-SEM.
Key Findings: Social media (β=0.211) had the greatest impact on health literacy, followed by socio-cultural factors (0.201) and insurance services (0.197), with all dimensions showing significant effects.
Key Conclusion: The proposed model, emphasizing media’s role in culturally grounded health promotion, offers a practical framework for policymakers and educators to implement sustainable, cost-effective interventions.
کلیدواژهها [English]
- Health literacy
- media literacy
- health promotion
- healthcare system
- digital media
- health policy