This article tries to study the Iranian subject's attempt to represent / construct her/his individuality in cyberspace. For doing so, in order to interpret the birth and development of Iranian subject, we have first introduced a brief description of the emergence of modern subject and its conceptual and concrete transformation, especially in late modernity; then we have analyzed the different dimensions of this embodied self-actualization by way of semiotic interpretation of images in virtual space. The findings showed that Iranian subject, in attempting to pursue the project of self-actualization in this era, has exactly encountered the same risks, ambivalences and contractions that have made his everyday life interrupted, conflicting and contradictory. Although this subject has achieved a variety of options to choose in the sphere of everyday life, but has lost his ability to self-actualization in the face of rituals and big other. The sterilization of everyday life in the real world in Iran and the attempt of individuals to revive it in virtual space has caused a life form in which interrupted subjects are born.
جی دان، رابرت (1385). نقد اجتماعی پست مدرنیته، ترجمهی صالح نجفی، تهران: پردیس دانش.
خنیفر، حسین و ناهید مسلمی (1397). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی، تهران: انتشارات نگاه دانش.
دولا کامپانی، کریستیان(1382). تاریخ فلسفه در قرن بیستم، ترجمهی باقر پرهام، تهران: آگه.
دیویس، تونی (1386). اومانیسم، ترجمهی عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
ذکایی، محمد سعید و فرزانه، حمید (1387). «زنان و فرهنگ بدن: زمینههای انتخاب جراحیهای زیبایی در زنان تهرانی»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 4 شماره 11: 45-65.
رستگار خالد، امیر و محمدی، میثم (1393). «تغییرات فرهنگی و افت باروری در ایران»، جامعه شناسی کاربردی، سال 26، شماره دوم، 180-159.
رفیع پور، فرامرز (1376). توسعه و تضاد، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
سجویک، پیتر (1388). دکارت تا دریدا (مروری بر فلسفه ی اروپایی)، ترجمهی محمدرضا آخوندزاده، تهران: نشر نی.
سیبیاک، تامس آلبرت(1391). نشانهها: درآمدی بر نشانه شناسی، ترجمه محسن نوبخت، تهران: انتشارات علمی
سیدمن، استیون (1386). کشاکش آرا در جامعه شناسی، ترجمه: هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
شالچی، وحید (1386). «سبک زندگی جوانان کافی شاپ»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 1: 93-115.
شایگان، داریوش (1389). آمیزش افقها. تهران: نشر فرزان روز.
شایگان، داریوش (1392). افسون زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار، ترجمه فاطمه ولیانی، تهران، نشر فرزان روز.
شایگان، داریوش (1392). آسیا در برابر غرب، تهران، نشر فرزان روز.
شریعتی، علی (1394). بازشناسی هویت ایرانی_ اسلامی، مشهد: نشر سپیده باوران.
شهابی، محمود و هوشنگی، طاهره (1391). «جوانان و فرهنگ اتومبیل: تحلیل معانی، انگیزهها و کارکردهای استفاده از اتومبیل شخصی در بین جوانان شهر تهران»، علوم اجتماعی، شماره 58: 109-144.
صادقی، رسول (1395). «تحلیل بسترهای اجتماعی فرهنگی کاهش باروری در ایران»، فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی، سال 5، شماره 10:246-217.
فاتحی, ابوالقاسم, اخلاصی, ابراهیم. (1387). «مدیریت بدن و رابطه آن با پذیرش اجتماعی بدن (مطالعه موردی زنان شهر شیراز) »، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) 11 (41): 9-42.
فراستخواه، مقصود (1394). ما ایرانیان، تهران: نشر نی.
موحد، مجید، اسفندیار غفاری نسب و حسینی، مریم (1389).«آرایش و زندگی اجتماعی دختران جوان، زن در توسعه و سیاست»، شماره 1 (28).
میل، الف (1385). رساله درباره آزادی، ترجمه جواد شیخالاسلامی. تهران. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
میلر، پیتر (1388). سوژه، استیلا و قدرت، ترجمهی نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
میلز، آندرو و جف براویت (1385). درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمهی جمال محمدی، تهران: ققنوس.
نادله، علی و رهنما، مریم (1394) «دگرگونی در الگوی متعارف خانواده ایرانی (تحلیل ثانویه دادههای ملی)»، خانواده پژوهی، سال دهم، شماره 39: 277-296.
نراقی، احسان (1378). ما و جهان امروز، تهران: انتشارات سخن
نصر، حسین (1383). انسان و طبیعت (بحران معنوی انسان متجدد)، ترجمه دکتر عبدالرحیم گواهی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
نیکزاد، مهرداد (1382). «تحلیل اجتماعی کنشهای مصرفی»، نامه پژوهش فرهنگی، سال هشتم، شماره 7: 181- 212
هاشمی منفرد، آزاده و ربیعی، علی (1396). «مطالعه موردی شیوه نمایش خود در کاربران صفحه اجتماعی اینستاگرام»، فصلنامه علوم اجتماعی، سال 26 شماره 78: 194-157
هان، شان (1397). این بدان معناست آن بدین معنا: درآمدی مصور بر نشانه شناسی، ترجمه: مجتبی پردل، مشهد: انتشارات ترانه
Alcoff, L. (1988). “Cultural Feminism versus Post-structuralism: The Identity Crisis in Feminist Theory”.Signs: Jurnal of Women and Culture, 13(3) ,PP 405-436
Appelrouth, S., & Oredes, L. (2006). Sociological Theory Contemporary Era, Pire Ferg Press.
Barker, C., & Galasinski, D. (2001). Cultural Studies and Discourse Analysis,London. Thousans Oaks, New Delhi: SAGE.
Butler, J. (1987). Subject of Desire: Hegelian Reflection in Twentith Country France. New York: N.Y.Columbiab University Press.
Demant, P. R. (2006). Isalam vs. Islamism:The Dilemma of the Muslim World. London : Praveger
Foucault, M. (1983). The Subject and Power. In H. Deryfuse &P. Rabin (Eds). Beyond structuralism and Hermonotics. Sussex:Harvester Press.
Hall, S. (1996). Who Needs Identity? In S.Hall & P.Dugay (Eds). Questions of Cultural Identity. London: SAGE.
Hawkes, D. (2003). Ideology. London and New York: Routledge.
Malpas, S. (2005). The Postmodern (The New Critical Idiom). New York:Routledge.
Mansfield, N., & James Bennett Pty. Ltd. (2003). Subjectivity: Theories of the self from Freud to Haraway. Crows Nest. N.S.W: Allen & Unwin.
Massumi, B. (1992). A Users Guid to Capitalism and Schizophernia: Deviations from Deleuze and Guattari. Cambdridge, Mass:MIT Press.
Morris, B. (1985). “The Rise and fall of the Human Subject”. Man, New Series, Vol.20, No.4, PP: 722-742.
Noth, W. (2014). Handbook of semiotics. Bloomington ; Indianapolis : Indiana University Press.
Oswell, D. (2008). Culture and Society. London: SAGE.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research and Evaluation Methods. London: SAGE.
Rose, G. (2002). Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. SAGE Publication
Weedon, C. (2004). Identity and Culture: Narratives of Differences and Belonging. London: Open University Press.
Aqababaee,E. and Mohammadi,J. (2022). The Representation of Individuality in Virtual Space
(From the decidability of everyday life to the online interrupted subjectivity). Interdisciplinary Studies in Media and Culture, 11(2), 1-30. doi: 10.30465/ismc.2021.33057.2272
MLA
Aqababaee,E. , and Mohammadi,J. . "The Representation of Individuality in Virtual Space
(From the decidability of everyday life to the online interrupted subjectivity)", Interdisciplinary Studies in Media and Culture, 11, 2, 2022, 1-30. doi: 10.30465/ismc.2021.33057.2272
HARVARD
Aqababaee E., Mohammadi J. (2022). 'The Representation of Individuality in Virtual Space
(From the decidability of everyday life to the online interrupted subjectivity)', Interdisciplinary Studies in Media and Culture, 11(2), pp. 1-30. doi: 10.30465/ismc.2021.33057.2272
CHICAGO
E. Aqababaee and J. Mohammadi, "The Representation of Individuality in Virtual Space
(From the decidability of everyday life to the online interrupted subjectivity)," Interdisciplinary Studies in Media and Culture, 11 2 (2022): 1-30, doi: 10.30465/ismc.2021.33057.2272
VANCOUVER
Aqababaee E., Mohammadi J. The Representation of Individuality in Virtual Space
(From the decidability of everyday life to the online interrupted subjectivity). Interdisciplinary Studies in Media and Culture, 2022; 11(2): 1-30. doi: 10.30465/ismc.2021.33057.2272