Document Type : .
Authors
IRIBU
Abstract
یکی از اهداف راهاندازی شبکههای استانی، پرداخت رسانهای به حاشیهها و پیرامون بهمنظور کمک به تحققِ عدالت بوده است. اقتضای تحقق چنین مأموریتی، تمرکززداییِ سازمانی و فهم الزامات محتوایی عدالت رسانهای، بهعنوان مقدمۀ انجامِ مأموریتِ فوق است. عدم فهم و کاربست این سیاستها هم باعث تعمیق فضای نامتوازن در حوزۀ رسانه و معطل ماندن ظرفیتهای شبکههای استانی میشود. پژوهشگران با درک این ضرورت، با هدف تدوین سیاستهای رسانهای برای شبکههای استانی صداوسیما بهمنظور افزایش ادراک عدالت رسانهای مخاطبان محلی، به این پژوهش پرداختهاند. این پژوهش در دو مرحله انجام شده است: در مرحلۀ اول، با مصاحبۀ مردمنگارانه همراه با مشاهدۀ مشارکتی، انتظارات و خواستهای رسانهای مخاطبان شبکۀ کرمان استخراج شد، در مرحلۀ بعد، بر اساس یافتههای مرحلۀ اول، به کمک مصاحبۀ نیمهساختاریافته با نخبگان رسانهای، سیاستهای رسانهای پیشنهادی برای شبکۀ کرمان تدوین گردید. یافتههای پژوهش در ادامۀ فرایند استقرا و تحلیل، در سه محور «استقلال شبکه»، «شناخت و مدیریت فرآیند تولید محتوا» و «مدیریت رویکرد» احصا شدند. همچنین در ضمن این پژوهش، تعریفی از عدالت رسانهای و الزامات تحقق آن در نظام رسانهای اسلامی به طور عام به دست آمد.
Keywords