ازغندی، علیرضا؛ محمدی مهر، غلامرضا. (1395). بازنمایی هویت ملی در کتاب های فارسی مقطع دبستان. فصلنامه مطالعات ملی. دوره 17. شماره 65. صص 52-39
اسمیت، آنتونی. (1383). ناسیونالیسم؛ نظریه، ایدئولوژی و تاریخ. ترجمه منصور انصاری. تهران: تمدن ایرانی.
اسولیوان، تام؛ هارتلی، جان؛ ساندرز، دانی؛ فیسک، جان. (1385). مفاهیم کلیدی ارتباطات. ترجمه میرحسین رئیس زاده. تهران: فصل نو.
امام جمعهزاده، سیدجواد؛ ابراهیمی پور، حوا؛ ملکان، مجید؛ محموداوغلی، رضا. (1393). رابطه مصرف اینترنتی و سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه رفاه اجتماعی. دوره 14. شماره 55. صص 314-291.
بودریار، ژان (1383). گسترش فناوری و تعیین فضای مجازی، سیاحت غرب، شماره 16. صص 16-18
جنکینز، ریجارد. (1391). هویت اجتماعی. ترجمه تورج یاراحمدی. تهران: نشر شیرازه
چلبی، مسعود. (1375). جامعه شناسی نظم، تهران: نشر نی.
حیدری، حسین. (1396). بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی (هویت ملی، قومی، ملی و جهانی). پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی. گزارش پژوهشی منتشر نشده.
حیدری، محمد. (1383)، هویت و امنیت ملی، مجموعه مقالات مبانی نظری هویت و بحران هویت، به اهتمام علی اکبر علیخانی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی.
دوران، بهزاد. (1388). هویت اجتماعی: رویکردها و نظریهها. تهران: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی
رهبرقاضی، محمودرضا؛ ایمانیان مفرد، زینب. (1396). بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر روی هویت ملی. دو فصلنامه قدرت نرم. دوره 7، شماره 17. پاییز و زمستان.صص 116-133.
سورین، ورنر؛ تانکارد، جیمز. (1381). «نظریههای ارتباطات». ترجمه علیرضا دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شفیعینیا، عباس. (1394). پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی هویت ملی و هویت قومی کردها). فصلنامه پژوهش های سیاسی. دوره 5، شماره 2 (13 پیاپی) تابستان 1394 صفحه 63-86.
صبوری خسروشاهی، حبیب؛ آذرگون، نسرین. (1392). تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی (فیس بوک) بر هویت اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی). فصلنامه مطالعات رسانهای. دوره 8، شماره 2 (پیاپی 21)، تابستان 1392، صفحه 9-25.
عظیمی، لیلا؛ نامداری، مهرداد؛ پرهام، محمد. (1397). تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملی و هویت قومی شهروندان شهرستان نورآباد دلفان. فصلمانه مطالعات جامعه شناختی شهری. دوره 8. شماره 28. پاییز. صص 65-90.
علم، محمدرضا. (1386). ریشههای هویت ایرانی در قیام میرزا کوچک خان جنگلی، فصلنامه مطالعات ملی، سال هشتم، شماره 31، صص 118-99.
فکوهی، ناصر. (1389). شکلگیری هویتی و الگوهای محلی، ملی و جهانی، در کتاب همسازی و تعارض در هویت و قومیت، تهران: انتشارات آذین.
قیصری، نورالله. (1377). قومیت عرب و هویت ملی در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال اول، پیش شماره اول، صص 83-49.
مجتهد زاده، پیروز. (1384)، دموکراسی و هویت ایرانی، اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، سال بیستم، شماره پنجم و ششم (222-221).
محمدی، شعبان؛ رضایی، احمد. (1398). بررسی جامعهشناختی گرایش به قومیتگرایی در آذربایجان از منظر پانترکیستها. فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق). دوره 13. شماره 3. بهار. صفحات 56-29.
مککوئیل، دنیس (1382). «درآمدی بر نظریههای ارتباط جمعی». ترجمه پرویز اجلالی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
مهدیزاده، سید مهدی. (1384). مطالعه تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات. تهران: سازمان صدا و سیما، مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش برنامهای.
میرمحمدی، داود. (1394). فضای مجازی و تحولات هویتی در ایران. تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
میرمحمدی، داوود؛ ساروخانی، باقر. (1391). فضای مجازی و تحولات هویت ملی در ایران (مطالعه موردی شهر تهران). فصلنامه مطالعات ملی. زمستان. دوره 13. شماره 4 (52). صص 30-3.
نوابخش، فرزاد؛ خادم، رسول؛ آرام، هاشم. (1392). اینترنت و هویت اجتماعی. فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ایران. بهار. دوره 5. شماره 2 (مسلسل 18). صص 54-37.
نوری، سعید؛ حلاجزاده، هدا؛ شنوا، معصومه. (1396). بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی و هویت ملی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه پیامنور رشت). پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. شماره 15. بهار و تابستان. صص 31-8.
یزدخواستی، بهجت؛ عدلی پور، صمد؛ کیخائی، الهام. (1392). حوزه عمومی و گفتگو در فضای مجازی شبکههای اجتماعی. مطالعات فرهنگ ارتباطات، سال چهارم، شماره 21: 81-101.
Baruah, T. D. (2012). Effectiveness of Social Media as a tool of communication and its potential for technology enabled connections: A micro-level study. International Journal of Scientific and Research Publications, 2(5), 1-10.
Ellemers, N. (2002). Social identity and relative deprivation. Relative deprivation: Specification, development, and integration, 239-264.
Gerbner، G.، & Gross، L. (1976). Living with television: The violence profile. Journal of Communication، 26، 171–180.
Livingstone, S. (1998). Relationships between media and audiences: prospects for audience reception studies (pp. 237-255). Routledge.
Smith, S., & Watson, J. (2014). Virtually Me. In Poletti, A., & Rak, J. (Eds.). Identity technologies: Constructing the self online. University of Wisconsin Pres. 70-95.
Tajfel, H., & Turner, J (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W Austin& S.Worchel (Ed.) the social psychology of intergroup relations (pp33-47) Chicago: Nelson- Hall.