منصور شیخ الاسلامی کندلوس؛ علی محمد مزیدی شرف آبادی؛ سیدعلیرضا افشانی
چکیده
امروزه مدیران بانکها برای جلوگیری از گرایش یافتن مشتریان به سمت سایر بانکها بیش از هر زمانی میبایست در پی درک نیازها و در خواستههای مشتریان باشند تا بتوانند نیازهای آنها را شناسایی و در جهت رفع آنها گام بردارند و روابط بلند مدتی با آنها برقرار کنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناخت مولفههای مهم در حفظ مشتریان برتر بانک ...
بیشتر
امروزه مدیران بانکها برای جلوگیری از گرایش یافتن مشتریان به سمت سایر بانکها بیش از هر زمانی میبایست در پی درک نیازها و در خواستههای مشتریان باشند تا بتوانند نیازهای آنها را شناسایی و در جهت رفع آنها گام بردارند و روابط بلند مدتی با آنها برقرار کنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناخت مولفههای مهم در حفظ مشتریان برتر بانک سینا و در چارچوب رویکرد کیفی و راهبرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. همچنین دادهها با 31 مصاحبه نیمهساختاریافته در شهر تهران جمعآوری شد. نتایج در چهار مقوله اصلی (استراتژی مشتری محور، ایدهها و خدمات نوین، ارتباطات جامع و موثر مشتری محور و مدیریت دانش مشتری) و مقوله هستهای (مدیریت ارتباط با مشتری) مطرح شد. یافتههای پژوهش نشان داد مدیریت ارتباط با مشتری، فرایندها و تمام فعالیتهای کسبوکار را حول مشتری یکپارچه میسازد تا به ایجاد و حفظ ارتباطات بلند مدت و سودآور با مشتریان منجر شود. همچنین مدیریت ارتباط با مشتری، بهعنوان یک ضرورت در بانک سینا مطرح است و استفاده و اجرای مؤثر این تکنولوژی میتواند افزایش رضایت مشتریان، وفاداری و جذب آنها و در نتیجه سرمایهگذاری و بهبود عملکرد بانک را به دنبال داشته باشد.
امیرحسین رهبر؛ محمدرضا علی آبادی فراهانی؛ بهروز محمودی
چکیده
کارآفرینی یکی از پیشران های توسعة کشوراست که دراسناد بالادستی مورد تأکید قرار گرفته است.توفیق درکارآفرینی خود نیازمند دانش و بصیرتی برآمده از تجارب کارآفرینان موفق است.دراینبین برنامه های گفتگو محورصداوسیما مخزنی ازدانش است که کمترمورد توجه محققان قرار گرفته است و می تواند باهدف استخراج عوامل موفقیت کارآفرینان مورد کاوش قرار ...
بیشتر
کارآفرینی یکی از پیشران های توسعة کشوراست که دراسناد بالادستی مورد تأکید قرار گرفته است.توفیق درکارآفرینی خود نیازمند دانش و بصیرتی برآمده از تجارب کارآفرینان موفق است.دراینبین برنامه های گفتگو محورصداوسیما مخزنی ازدانش است که کمترمورد توجه محققان قرار گرفته است و می تواند باهدف استخراج عوامل موفقیت کارآفرینان مورد کاوش قرار گیرد. هدف اصلی ازانجام این پژوهش شناسایی عوامل کلیدی موفقیت کارآفرینان در ایران با استفاده ازرهیافت نظام مند(اشترواس و کوربین)نظریه داده بنیان میباشد.جامعة مورد مطالعة پژوهش شامل51 تعدادی کارآفرین شرکتکننده دربرنامة هفتگی تلویزیونی پایش بین سالهای 94-1392است که با استفاده ازروش نمونهگیری هدفمند، مصاحبه، گزینش و بررسی شده است. فرایند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانة سودمندی اطلاعات قابلدسترس(43 مصاحبه)ادامه یافت.پس از پالایش کدهای اولیه به کمک نرمافزارMAXQDA،عوامل کلیدی موفقیت کارآفرینان براساس صورت بندی نظریه داده بنیان بدین شرح پدیدار گشتند:شرایط علی شامل:تربیت خانوادگی،ویژگی های شخصیتی و الگوهای اجتماعی؛شرایط زمینه ای شامل:پنجره فرصت و حمایت های دولت؛شرایط مداخله گرشامل:تجربه ی کار در کودکی و نوجوانی،تجربه کارحرفه ای،دارابودن سرمایه اجتماعی،شم کسب و کار،دانش تخصصی و تعهدبه جامعه و کشور؛روحیه کارآفرینی به عنوان مقوله محوری؛راهبردها شامل:مهارت های مدیریتی،شبکه سازی و قصد کارآفرینی ست که در نهایت به انجام ابتکارات کارآفرینانه ی جدید به عنوان پیامد منتج می شود.
محمود مرادی؛ مجید ضرغام حاجبی؛ حسن میرزا حسینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل اثرات سبک فرزند پروری و عمل به باورهای دینی خانوادهها بر ویژگیهای فردی و اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش میانجی رسانهها بود. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و روش انجام آن، توصیفی از نوع همبستگی (رگرسیون) است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل اثرات سبک فرزند پروری و عمل به باورهای دینی خانوادهها بر ویژگیهای فردی و اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش میانجی رسانهها بود. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و روش انجام آن، توصیفی از نوع همبستگی (رگرسیون) است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 99-1398تشکیل میدهند (حدوداً 15 هزار دانشآموز دختر و پسر). نمونه آماری پژوهش شامل 375 دانشآموز (با توجه به جدول مورگان) هستند که بهصورت خوشهای- تصادفی انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای فرزند پروری بامریند(2010)، پرسشنامه باورهای مذهبی(1379)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو طراحیشده توسط مک کری و کوستا(2012) مقیاس رشد اجتماعی واینلند، پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۹) و پرسشنامه محقق ساخته استفاده از رسانههای جمعی بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در سطح 99/0، سبکهای فرزند پروری و عمل به باورهای دینی خانوادهها و رسانه بر ویژگیهای فردی و اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان تأثیرگذار است و با توجه به آنکه مقادیر بهدستآمده از آزمون سوبل بیشتر از 96/1 میباشد و در سطح اطمینان 95/0 معنیدار میباشد، میتوان نتیجه گرفت که متغیر رسانه بهعنوان متغیر میانجی بین متغیرهای عنوانشده عمل میکند.
علیرضا سمیعی اصفهانی؛ احسان جعفری؛ مهین سیامنصوری
چکیده
رسانهها به طور عام و در سالهای اخیر فضای مجازی به طرز چشمگیری مورد بهرهبرداری جریانهای سلفی جهادی- تکفیری بوده است. پژوهش حاضر با نگاهی مقایسهای به نقش رسانهها و فضای مجازی در انتشار گفتمان سه نسل گروههای سلفی جهادی- تکفیری، درپی پاسخ به این پرسش اصلی است که نسلهای سهگانه گروههای سلفی جهادی - تکفیری چگونه از رسانهها ...
بیشتر
رسانهها به طور عام و در سالهای اخیر فضای مجازی به طرز چشمگیری مورد بهرهبرداری جریانهای سلفی جهادی- تکفیری بوده است. پژوهش حاضر با نگاهی مقایسهای به نقش رسانهها و فضای مجازی در انتشار گفتمان سه نسل گروههای سلفی جهادی- تکفیری، درپی پاسخ به این پرسش اصلی است که نسلهای سهگانه گروههای سلفی جهادی - تکفیری چگونه از رسانهها و فضای مجازی برای انتشار گفتمان خود و برساختن سوژههای سلفی استفاده کردهاند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که بهرهگیری از رسانهها (عمدتا به دلیل تفاوت زمانی و شکاف نسلی) در نسل اول و دوم بهمراتب کمتر از نسل سوم بوده و «داعش» بهعنوان نسل سوم گروه سلفی جهادی - تکفیری در به کار گرفتن رسانهها و فضای مجازی موفقتر از همتایان خود عمل کرده است. کارآیی این رسانهها برای این گروه به مثابه «سلاحی» در «نبردهای نامتقارن» و در راستای تبلیغات برای انتشار مبانی گفتمان سلفی جهادی تکفیری، دعوت به جبهههای جنگ و عضوگیری برای انجام عملیات انتحاری بوده است. رویکرد مقایسهای با محوریت موضوع رسانه در بررسی عملکرد سه نسل جریان سلفی جهادی- تکفیری نوآوری پژوهش حاضر به شمار میآید. روش پژوهش کیفی، از نوع تبیین علی و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و استفاده از منابع معتبر فضای مجازی است.
فاطمه بنیادی؛ هادی خانیکی؛ زرین زردار
چکیده
اعتماد به علم، به دلیل واسطهای بودن ارتباط عموم با علم همیشه تحت تاثیر ارتباطاتعلم بوده است. دگرگونیهای رسانههای جدید در دهههای اخیر،فضای ارتباطاتعلم را تا جایی دچار تغییرات بنیادی کرده است که در ادبیات پژوهش از آن با عنوان ارتباطاتعلم نسلدوم سخن گفته میشود. از آنجایی که این تغییر میتواند پیامدهای مهمی در اعتماد ...
بیشتر
اعتماد به علم، به دلیل واسطهای بودن ارتباط عموم با علم همیشه تحت تاثیر ارتباطاتعلم بوده است. دگرگونیهای رسانههای جدید در دهههای اخیر،فضای ارتباطاتعلم را تا جایی دچار تغییرات بنیادی کرده است که در ادبیات پژوهش از آن با عنوان ارتباطاتعلم نسلدوم سخن گفته میشود. از آنجایی که این تغییر میتواند پیامدهای مهمی در اعتماد به علم برای کنشگران جامعه علمی و مردم داشته باشد شناخت ابعاد آن اهمیت مییابد. لذا این مقاله مروری روایتی به دنبال پاسخ به این سوال است که «اعتمادرسانهای شده به علم در زیستبوم جدید ارتباطاتعلم چه تغییری میکند؟». بدین منظور ۱۱۸ منبع از پایگاههای معتبربینالمللی مورد بررسی اولیه قرارگرفت که پس از حذف ۷۸ مقاله به دلیل نامرتبط بودن چکیده و متن به سوال پژوهش، ۴۰ منبع مرتبط برای بررسی نهایی در نظر گرفته شد. یافتههای این پژوهش از مرور روندهای نظری و تجربی این حوزه نشان میدهد «میانجیگری جدید ارتباطاتعلم در اعتماد عموم به علم» تحت تاثیر«همزیستی ارتباطاتعلم نسل اول و دوم و پیوستاری از مدلهای غالب ارتباطاتعلم» قرار دارد که در مدل مفهومی ارائّه شده نشان داده شده است. این تغییرات همچنین منجر به چالشهای جدیدی مشتمل بر«فروپاشی زمینه، افزایش اخبارجعلی و انکارعلم، فشارقطبیشدن، فیلترهایمشارکتی،سوگیریتایید واتاقهایپژواک» دراعتماد عموم به علم شده است.
علیرضا زارع شهرآبادی؛ حسن بشیر
چکیده
چکیدهعملکرد سازمانهای رسانهای از کیفیت محتوایی که ایجاد میکنند تأثیر میپذیرد و عمل ایجاد محتوا که فعالیت اساسی در فرآیند تولید رسانهای است، شدیدا نیازمند خلاقیت است. به دلیل ماهیت استاندارد ناپذیری کالاهای رسانهای در درازمدت و تقاضای بالای مصرفکنندگان برای کالاهای جدید، خلاقیت در سازمانهای رسانهای ...
بیشتر
چکیدهعملکرد سازمانهای رسانهای از کیفیت محتوایی که ایجاد میکنند تأثیر میپذیرد و عمل ایجاد محتوا که فعالیت اساسی در فرآیند تولید رسانهای است، شدیدا نیازمند خلاقیت است. به دلیل ماهیت استاندارد ناپذیری کالاهای رسانهای در درازمدت و تقاضای بالای مصرفکنندگان برای کالاهای جدید، خلاقیت در سازمانهای رسانهای منبع حیاتی استراتژیک محسوب میگردد.این پژوهش مدعی است یکی از کارآمدترین راهبردها در میدان این رقابت رسانهای، استفاده از خلاقیت و نوآوری در حوزههای مختلف سازمانی، مدیریتی، تولیدی و محتوایی است. خلاقیت و نوآوری منبعی استراتژیک برای سازمان های رسانهای در شرایط بحرانی است.به عبارتی دیگر امروزه خلاقیت و نوآوری و مدیریت آن، یک نیاز راهبردی برای سازمان های رسانهای است. این سازمان ها نیازمند نوعی سازوکار ویژه هستند تا بتوانند خلاقیت را خلاقانه مدیریت کنند.این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش شبکه مضامین به روش تحلیل مضمون در ٣ مضمون فراگیر،16 مضمون سازماندهنده و 127 مضمون پایه از میان12 مصاحبه با خبرگان و مطلعین کلیدی استخراج شده است و براساس نظریه های صنایع خلاق رسانه ای، نوآوری در سازمان ها، مدیریت دانش،تولید محتوا،ارتباطات، توانمندی رسانه و اقتصاد خلاق و همچنین و مفاهیم خلاقیت و صنایع خلاق تجزیه تحلیل گردیده است.
علی اصغر نیک نظر؛ عبدالرضا شاه محمدی سلمانی؛ حسن درزبان رستمی
چکیده
یکی از اجزای مهم در موفقیت یک مدیر ، ارتباطات درست و موثر در سازمان است . مهمترین وظایف مدیران اعم از هماهنگی، برنامه ریزی، هدایت، تصمیم گیری، کنترل و دیگر وظایف بدون شبکه ارتباطی درست و موثر در سازمان محقق نمی شود. لذا هدف اصلی پژوهش، بررسی وضع موجود ارتباطات سازمانی شبکه های استانی صدا و سیما و در نهایت تدوین الگوی تحولی ارتباطات ...
بیشتر
یکی از اجزای مهم در موفقیت یک مدیر ، ارتباطات درست و موثر در سازمان است . مهمترین وظایف مدیران اعم از هماهنگی، برنامه ریزی، هدایت، تصمیم گیری، کنترل و دیگر وظایف بدون شبکه ارتباطی درست و موثر در سازمان محقق نمی شود. لذا هدف اصلی پژوهش، بررسی وضع موجود ارتباطات سازمانی شبکه های استانی صدا و سیما و در نهایت تدوین الگوی تحولی ارتباطات سازمانی برای رسیدن به وضع مطلوب بود. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد کیفی با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل خبرگان مدیریت رسانه در سطح استان مازندران و کشور با سن بیشتر از 40 سال، سابقه بیشتر از 20 سال و تحصیلات دکتری و کارشناسی ارشد بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 16 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجام شد و در نهایت الگوی موجود ارتباطات سازمانی شبکه مازندران شناسایی و وضع مطلوب ارتباطات رسانه استانی تدوین شد. بررسی ها نشان داد " ارتباطات گنبدی"، مطلوب ترین الگوی ارتباطی رسانه شبکه استانی است.
علی اصغر قاسمی سیانی؛ علی احترامی؛ حسین حیدری
چکیده
تحولات رسانهها و گسترشرسانههای اجتماعی منجر به شکست انحصار دولتها در این عرصه شده است. رسانهها در کنار ارتقا سطح آگاهیهای عمومی، کمک به درک مناسبات اجتماعی و آشکار کردن تبعیضهای موجود، باعث افزایش سطح انتظارات شده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر رسانه اعم از رسانههای سنتی و نوین بر قومگرایی سیاسی قوم تالش است. روش پژوهش ...
بیشتر
تحولات رسانهها و گسترشرسانههای اجتماعی منجر به شکست انحصار دولتها در این عرصه شده است. رسانهها در کنار ارتقا سطح آگاهیهای عمومی، کمک به درک مناسبات اجتماعی و آشکار کردن تبعیضهای موجود، باعث افزایش سطح انتظارات شده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر رسانه اعم از رسانههای سنتی و نوین بر قومگرایی سیاسی قوم تالش است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری افراد بالای 15 سال تالشهای ساکن استان گیلان هستند. حجم نمونه 430 نفر است که با فرمول کوکران تعیین شده است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه و روایی ابزار تحقیق با روش اعتبار صوری و تحلیل عامل تاییدی و پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که کانالهای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی مجازی تاثیر مثبت بر قومگرایی سیاسی دارد؛ ولی بین قومگرایی سیاسی با رسانههای داخلی، مذهب، تحصیلات، سن و جنسیت رابطه معنادار وجود ندارد. قومگرایی سیاسی تحت تاثیر کانالهای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی در بین قوم تالش در حال افزایش است. برخلاف گذشته که رسانههای داخلی قومگرایی سیاسی را تعدیل میکرد، بیتوجهی از بازنمایی مناسب قوم تالش باعث شده است که این رسانه تاثیری بر تالشها نداشته و حتی تفاوت مذهبی نیز نتوانسته است تغییری در این متغیر ایجاد کند.