Document Type : .

Authors

1 Master of Media Management, Soore University

2 Assistant Professor, Department of Management and Philosophy of Science and Technology, Iran, University of Science and Technology, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Cinema, Faculty of Art,, Soore University, Tehran, Iran.

4 Master Student of Technology Management, Iran University of Science and Technology

Abstract

International Section of Fajr International Film Festival In 2014, it was separated from the national section of this cultural and artistic event to continue its work as an independent festival entitled "Fajr International Film Festival".This new festival, like any other cultural and artistic event, in order to achieve the desired level of performance and effective position in the world, must determine the characteristics for its progress.Therefore, the purpose of this study was to investigate the effective strategies on turning the World Film Festival into a prestigious film festival and reference. In data collection, library studies and semi-structured interviews were used to find effective solutions for the festival's reference.To analyze the data, the method of content analysis and the importance of performance was used to prioritize effective solutions in the form of comprehensive themes. The obtained results led to the extraction of 20 strategies effective in referencing the festival, which, using the method of significance-performance analysis, four strategies: "Presence of famous films and filmmakers", "Determining moral, civilizational, intellectual and political approaches", "Grounding the presence of filmmakers based on geographical or doctrinal affiliation" and "Adopting professional, comprehensive and stable policies" were suggested as the most effective strategies for making the festival reference.

Keywords

  1. اسماعیلی اهمالی،اباصلت(1392)."بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکارد کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان مازندران"، پژوهشنامه مالیات، شماره نوزدهم، ص196-17
  2. اعرابی، سیدمحمد، منتی، حسین (1389). استراتژی تکنولوژی.خلیل قنبری، 658.4012، 2،تهران، انتشارات مهکامه
  3. بنت، اندی(1386) فرهنگ و زندگی روزمره ، ترجمه: حسن چاوشیان و لیلا جوافشانی، چاپ: اول، محل انتشار: تهران، نشر اختران
  4. بیچرانلو. عبدالله(1389)."بررسی دیدگاه های فعالان و منتقدان سینمایی کشور درباره بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر".فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات .سال 1389، دوره: 11، شماره: 9
  5. توکلی، حمید، جعفری، حوریه (1391). "برندسازی اینترنتی".انتشارات نامی نیک،سال 1395، محل انتشار: همایش بین المللی مدیریت نوین در افق 1404
  6. داوودی، ابوالحسن (1395، تیر 22)." آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر در مدرسه ملی سینما". پایگاه خبری، تحلیلی سینما سینما، بازیابی شده از https://www.khabaronline.ir/news/555506
  7. راودراد، اعظم، و تمنایی، امیرحسین (1392)." تحلیل رابطه سیاست‌های فرهنگی-سینمایی ایران با فیلم‌های معرفی شده به عنوان نماینده اسکار". فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره ششم، شماره اول، ص81 تا 103
  8. رهنما، فربد، "تأثیر جشنوارة کن بر تحولات بیانی سینمای اروپا از 1990 تا 2010" دانشکده سینماوتئاتر، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر - 1390
  9. سلیمانی، محمدعلی، "التقاط فرهنگی به اسم دیپلماسی فرهنگی"، منتشر شده در سایت تخصصی سینماپرس، http://cinemapress.ir/news/111298، دسترسی به مطلب 18/2/1398
  10. سلطانی، علی‌محمد: پایگاه علمی فدراسیون سرآمدان علمی ایران http://isef.ir، دسترسی به مطلب 12/11/ 1394
  11. شریعتی.خشنود.(1386)." جشنواره و انواع آن در جهان(نگاهی به جشنواره های هنری جهان)".فصلنامه آینه خیال شماره 4.(10 صفحه از 98 تا 107)
  12. صلح‌جو، طهماسب: "آیینه در آیینه (بازتاب عملکرد جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در روند سینمای ایران)"، فارابی، دوره یازدهم، شماره چهارم (1381)
  13. لطیف‌پور، یوسف: کپی برابر اصل؛" آیا جشنواره فیلم فجر به آسانی «بین‌المللی» می‌شود" (7/2/1394) منتشر شده در بخش فارسی سایت بی‌بی‌سی http://www.bbc.com
  14. لطیف‌پور، یوسف: "هم شرقی، هم غربی": جشنواره جهانی فیلم فجر در تهران (6/2/1396) منتشر شده در بخش فارسی سایت بی‌بی‌سی http://www.bbc.com
  15. میراحسان، احمد (1386). "جشنواره سینمایی و سینمای جشنواره‌ای". ماهنامه آینه خیال، شماره 4، صفحه 86 تا 91
  16. محمدیان, محمود, ندایی, امیرحسن, گیاهی, یاسمن. (1391). "راهکارهای بهبود حضور در بازار بین المللی فیلم ایران."نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی
  17. محرمی،جواد (1396)، فرهنگ و هنر، جوان آنلاین ، بازیابی شده از https://www.javanonline.ir/fa/news/847453
  18. نجفی، مسعود (1391). "مرور سی دوره جشنواره فیلم فجر". انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.نشر دیدار،نشر دوران
  19. هفته نامه حزب موتلفه اسلامی شما (1394، آذر 21)." فیاپف چیست؟".کد خبر، 18179، بازیابی شده از http://www.shoma-weekly.ir/fa/news/18179
  20. - صائمی، سیدرضا: سینما به مثابه دیپلماسی فرهنگی، 6/2/1397، وبگاه جشنواره جهانی فیلم فجر http://www.fajriff.com
  21. گبرلو، محمد:" جشنواره فیلم فجر هویت خود را فراموش کرده است"(24/10/1397)خبرگزاری تسنیم. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/10/24/1922810

 

English Resources

  1. Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
  2. Iordanova, Dina (2015) "The film festival as an industry node", Media Industries, Vol. 1, No. 3, 2015, p. 7-11
  3. Josephson, Amelia (2018) "The Economics of Film Festivals", https://smartasset.com, Accessed 19 June 2018
  4. Loist, S., & de Valck, M. (2010). “Film festivals/Film festival research: thematic, annotated bibliography.” - 2nd ed.
  5. Raymond, K.S. C., Choi, T. (2000). “An importance-performance analysis of hotel selection factors in the Hong Kong hotel industry: a comparison of business and leisure travelers”. Tourism Management, 21 (4): 363-377.
  6. SooJeong, Ahn (2008) “The Pusan International Film Festival 1996-2005: South Korean Cinema in Local”, Regional, and Global Context, 2008, 14 May

Thomas, Taylor; Kim, Young Hoon (2011) "A Study of Attendees’