هامون مهدوی؛ حسین اردلانی
چکیده
عکاسی در جایگاه رسانهای مؤثر در بیان واقعیات اجتماعی و ارتقا سطح آگاهی جمعی، دارای نقشهای روایتی و مفهومی کارآمد است. عکسهای جنگ ایران و عراق به عنوان متونی ضمنی از عوامل گفتمانی، مؤلفههای اجتماعی و شناختی، از جمله نظامهای ارزشی اجتماعی- فرهنگی هستند. دراین پژوهش نگارندگان تلاش دارند تا با استفاده از مفاهیم نظری موجود در ...
بیشتر
عکاسی در جایگاه رسانهای مؤثر در بیان واقعیات اجتماعی و ارتقا سطح آگاهی جمعی، دارای نقشهای روایتی و مفهومی کارآمد است. عکسهای جنگ ایران و عراق به عنوان متونی ضمنی از عوامل گفتمانی، مؤلفههای اجتماعی و شناختی، از جمله نظامهای ارزشی اجتماعی- فرهنگی هستند. دراین پژوهش نگارندگان تلاش دارند تا با استفاده از مفاهیم نظری موجود در نشانهشناسی گفتمانی به عنوان روشی کارآمد برای بررسی و شناخت چگونگی سازو کار نشانهها در خدمت تولید معنا و نیز تدوین الگویی منسجم و نظاممند برای استخراج و تفسیر اطلاعات موجود در عکسهای دفاع مقدس را مورد بررسی قرار دهد. هدف پژوهش پاسخ به این پرسشها است که ساختارهای بازنمودی، تعاملی و ترکیبی عکسهای دفاع مقدس از چه الگوهایی تبعیت میکنند و این سه ساختار چگونه نقش عکسها در بازنمود مفهوم دفاع مقدس را نمایان میسازند؟ عکسهای مورد تحلیل از آثار آلفرد یعقوبزاده عکاس جنگ تحمیلی به دلیل ویژگی روایتگری آنها انتخاب شدهاند. یافتهها نشان داد که عکسهای مورد پژوهش، مملو از منابع نشانهای روایتی، مفهومی، دارای ساختارهای گفتمان مدار و ایدئولوژی نهفتهای هستند که نقشی موثر در شکلگیری تعاملات در حوزههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را ایفا می نمایند.