حمید عبداللهیان؛ امیر علی تفرشی؛ مهری بهار
چکیده
هدف این تحقیق، شناخت جغرافیایسیاسی نیروهای سایبری در توئیتر فارسی و سنجش وضعیت اثرگذاری این کاربران در شبکهگفتگوی دورانکرونا است. پرسش پژوهش این است: آیا اخبار جعلی منتشر شده توسط نیروهای سایبری در دوره کرونا اثرگذار بوده و در توئیتر فارسی برجسته شده است؟ در این راستا بیش از چهار میلیون توئیت استخراج و مورد تحلیل و تفسیر قرار ...
بیشتر
هدف این تحقیق، شناخت جغرافیایسیاسی نیروهای سایبری در توئیتر فارسی و سنجش وضعیت اثرگذاری این کاربران در شبکهگفتگوی دورانکرونا است. پرسش پژوهش این است: آیا اخبار جعلی منتشر شده توسط نیروهای سایبری در دوره کرونا اثرگذار بوده و در توئیتر فارسی برجسته شده است؟ در این راستا بیش از چهار میلیون توئیت استخراج و مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است. با شناسایی نیروهای سایبری در 11خوشه و تحلیل شبکه آنها، حضور و اثرگذاری برجسته نیروهای سایبری و جعلی در خوشههای: سلطنتطلبان، اصولگرایان، سازمان مجاهدین خلق (معروف به منافقین)، عرفانحلقه، خوشه طرفداران مدعی مهدی موعود، و خوشهای مخالفان حکومت مشخص شد. یکی از یافته ها نشان می دهد که با 80 درصد حضور نیروهای سایبری، به طور کلی جعلی شناسایی شده و خوشه دیگر نیز با حضور بیش از 40 درصدی این نیروها، وضعیتی بحرانی دارد. حضور پرشمار نیروهای سایبری خوشه سلطنتطلبان در هسته و مرکزیت شبکه و اثرگذاری برجسته آنها یکی دیگر از از یافتهها است. در مجموع، مطابق یافتههای این پژوهش و طبق شاخصهای مرکزیت شبکهای، نیروهای سایبری و جعلی تقریباً در عموم خوشهها به عمق و هسته هر خوشه نفوذ کردهاند و ما با یک حوزهعمومی آلوده به نیروهای سایبری جعلی در توئیتر فارسی مواجه هستیم.
محمدعلی شاکری؛ حسن بشیر
چکیده
یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکههای اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکهها برای «جریانسازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانهای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریانسازی رسانهای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانهها، در عصر شبکههای اجتماعی ...
بیشتر
یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکههای اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکهها برای «جریانسازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانهای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریانسازی رسانهای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانهها، در عصر شبکههای اجتماعی دیجیتال، رشدی بیش از پیش یافته است.نوشتار پیش رو در گام نخست، مهمترین خصائص، کارکردها و تاثیرات شبکههای اجتماعی دیجیتال را در مجموع نظریههای موجود در این باره، دنبال نموده و ضمناً منابع رسانهای ورود اخبار جعلی در قالب جریانهای اجتماعی را به عرصه افکار عمومی معرفی نموده است. سپس در گام دوم، با تمرکز روی فرآیند جریانسازی شبکههای اجتماعی دیجیتال، طی اجرای ده مصاحبه نیمه ساخت یافته با برخی کارشناسان و صاحبنظران متخصص در این حوزه، مهمترین سازوکارهای جریانسازی در این شبکهها در راستای نشر اخبار جعلی را در چهار قالب «هشتگ»، «طوفان»، «کمپین» و «جریان» تبیین نموده است. مقاله در نهایت نشان میدهد که سازوکار «جریان» به عنوان نقطه اوج سازوکارهای جریانسازی در شبکههای اجتماعی مجازی، نهادینهسازی موضوع مورد نظر در مخاطبان را با تامین شش شرط، ازجمله «همراهی اینفلوئنسرها»، «توجه به اقتضائات بستر» و «سوار شدن بر محمل وقایع روز» دنبال مینماید.