استراوس، انسلم و کربین، جولیت (1397). «مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای»، ترجمه: ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
اسدی کرم، آذر و برکت، محیا (1396)، «نقش شبکههای اجتماعی در ارتقای سواد رسانهای»، فرهنگ و رسانه، 6(22)، 12-28.
باستانی، سوسن و صالحی هیکیویی، مریم (1386). «سرمایه اجتماعی شبکه و جنسیت: بررسی ویژگیهای ساختی، تعاملی و کارکردی شبکه اجتماعی زنان و مردان در تهران»، نامه علوم اجتماعی، 30، 63-95.
بخشی، مهدیه و تربتی، سروناز (1397). «بررسی تأثیر کنش گفتاری بر تجربه ارتباطی در میان کاربران اینستاگرام»، مطالعات رسانهای، 14(3)، 99-109.
حسنی، حسین . کلانتری، عبدالحسین (1396). «تحلیل پدیدارشناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران»، فضلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 18(40)، 63 – 33.
خازنی، محمدحسن (1394). «قدرت در جامعه شبکهای، کندوکاوی در کتاب قدرت ارتباطات»، فصلنامه نقد کتاب، 2(5،6)، 203-221.
خانیکی، هادی و خجیر، یوسف (1397). «نقش شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه جامعه مدنی ایران»، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 19(44)، 71-97.
داودی، رضا، سلطانیفر، محمد و فرهنگی، علیاکبر (1396). «طراحی الگوی نقش شبکههای اجتماعی در ایجاد تحول اجتماعی جوانان»، فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 28(7)، 110-81.
راهپیمافرد، فاطمه؛ مظفری، افسانه و نعمتی انارکی، داوود (1401). «تبیین عوامل موثر بر مشارکت شبکهای کاربران ایرانی در اینستاگرام»، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 23(57)، 375-410.
رسول زاده اقدم، صمد. عدلی پور، صمد. میرمحمدتبار، سید احمد، افشار، سیمسن. (1394). تحلیل نقش رسانههای اجتماعی در گرایش به سبک زندگی نوین در بین جوانان ایرانی. پژوهش های جامعه شناسی معاصر، 4(6)، 33-60
سلمان روغنی، فاطمه؛ افشانی، سیدعلیرضا؛ اسلامی، حسین؛ روحانی، علی و نایب زاده، شهناز (1400). «تسهیلکنندهها و پیامدهای زندگی شبکهای جوانان: ارائه یک نظریه زمینهای»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، 10(4)، 1205-1235.
عاملی، سعیدرضا (1385). «فردگرائی جدید و تلفن همراه: تکنولوژی فردگرائی و هویت»، مجله اینترنتی جهانی رسانه، 1(1): سخن سردبیر.
عاملی، سعیدرضا؛ شکرخواه، یونس و منصوری، تمنا (1398). «تجربه دوفضایی شده کاربران ایرانی از سوگواری مجازی: شبکه اجتماعی فیسبوک»، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 20(48)، 7-36.
گودرزی، فرشاد (1400). «شبکه اجتماعی اینستاگرام و دموکراتیزه شدن فرهنگ سلبریتی در میان کاربران ایرانی»، مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعهشناسی، 4(5)، 25-36.
منتظری، لیلی؛ اسلامی، حسین و افشانی، سیدعلیرضا (1401). «زمینهها و فرایندهای شکلگیری الگوی سواد رسانهای برای دانشآموزان مقطع متوسطه: یک مطالعهی زمینهای در میان معلمان»، جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، 9(19)، 85-108.
Abbas, J., Aman, J., Nurunnabi, M., & Bano, S. (2019). The impact of social media on learning behavior for sustainable education: evidence of students from selected universities in Pakistan. Sustainability, 11(6), 1-23. 1683.
Agarwal, R., & Jones, W. J. (2022). Social Media’s Role in the Changing Religious Landscape of Contemporary Bangkok. Religions, 13(5), 421.
Akfırat, S., Uysal, M. S., Bayrak, F., Ergiyen, T., Üzümçeker, E., Yurtbakan, T., & Özkan, Ö. S. (2021). Social identification and collective action participation in the internet age: A meta-analysis. Cyberpsychology-Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 15(4), 1-24.
Akyol, S., & Alatas, B. (2020). Sentiment classification within online social media using whale optimization algorithm and social impact theory based optimization. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 540, 123094. 1-33.
Ali, S., Islam, N., Rauf, A., Din, I. U., Guizani, M., & Rodrigues, J. J. (2018). Privacy and security issues in online social networks. Future Internet, 10(12), 1-12.
Dilawar, S., Liang, G., Elahi, M. Z., Abbasi, A. Z., Shahani, R., & Gonlepa, M. K. (2022). Interpreting the impact of extraversion and neuroticism on social media addiction among university students of Pakistan: A mediated and moderated model. Acta Psychologica, 230, 103764.
Dilawar, Y., Wang, J., Zhang, R., & Liu, O. (2022). Enhanced by mobility? Effect of users’ mobility on information diffusion in coupled online social networks. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 128201.
Hani, S., Marwan, A., & Andre, A. (2018). The effect of celebrity endorsement on consumer behavior: Case of the Lebanese jewelry industry. Arab Economic and Business Journal, 13(2), 190-196.
Ho, T. Q., Nie, Z., Alpizar, F., Carlsson, F., & Nam, P. K. (2022). Celebrity endorsement in promoting pro-environmental behavior. Journal of Economic Behavior & Organization, 198, 68-86.
Juszczyk, S. (2015). Fields of impact of social media on youth–Methodological implications. Acta Technologica Dubnicae, 5(2), 80-86.
Lim, F. K., & Sng, B. B. (2020). Social media, religion and shifting boundaries in globalizing China. Global Media and China, 5(3), 261-274.
Lüders, A., Dinkelberg, A., & Quayle, M. (2022). Becoming “us” in digital spaces: How online users creatively and strategically exploit social media affordances to build up social identity. Acta Psychologica, 228, 103643.
Mikal, J. P., Wurtz, R., & Grande, S. W. (2021). Social media as a modern Emergency Broadcast System: A longitudinal qualitative study of social media during COVID-19 and its impacts on social connection and social distancing compliance. Computers in human behavior reports, 4, 100137.1-9.
O'Reilly, C., Maher, P. J., Lüders, A., & Quayle, M. (2022). Sharing is caring: How sharing opinions online can connect people into groups and foster identification. Acta Psychologica, 230, 103751.
Rozgonjuk, D., Sindermann, C., Elhai, J. D., & Montag, C. (2020). Fear of Missing Out (FoMO) and social media’s impact on daily-life and productivity at work: Do WhatsApp, Facebook, Instagram, and Snapchat Use Disorders mediate that association? Addictive Behaviors, 110, 1-40.
Zeitel-Bank, N., & Tat, U. (2014). Social media and its effects on individuals and social systems. Journal Management, Knowledge, and Learning, 1189-1190.
Zhao, L. (2021). The impact of social media use types and social media addiction on subjective well-being of college students: A comparative analysis of addicted and non-addicted students. Computers in Human Behavior Reports, 4, 1-7.