-آروین، شکوفه و دادور،ابوالقاسم. (1393). «سینمای اشراقی، سینمای معناگرا از منظر شهید مرتضی آوینی». نشریه مطالعۀ تطبیقی هنر. بهار و تابستان.دورۀ 4. شمارۀ7. (صص117-107).
- آوینی، سیّد مرتضی. (1392). گنجینه آسمانی. چاپ دوّم. تهران: نشر واحه.
- احمدی، بابک. (1389). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
-احمدخمسه، میترا. (1396). معراج عشق (راز ماندگاری روایت فتح شهید آوینی). تهران: نشر تیرگان.
-امامی، صابر. (1380). شهید آوینی و سینمای مستند (عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدّس) هنر و ادبیّات. چاپ اوّل. قم: مرکز تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه.
-بامشکی، سمیرا و قوام، ابوالقاسم. (1389). «نقشهای روایتشنو در مثنوی». فصلنامه علمی-پژوهشی نقد ادبی. سال سوّم. شمارة 9، (صص 113-91).
- تاجدینی، علی. (1390). همسفر خورشید. چاپ اوّل. تهران: نماد اندیشه.
- تودورف، تزوتان. (1382). بوطیقای ساختارگرا. ترجمة محمّد نبوی. چاپ دوّم. تهران: آگاه.
- تولان، مایکل. (1386). روایتشناسی: درآمدی بر زبانشناختی- انتقادی. ترجمة سیّدة فاطمه علوی و فاطمه نعمتی. تهران: سمت.
-جانپور، محمّد. (1386). «روایتگری: ملاحظات و آسیبپذیریها» روایتگری (جنگ) با ملاحظات، آسیبها و تهدیدها». فصلنامه نگین ایران. شمارة 22، (صص 138-137).
-جعفریان، حبیبه. (1389). شهید آوینی (سیری در آثار). چاپ چهارم. تهران: نشر کتاب صبح.
- حکمتیار، عرفان. (1396). «بررسی و تحلیل جنبههای ادبی گفتار متنهای "روایت فتح" شهید آوینی و بررسی کارکردهای زیباییشناسانة آن». طرح تحقیقاتی برای پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدّس.
-خدادادی، فضلالله و طاهری. (1396). «تبیین تفاوتهای متن روایی و غیر روایی». متن پژوهی ادبی. بهار. سال بیست و یکم. ش71، (صص 47-29).
-داد، سیما. (1392). فرهنگ اصطلاحات ادبی. چاپ ششم. تهران: مروارید.
- رشیدیاسمی، غلامرضا. (1316). آیین نگارش تاریخ. تهران: مؤسسة وعظ و خطابه.
- ریکور، پل. (1384). زندگی در دنیای متن. ترجمة بابک احمدی. چاپ چهارم. تهران: مرکز.
- ریمون-کنان، شلومیت. (1387). روایت داستانی: بوطیقای معاصر. مترجم ابوالفضل حری. تهران: نیلوفر.
-علی اکبری، ناهید. (1391). پایاننامۀ «بررسی زندگی، شخصیّت و آثار شهیدان اهل قلم». به راهنمایی احمد امیری خراسانی. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
- فرهادپور، مراد. (1375). «یادداشتی دربارة زمان روایت». ارغنون. شمارة 10 و 9، (صص 38-27).
- فتوحی رودمعجنی، محمود. (1390). سبکشناسی (نظریّهها، رویکردها و روشها). چاپ دوّم. تهران: انتشارات سخن.
- کمری، علیرضا. (1387). تاریخنگری و تاریخنگاری جنگ ایران و عراق. چاپ اوّل. تهران: سپاه پاسداران انقلاباسلامی، مرکز اسناد دفاع مقدّس.
-کوثری، مسعود. (1390). «هنر شیعی در ایران». نشریه جامعه شناسی هنر و ادبیات. بهار و تابستان.دورۀ3. شمارۀ 1. پیاپی 5. (صص34-5).
- لوته، ی. (1386). درآمدی بر روایتشناسی ادبیّات و سینما. ترجمة امید نیکفرجام. تهران: مینوی خرد.
- والاس، مارتین. (1386). نظریّههای روایت. ترجمة محمّد شهبا. چاپ دوّم. تهران: هرمس.
- مدبری، محمود و حسینی سروری، نجمه. (1387). «از تاریخ روایی تا روایت داستانی (مقایسه شیوههای روایتگری در اسکندرنامههای فردوسی و نظامی)». گوهر گویا. سال دوّم. شمارة 6، (صص 28-1).
- مددپور، محمّد. (1384). سینمای اشراقی: سینمای دینی و هنر اشراقی شهید آوینی با نظری به عکاسی اشراقی. تهران: سوره مهر.
-معزّزینیا، حسین. (1388). سینما و افقهای آینده. چاپ اول. تهران: انتشارات ماتیکان.
-مقدادی، بهرام. (1378). فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی از افلاطون تا عصر حاضر. چاپ اوّل. تهران: فکر روز.
- نجومیان، امیرعلی. (1385). «تاریخ، زبان و روایت». پژوهشنامه علوم انسانی. دانشگاه شهید بهشتی. شمارة 52، (صص 318-305).
- نقیبالسادات، سیّد رضا و اسدیان، مونا. (1395). «درآمدی بر تحلیل روایت و روایتگری در سینما». روزنامهنگاری الکترونیک. سال اوّل. شمارة 2، (صص 49-25).
- یامینپور، وحید. (1398). ماجرای فکر آوینی. چاپ دوازدهم. قم. نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاهها. دفتر نشر معارف.
-آوینی، مرتضی. سایت «مجموعهای از صداهای خام راوی فتح». www.Aviny.com