Document Type : .
Authors
1 Clerk
2 Islamic Azad University,Tehran North Branch
3 Ialamic Azad Unicersity, Isfahan Branch
Abstract
The purpose of this study was to identify the status quo and design an optimal organizational culture for IRIB.
The research method is hybrid. interviews with media experts and Delphi technique have been used to identify assessment indicators and the components and dimensions of organizational culture.
these indicators are combined with the organizational culture assessment tool and the status of the organizational culture of IRIB in four dimensions of "Team culture, development-oriented culture, market culture and hierarchical culture", and four levels of " "symbols, artifacts, values , "Presumptions" and the six main features of organizations, including "outstanding characteristics, leadership features, employee management features, organizational cohesion, strategic emphasis and success indicator" have been identified in both existing and desirable situations.
The results indicate that the discourse governing the status quo of the organizational culture of IRIB is hierarchical and cultural convergence is not observed at the levels of cultural dynamics and the six organizational characteristics.
In order to achieve the desired situation, hierarchical hierarchy modulation through agility and outsourcing, the continuation of teamwork conditions, with the consolidation of participatory actions and more emphasis on two development-oriented culture and market, i.e. promoting innovation and creativity and focusing on missions.
Keywords
- دفت، ریچارد ال. 1385. تئوری و طراحی ساختار، ترجمه علی اکبر پارسائیان و محمد اعرابی، چاپ پنجم، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
- رعنایی کردشولی، حبیب الله . 1395. مدیریت فرهنگ سازمانی: طراحی مدلی بر مبنای چارچوب ارزشهای رقابتی، تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره6، صفحات 69-94.
- صالحی، سید محمدرضا، میرسپاسی، ناصر، فرهنگی، علیاکبر. 1394. شناسایی فرهنگ سازمانی براساس مدل دنیسون (مورد مطالعه: سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)، تهران، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 13، شماره 3، پاییز، صفحات 857-878.
- طاولی، رضا، عسگری، مقداد. 1393. تأثیر فرهنگ و معماری بر سازمانها و مقایسه مدلهای فرهنگ سازمانی، تهران، دومین همایش ملی پژوهشهای کاربردی در علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات.
- کمرون، کیم، کوئین، رابرت. 1393. معماری فرهنگ سازمانی، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، تهران: نشر مدیران، صفحه 12،21.
- ملک، امیرمهدی، دباغی، آزاده، عالی زاده، عبدالرضا. 1391. ارائه روشی برای شناخت و ارزیابی فرهنگ سازمانی بر اساس مدل کامرون و کویین با بهرهگیری از تئوری سیستمهای خاکستری: پیادهسازی شده در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران، پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک.
Caldwell, Bruce. Missteps, Miscues. Infromation Week, June 20, 1994.
- Cameron, K. S., & Quinn, R. E. 2006. Diagnosing and changing organizational culture: based on the competing values framework, Revised ed. John Wiley & Sons, San Francisco.
- Cameron, K.S., Quinn, R.E.2011. Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework, 3rd edn. Jossey-Bass, San Francisco .
- Hatch, Mary Jo with Ann L. Cunliffe. Organization Theory: modern, symbolic, and postmodern perspectives, Oxford University Press.
- Gross,Tracy,Pascale,Richard, and Athos,Anthony.The Reinvention Roller Coaster: Risking the Present for a Powerful Future. Harvard Business Review, November-December 1993, pp 97-107.
- Kotter, John p., and Heskett, James L. 1992.Corporate Culture and Performance. New York: Free Press.
- Quinn, Robert E. and Rohrbaugh, John. 1983. A Spatial Model of Effectiveness Criteria: Toward a Competing Values Approach to Organizational Analysis. Management science, 29, 363-377.
- R.1999. “Diagnosing culture and changing organizational culture. “Newyork: Addison Wesley, P.28.
- Ouchi, William G. and Wilkins, Alan L. 1985. “Organizational Culture” , Annual Review of Sociology, Vol. 11, pp.457-483
- Schein, E. H. 1992. Organizational culture and leadership (2rd ed.). Jossey- Bass Publishers, San Francisco, CA.
- Vija, Jyotiranjan Gochhayat, i N. Giri, Damodar Suar, (2017), “Influence of Organizational Culture on Organizational Effectiveness: The Mediating Role of Organizational Communication”, Global Business Review, Volume: 18 issue: 3, Page (s): 691-702