Document Type : .

Authors

1 Assistant Professor of Business Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan

2 PhD Student in Marketing Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan

Abstract

In advanced societies, the relationship between local firms and their costumers is a favorite subject for companies and academic communities. A lot of academic researchers have insisted on the role of ethnographic and demographic characteristics in local purchases. The objective of this research is to examine the influence of moral philosophy and ethnocentrism on intention to buy Iranian brands based on central role of resistance economy among postgraduate students of Isfahan University. The research was conducted using descriptive-metrical method. The studying sample included seventy members of postgraduate students of Isfahan University in 2014 that were selected by means of stratified random sampling. The data were collected through a questionnaire and data analysis was done by SPSS and SMART PLS software. The Findings of this research reveal that although moral philosophy and ethnocentrism don’t influence the intention to buy Iranian brands directly, ethnocentrism influences the intention to buy Iranian brands through resistance economy.

Keywords

آشوغ، مسعود و دیگران (1392)، «کاربردنظریة رفتار برنامه‌ریزی‌شده برای پیش‌‌بینی رفتارهای ایمن رانندگیدر رانندگانکامیون»، فصل‌نامة علمی‌پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، س 1، ش 3.
براتی، مجید و دیگران (1390)، «اثربخشی آموزش مهارت جرئت‌مندی در کاهش هنجارهای انتزاعی ترغیب‌کنندة مصرف مواد مخدر دربین دانشجویان»، مجلة علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان،دورة 18، ش 3.
بشیریان، سعید و دیگران (1391)، «کاربرد تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در پیش‌‌بینی فاکتورهای مؤثر بر سوء‌مصرف مواد در نوجوانان»، مجلة دانشگاه علوم پزشکی فسا، س 2،ش3.
جعفری، انوش و مریم آهنگری (1391)، «استراتژی اقتصاد مقاومتی»، در:همایش ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی.
داوری، علی و آرش رضازاده (1392)، مدل‌‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، تهران: جهاد دانشگاهی.
طاووسی، محمود و دیگران (1389)،«توسعة نظریة عمل منطقی با سازة خودکارآمدی و مقایسة برازش و پیش‌بینی‌کنندگی آن با نسخة اولیة این نظریه با روش تحلیل مسیر، برای پیش‌گیری از سوءمصرف مواد مخدر در نوجوانان»، مجلة پزشکی هرمزگان، س 14، ش 1.
کلانتر، اسداله و فرید امرایی (1391)، «اقتصاد مقاومتی، تولید داخل، وحمایت از کار و سرمایة ایرانی»، در: همایش ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی،رشت: دانشگاهگیلان.
محمدی مقدم، یوسف و دیگران (1391)، «بررسی رابطة اقتصاد مقاومتی، گرایش کارآفرینانه و مدیریت دانش»، مجلة مدیریت سازمان های دولتی، ش 2.
 
Ajzen, I. (1985), “From Intentions to Actions: a Theory of Planned Behavior”, J.Kuhl andJ.Beckman (eds.), Action-Control: From Cognition to Behavior, Springer, Heidelberg.
Ajzen, I. and M.Fishbein (eds.) (1980), Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, N. J.:Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
Akdogan, M. S. and U.S.Ozgener (2012), “The Effects of Consumer Ethnocentrism and Consumer Animosity on the Repurchase Intent: the Moderating Role of Consumer Loyalty”, Emerging Markets Journal, vol. 2:<http://emaj.pitt.edu>.
Anna, V. J. and P.B.Malcolm (2011), “Consumer Ethnocentrism and Attitudes toward South African Consumables in Mozambique”, African Journal of Economic and Management Studies, vol. 2, no. 1.Cleveland, M. and W.Chang (2009), “Migration and Materialism: the Roles of Ethnic Identity, Religiosity, and Generation”, Journal of Business Research, vol. 62, no. 10.
Cleveland, M. andM. Laroche (2007), “Acculturation to the Global Consumer Culture: Scale Development and Research Paradigm”,Journal of Business Research, vol. 60, no. 3.
Cleveland, M., M. Laroche, and R. M. Hallab (2013), “Globalization, Culture, Religion, and Values: Comparing Consumption Patterns of Lebanese Muslims and Christians”, Journal of Business Research, vol.66.
Deb, M. and H. R. Chaudhuri(2012), “Assessing the Ethnocentric Tendencies of Different Age-Cohorts in an Emerging Market”, Journal of Indian Business Research, vol. 4, no. 4.
Ettenson, R. and J. G. Klein (2005), “The Fallout from French Nuclear Testing in the South Pacific: A Longitudinal Study of Consumer Boycotts”, International Marketing, vol. 22, no. 2.
Forsyth, Donalson R. (1992), “Judging the Morality of Business Practices: The Influences of Personal Moral Philosophies”, Journal of Business Ethics, vol. 11.
Ghorbani, Azar, M. Karimi, and S. Mohammadi (2013), “The Role of Banks in the Realization of Resistive Economy Goals”,European Online Journal of Natural and Social Sciences, vol. 2, no. 3.
Han, C.M. and V.Terpstra (1988), “Country of Origin Effects for Uni-National and Bi-NationalProducts”, Journal of International Business Studies, vol. 19, no. 2.
Hulland, J. (1999),“Use of Partial Least Squares (PLS) in Strategic Management Research: a Review of Four Recent Studies”,Strategic Management Journal, vol. 20, no. 2.
Javalgi, R.G. et al. (2005), “An Application of the Consumer Ethnocentrism Model to French Consumers”, International Business Review, vol. 14, no. 3.
Jimenez, N. H. and S.San Martin (2010), “The Role of Country-of-Origin, Ethnocentrism and Animosity in Promoting Consumer Trust, The Moderating Role of Familiarity”, International Business Review, vol. 19,no. 1.