دربارۀ خودمختاری صنعت رسانه و تبلیغات

نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی

نویسنده

مربی فلسفۀ علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

مقالۀ حاضر به این مسئله‌‌ می‌پردازد که آیا فنّاوری رسانه و تبلیغات قدرتی فراتر از ارادۀ آدمیان یا منطق و اراده‌‌ای از خود دارد؟ آیا فنّاوری در خدمت مقاصد و اهداف آدمیان است یا خود رسانه و تبلیغات است که مقاصد و اهداف آدمیان را تعیین می‌‌کند؟ به‌عبارت خلاصه‌‌تر و فنی‌‌تر، آیا فنّاوری رسانه و تبلیغات خودمختار است؟ برای پاسخ به این پرسش، محتوا و استدلال‌های دیدگاه‌‌های هایدگر (M. Heidegger) و بورگمان (A. Borgmann) و ایلول (J. Ellul)، که به‌طور عام در زمینۀ فلسفۀ فنّاوری عرضه شده است، به‌طور خاص در زمینۀ فنّاوری و صنعت تبلیغات بررسی و روشن خواهد شد و درنهایت با ارزیابی انتقادیِ دیدگاه‌‌ طرف‌دارانِ خودمختاریِ فنّاوری پایان می‌‌یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Autonomy of Media Industry and Advertising

نویسنده [English]

  • Ali Reza Mansouri
Lecturer, Philosophy of Science and Technology, Institute for Humanities and Cultural Studies
چکیده [English]

The present article deals with the question of whether advertising and media technology have a power beyond reason or power of human will and if they have some sort of manner of their own? Does technology serve human purposes or advertising media will determine the goals and objectives? In summary and technical words are the technology, media and advertising autonomous? To answer this question, the content and the views of Heidegger's arguments (M. Heidegger) and Borgmann (A. Borgmann) and Ellul (J. Ellul), the general philosophy on technology has been introduced, in particular in the field of technology and advertising industry review will be cleared and finally ends with a critical assessment of the perspective of technological autonomy enthusiasts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • autonomy technology
  • Heidegger
  • Media
  • Advertising
  • Borgmann
  • Ellul