Document Type : .

Authors

1 PhD Student in Media Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University of Tehran, Iran.

2 Associate Professor in Communication and Religion, Imam Sadiq University(Corresponding Author))

3 Assistant Professor of Media Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University of Tehran, Iran.

4 Associate Professor, Department of Management, Faculty Member, Soura University, Iran

Abstract

. به طور کلی این مطالعه از آن جهت اهمیت می‌یابد که می‌توان به تصور کلی از سبک زندگی زندگی جوانان تهرانی دست یافت و نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی و کارکرد آن به گرایش زندگی دیجتال به کارشناسان و مسئولان فرهنگی کمک می کند تا از ظرفیت این رسانه برا ی نشر سبک زندگی ایران با جذابیت و تغییرات مطلوب و حفظ ارزش ایرانی استفاده کنند و همچنین بخش پنهان شده و فراموش شده سبک زندگی در جوانان را می توان از این فضا، بازنمایی کرد. از نظریات اجتماعی و نظریه های کنش اجتماعی وبر بهره گرفته شد. در این مطالعه از روش کیفی گرندد تئوری (نظریه داده بنیاد)، و برای گردآوری اطلاعات نیز از روش مطالعات میدانی (مصاحبه نیمه عمیق) و کتابخانه ای/ اسنادی استفاده گردید و جامعه آماری مطالعه حاضر 15 نفر از اساتید و خبرگان رسانه و افراد مطلع هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه عمیق انجام گردید تا به اشباع نظری برسیم. با استفاده از تکنیک تحلیلی (اشتراوس و کوربین) مفاهیم به عنوان واحد تحلیل در سطوح متن کل مصاحبه، پاراگراف، عبارت و جملات مورد توجه قرار گرفتند و با تفکیک متن مصاحبه، کدهای باز استخراج شدند.

Keywords

  • ابراهیمی کیاپی، محمدرضا (1391). تهاجم خاموش، انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، تهران.
  • ابوالقاسمی، تینا (1397). تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر گرایش دختران به مدیریت بدن، چهارمین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی، مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، 12-1.
  • اشتراوس، آنسلمو؛ کوربین، جولیت (1395). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریه زمینه ای؛ ترجمه ابراهیم افشار، تهران، نی.
  • اکبری، شیما؛ سلطانی فر، محمد؛ جعفری، علی (1399). نقش دیجیتالی شدن مصرف رسانه ای در سبک زندگی شهروندان بالای 18 سال شهر تهران، مطالعات جامعه شناختی شهری، شماره36، 80-55.
  • بخشی، بهاره، نصیری، بهاره، بختیاری، آمنه، طاهریان، مریم(1392). نقش و کارکرد شبکه های اجتماعی(مطالعه مورد شبکه اجتماعی کفه مام، شبکه ای برای مادران و کودکان)، پژوهش نامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 4(2): 37-59، زمستان.
  • بوربور، اکرم؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه (1400). رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهر تهران، پژوهش های روانشناسی اجتماعی، دوره یازدهم، شماره41، 159-137.
  • راودراد، اعظم، گیشنیز جانی، گلنار (1396). گونه شناسی الگوهای بازنمایی بدن رسانه ای کاربران ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام، فصلنامه مطالعات رسانه­ های نوین، 3(10): 259-304.
  • رنگریز، حسن (1397). تحلیل فلسفی نظریه های سازمان و مدیریت. شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
  • سهراب‌زاده، مهراب، واحدیان، مرتضی، پیری، حسن (1397). تحلیل پدیدار شناختی نمایش مصرف و سبک زندگی در شبکه های اجتماعی آنلاین (مطالعه موردی: کاربران)، اسلام و فرهنگ مطالعات اجتماعی،6(3): 167-189.
  • صبوری، حبیب و رحیمی، حمید (1397). بررسی کارکردهای شبکه های اجتماعی در میان شهروندان تهرانی مورد مطالعه شبکه اجتماعی تلگرام، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق.
  • فاضلی، نعمت الله (1390). دیجیتالی شدن به سبک ایرانی و ایرانی شدن به سبک دیجیتال، رسانه، 7(3): 48-24.
  • فرجی، طوبی (1397). نقش شبکه اجتماعی مجازی اینستاگرام بر گرایش جوانان به مدیریت بدن ، اولین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، 19-1.
  • فرقانی، محمد مهدی، مهاجری، ربابه (1397). رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تغییر در سبک زندگی جوانان، فصلنامه مطالعات رسانه های نوین،4(13): 259-292.
  • گیبینز، جان، ریمر، بو (1381). سیاست پست مدرنیته، ترجمۀ: منصور انصاری، تهران: گام نو.
  • مختاری، امیر (1399). اثر دومینو تحلیل رسانه های اجتماعی از دیدگاه پایه های کلاسیک قدرت، انتشارات اندیشه احسان، تهران.
  • یعقوبی، فاطمه؛ موسوی، سیدکمال الدین (1399). بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در گرایش دختران به مد و خودآرایی، دانشگاه کاشان، دانشکده علوم انسانی.

 

  • Alalwan, A.A (2020). Mobile food ordering apps: An empirical study of the factors affecting customer e-satisfaction and continued intention to reuse, International Journal of Information Management, 28-44.
  • J. (2015).The Impact of Social Media on Society, Santa Clara University Scholar Commons, Retrieved from: http://scholarcommons.scu.edu.
  • Dutta, P. De, Ch., Chandan, A. (2017). Impact of social media on student life: A blessings or curse, International Journal of Multidisciplinary Research and Development Online,7, 479-486.
  • Khoirina, M., Mahdia, S., Nova, R. (2018). Media Social – Instagram usage and performance benefit (Case Study on Housewives Online Seller in Indonesia), International Journal of Entrepreneurship and Business Development,  Volume 2, Number 1.