Document Type : .
Authors
1 Department of Cultural Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 manger social science dep
3 faculty of memeber
Abstract
The digitalization of modern lifestyles has made life a fundamental and inseparable part of human life. Improving the level of media literacy in Iranian society, especially for families to inform their children about their use Cyberspace is a necessity for culture, politics and national security. For this reason, the researcher tries to find and find findings to promote media parenting in the family Provide children with the right media management to manage. the main question of the researcher is "What are the effective categories in the media life style of the family using cyberspace? The research method is integrated (qualitative-quantitative: content analysis and Delphi method). Cyberspace consumption management from theories Elizabeth Tom's theory And the three-layered media message and theories and perspectives on parenting practices The theory of Bamrind has been used. The results of study show that the components and dimensions affect the parents' media lifestyle In the 3 main dimensions of education (with 6 main concepts and 43 sub-concepts) Which referred to "media parenting" and educational methods Next effective communication (with 3 main concepts and 15 sub-concepts) Which leads to "interaction and dialogue" and then media socialization (With 3 main concepts and 12 sub-concepts) deals with "parental identity".
Keywords
- ابراهیم پور کومله، سمیرا، خزایی، کامیان(۱۳۹۱)، آسیب های نوپدید؛ شبکه های اجتماعی مجازی در کمین خانواده های ایرانی، نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب های اجتماعی.
- بختیاری، آمنه، نصیری، بهاره، طاهری، مرضیه(1395)، مهارت های مدیریت رسانه در خانواده؛ بالانشین، انتشارات قبسات.
- تومن، الیزابت (1380)، "مهارت ها و راهبردهای آموزش رسانه ای "، ترجمه حسن نورایی بیدخت ، فصلنامه رسانه ،سال دوازدهم ،شماره اول .
- جانسون، سیمون، محافظت از کودکان در اینترنت، ترجمۀ ابراهیم باقری، مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، 1385.
- سپاسگر، ملیحه. 1390. رویکرد نظری به سواد رسانه ای، تهران :نشریه پژوهش و سنجش، سال 12، شماره 44.
- فتحی آذر، محمد( 1381)،"چیستی تفکر انتقادی"، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 2، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
- کوین، رابرتس(1393)، کلیدهای مدیریت زندگی؛ اعتیاد به نت، ترجمه اکرم کرمی، انتشارات صابرین.
- گاتانو، گلوریا(1394)، فرزندپروری در عصر رسانه، ترجمه محمد رضا رستمی و فروغ ادریسی، انتشارات همشهری.
- نصیری، بهاره. و سید وحید عقیلی. 1391. بررسی آموزش سواد رسانه ای در کشورهای کانادا وژاپن، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال یازدهم، شماره 41.
ـ منابع انگلیسی
- Daramola, Dipo.(2015) Young Children as Internet Users and Parents Perspectives, Master’s ThEsis, University of Oulu, Department of Information, Processing Science. May 18,2015.
- Jill k, Jesson , Lydia Matheson, Fiona M. Lacy,(2012),Doing Your Literature Review, Traditional and Systematic Techniqes.
- Karaduman, Sibel(2017) The Role of Critical Media Literacy in Further Development of Consciousness of Citizenship,Journal of Applied Developmental Psychology,Volume 48, January–February 2017, Pages 33-41
- O'Connor,teresia,Melanie Hingle,Ru-Jye ChuangTrish Gorely,Trina Hinkley,Russell Jago,Jane Lanigan,7Natalie Pearson,Darcy A. Thompson(2015),Conceptual Understanding of Screen Media Parenting: Report of a Working Grouphttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3746292
- Samaha nazir, Maya & S.Hawi,(2017) Associations between screen media parenting practices and children’s screen time in Lebanon,Telematics and InformaticsVolume, 34, Issue 1, February 2017, Pages 351-358.
- Thomas, E. (1995). Media & Value SilosAngeles: center for media literacy
- M. O’Connor, M. Hingle, R.-J. Chuang, T. Gorely, T. Hinkley, R. Jago, J. Lanigan, N. Pearson, D.A. ThompsonConceptual (2013), understanding of screen media parenting: report of a working group Childhood Obesity, 9 (s1) pp. S110-S118
- Wartella, Ellen. Ride out, Vicky. R. Lauri cella, Alexis, L. Sabrina Connell (June ,2014), Revised Parenting in the Age of Digital Technology A National Survey, Center on Media and Human Development School of Communication Northwestern University, acknowledge the National Center on Family Literacy, at Northwestern University & School of Communication.