نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری علوم تحقیقات

10.30465/ismc.2025.49194.2880

چکیده

جامعه کنونی ایران در سال‌های اخیر به‌واسطه نفوذ اینترنت و توسعه رسانه‌های اجتماعی تغییرات فرهنگی متفاوتی را تجربه کرده است. در این بین جامعه‌پذیری نسل نوجوان و جوان را تحت تأثیر قرار گرفته و تغییرات قابل‌مطالعه‌ای به وجود آمده است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی شاخص‌های تفاوت نسلی با تأکید بر تغییرات متأثر از رسانه‌های اجتماعی مجازی به‌منظور شناخت نظام‌مند و ارائه مدل مفهومی مناسب بوده است. برای دستیابی به این هدف با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریه‌پردازی داده بنیاد، شاخص‌های تفاوت نسلی طی مصاحبه‌های عمیق با کارشناسان و متخصصان مطلع نسبت به موضوع، با بهره از مراحل تحلیلی شناسایی و مفهوم‌سازی شدند. در این چارچوب و براساس یافته های پژوهش، شاخص‌های تفاوت نسلی در مدل ارائه شده با سه مفهوم اصلی «دایره ذهنی»، «کنشگری اجتماعی» و «بروندادهای فردی» تفکیک‌ گردید. شاخص اصلی دایره ذهنی از چهار زیر مؤلفه «جهان‌بینی و ایدئولوژی»، «ساختاربندی باورها و نگرش ذهنی»، «اولویت‌گذاری اهداف» و «انگیزش-انتظارات» تشکیل شده است؛ شاخص کنشگری اجتماعی شامل دو مؤلفه «رفتار اجتماعی» و «انطباق اجتماعی» می باشد و بروندادهای فردی در قالب دو مؤلفه «احساسات و هیجانات» و «الگوی انتخاب مصرف و عرضه» مفهوم‌سازی گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identify Indicators of Generational Differences with an Emphasis on Changes Affected by Social Media

نویسنده [English]

  • Kamyar Neyestani Esfahani

چکیده [English]

Due to the influence of the Internet and the development of social media in recent years, Developments in technology and interaction in this space have affected the socialization of the adolescent and young generation and have led to significant changes. The main purpose of this study was to identify the indicators of generational differences by emphasizing the changes affected by social media in order to systematically identify and present a related conceptual model. To achieve this goal, the qualitative approach and grounded theory method have been used. The concepts of generational differences were collected during interviews with experts in psychology, culture, and the media, and were coded and identified using analytical steps. In this context, the indicators of generational differences are divided into three main concepts. "Mental circle", "social interactions" and "individual outputs" are the main indicators of generational differences. The main index of the mental circle consists of four sub-components: "worldview and ideology", "structuring of beliefs and mental attitudes", "prioritizing goals" and "motivation-expectations". The index of social interactions includes two components: "social behavior" and "social adaptation". Individual outputs were conceptualized in the form of two components, "feelings and emotions" and "selection-consumption-presentation pattern.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Generational differences
  • Cultural change
  • Media
  • Virtual social networks
  • Internet